In 2012 werd een Brownfieldconvenant afgesloten tussen de Vlaamse Regering, Renault Industrie Belgique nv, AZ Jan Portaels, PSR Brownfield developers nv, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen en de OVAM, betreffende de herontwikkeling van de CAT-site tot een gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project.
In 2015 werd een addendum aan dit Brownfieldconvenant afgesloten tussen de Vlaamse Regering, Renault Industries Belgique nv, Abies One nv, AZ Jan Portaels, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen, De Lijn, Departement Omgeving en de OVAM. Dit addendum aan het Brownfieldconvenant verduidelijkte in artikel 1.1 de doelstelling van het brownfieldproject als volgt: "de spoedige ontwikkeling van de Terreinen (ongeacht de ligging ervan en de status van het verlijden van de notariële akten) tot een stedelijk, gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project (rekening houdend met de masterplanning vermeld in artikel 2), waarbinnen onder meer een nieuw ziekenhuis, alsook economische functies kunnen worden ingeplant, telkens rekening houdend met de reeds vastgestelde problemen inzake water, bodem, ruimtelijke bestemming, ontsluiting en hoogspanningsleiding waarbij Partijen erkennen dat overeenkomstig artikel 9.5 van het Brownfieldconvenant voor de vastgestelde problemen een oplossing moet worden gevonden met inachtneming van de lasten die elk van de partijen reeds op zich heeft genomen."
Betreffende die 'vastgestelde problemen inzake de hoogspanningsleiding' voerde Elia in 2016-2017, in opdracht van het departement Omgeving, de stad Vilvoorde en Abies One nv, een studie uit naar de mogelijke aanpassingen aan de hoogspanningslijn die diagonaal over de CAT-site loopt (lijn 150.67-68 Machelen-Verbrande Brug). Die hoogspanningslijn hypothekeert namelijk de beoogde herontwikkeling tot een gemengde stedelijke wijk, en dan vooral het nieuwe ziekenhuis op wiens perceel een van de pylonen van de hoogspanningslijn staat. Die studie uit 2016 identificeerde 3 mogelijke alternatieven. De partners van de Brownfieldconvenant concludeerden toen gezamenlijk dat het alternatief waarbij de hoogspanningslijn ondergronds gebracht wordt het meest verkiesbaar is.
De afspraken over wie de kost voor het ondergronds brengen van deze hoogspanningslijn op zich zal nemen, dienen deel uit te maken van een omvattend Realisatieconvenant dat de verschillende afspraken vastlegt met betrekking tot het masterplan, de verdere kwaliteitsbewaking en coördinatie, de timing van de ontwikkeling en de financiering van de realisatie van de hoofdstructuren. De onderhandelingen over dit Realisatieconvenant lopen. De inschatting momenteel is dat dit Realisatieconvenant in de loop van 2022 ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal kunnen voorgelegd worden.
Intussen keurde de Vlaamse Regering op 27 november 2021 de middelen goed voor de bouw van een nieuw ziekenhuis op de CAT-site. Deze beslissing bracht een aantal zaken in een stroomversnelling. Zo dient onder meer versneld werk gemaakt te worden van het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn, zodat het perceel van het ziekenhuis tijdig bouwrijp zou kunnen zijn.
De stad drong dan ook aan bij NV Elia Asset (Elia) om de nodige voorbereidende studies en de vergunningsaanvraag voor te bereiden, niettegenstaande het Realisatieconvenant met de afspraken over de financiering nog in onderhandeling is. Elia gaat hiermee akkoord, maar gezien de kost die aan deze uitgebreide technische detailstudie verbonden is, wenst zij in afwachting van een definitief akkoord over het Realisatieconvenant de waarborg dat de door haar gemaakte studiekosten zullen worden terugbetaald.
Er werd dan ook een ontwerpovereenkomst opgemaakt waarin:
Volgens de huidige planning wordt beoogd om een definitieve financieringsregeling binnen het Realisatieconvenant ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen na de zomer van 2022. De afronding van de detailstudie en de aanvraag tot omgevingsvergunning van Elia is gepland voor begin 2023.
In het geval dat die timing dus niet kan gevolgd worden en het definitieve Realisatieconvenant toch pas na de afronding van de detailstudie kan goedgekeurd worden, zou de studiekost door Elia aan de stad gefactureerd worden aan de reële kostprijs met een maximum van 380 000 euro (excl. btw). Aangezien er bij de opmaak van het meerjarenplan reeds van uit gegaan was dat de stad ook een aandeel van de aanleg van het openbaar domein op de CAT-site mee zou moeten financieren, werd veiligheidshalve een budget van 2 100 000 euro in het meerjarenplan hiervoor ingeschreven, verspreid over 2022, 2023 en 2024. De borgstelling voor de studiekosten met betrekking tot het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn kan, indien nodig, hiervan benomen worden.
Er wordt een overeenkomst tussen NV Elia Asset en de stad Vilvoorde gesloten tot borgstelling met betrekking tot de studiekosten voor het ondergronds brengen van de hoogspanningsleiding op de CAT-site.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan NV Elia Asset.