In zitting van 21 februari 2022 legde de gemeenteraad de capaciteitsbepaling vast voor het stedelijk buitengewoon dagonderwijs voor het schooljaar 2022 - 2023.
Voor de start van de inschrijvingen moet de school haar capaciteit bepalen. De capaciteit is het totaal aantal leerlingen dat een schoolbestuur per niveau ziet als het maximaal aantal leerlingen. Het schoolbestuur bepaalt autonoom deze capaciteit en kan hierbij rekening houden met materiële omstandigheden of pedagogisch-didactische overwegingen. Voorafgaand aan de inschrijvingsperiode moet een schoolbestuur dus voor elk van zijn scholen, gewoon en buitengewoon onderwijs, de capaciteit bepalen en deze communiceren naar ouders, schoolraad en het Lokaal Overlegplatform, afgekort naar LOP. Een leerling kan pas geweigerd worden wegens capaciteit wanneer de capaciteit vastgelegd werd voordat de inschrijvingen aanvangen.
Vanaf schooljaar 2015-2016 kunnen leerlingen met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid school lopen in het nieuwe type 9 in het buitengewoon onderwijs. Met het nieuwe type wil men tegemoet komen aan de nood aan bijzondere omkadering voor leerlingen met autisme. De Vlaamse Regering keurde op 13 mei 2016 de aanvraag goed tot oprichting van type 9 in de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE en in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt.
Voor het buitengewoon secundair onderwijs wordt de totale capaciteit van 140 leerlingen behouden. De capaciteit voor het observatiejaar, waarvoor dient aangemeld te worden, werd bepaald op 10 leerlingen type basisaanbod en 4 leerlingen type 9. Twee leerlingen type basisaanbod zijn ingeschreven op basis van de voorrangsgroepen.
Tijdens de aanmeldperiode werden er 26 leerlingen correct aangemeld voor type basisaanbod en 4 leerlingen voor type 9. Na het afsluiten van de aanmeldperiode op 1 april 2022 heeft de school een wachtlijst van 18 leerlingen type basisaanbod waarvoor de school geen vrije plaatsen heeft. Elk correct aangemelde leerling type 9 krijgt een plaats toegewezen.
Daar het schoolteam het belangrijk vindt om indien mogelijk elke leerling die in het buitengewoon secundair onderwijs zijn traject start in het observatiejaar z’n plaats te bieden, wenst het schoolteam een capaciteitsverhoging voor type basisaanbod door te voeren.
Immers een goede, snelle start in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt
geeft steeds de beste mogelijkheden tot een succesvolle schoolcarrière en klaargestoomd geraken tot functioneren in het normaal economisch circuit en de brede samenleving. Latere neveninstroom, na veel faalervaringen in regulier onderwijs – wat het enige alternatief is in onze regio – levert helaas niet hetzelfde succes meer op.
In een eerste fase wenst het schoolteam een capaciteitsverhoging voor type basisaanbod van 10 naar 20 leerlingen. Deze verhoging kan doorgevoerd worden zonder ondersteunende middelen van het schoolbestuur. Dit betekent 3 klasgroepen in het observatiejaar. De middelen hiervoor worden mede mogelijk gemaakt door de hervorming en afbouw van bepaalde opleidingen in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt. (besluit van 28 maart 2022).
De capaciteitsbepaling voor het observatiejaar van de stedelijk school voor buitengewoon secundair de VeSt voor schooljaar 2022 - 2023 wordt uitgebreid met 10 leerlingen type basisaanbod tot 20 leerlingen. De capaciteit van 4 leerlingen type 9 blijft behouden.
De totale capaciteit van de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt wordt voor het schooljaar 2022 - 2023 behouden op 140 leerlingen. De capaciteit type basisaanbod en type 9 (autismespectrumstoornissen) wordt flexibel aangewend in functie van de inschrijvingsnoden.
Er blijft ruimte voorzien om de capaciteit per type en per structuuronderdeel tijdens het schooljaar te kunnen verhogen en dit om het aanbod verder af te stemmen op de noden. Een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het Lokale Overlegplatform (LOP). Verhogingen van capaciteit worden door de schooldirectie enkel op niveau van pedagogische eenheid en administratieve groep doorgevoerd. In geval dat er zich een verhoging van schoolcapaciteit zou opdringen, wordt dit eerst voorgelegd aan het schoolbestuur.