De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er zijn geen mededelingen.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 28 november 2022 worden als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Vilvoorde en de bijhorende documentatie werd op maandag 5 december 2022 bezorgd aan de leden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 390 687 euro op 31 december 2025. De autofinancieringsmarge bedraagt 2 242 115 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge 1 987 136 euro in 2025. Het volgnummer van de laatste inschrijving in het budgettair dagboek van de verwachte ontvangsten en uitgaven is 48 232.
Het reglement ter bevordering van de vrijetijdsparticipatie van mensen in armoede zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 november 2016 wordt opgeheven aangezien er door de gemeenteraad op 22 februari 2021 een aangepast reglement werd goedgekeurd.
Omwille van de moeilijke economische situatie (onder meer ten gevolge van de energiecrisis) wordt een toelage van maximaal 30 euro toegekend aan leerlingen van Vilvoordse basisscholen voor extra muros uitstappen in schooljaar 2022-2023. De betaling gebeurt op vraag van de school en aan de school. De toelage dient om de factuur van de leerlingen te verminderen, niet voor overheadkosten.
Om de lokale handel en de inwoners te steunen wordt er eind 2022 voorzien om aan elk Vilvoords gezin een Vilvoordse cadeaubon ter waarde van 15 euro uit te reiken.
De stad Vilvoorde ontving op 29 september 2022 de vraag van P.W.O. VILVOORDE S.W. voor een financiële tussenkomst om thesaurieproblemen op te lossen voor het najaar 2022 en het voorjaar van 2023. Er werd 50 000 euro betaald op 25 oktober 2022 aan P.W.O. VILVOORDE S.W. in de vorm van een renteloze lening van 50 000 euro. De lening moet terugbetaald worden nadat de verkoop van hun gebouw in de Schaarbeeklei heeft plaats gevonden. Er wordt momenteel een studie uitgevoerd over de financiële en operationele werking van P.W.O. VILVOORDE S.W. Na de studie zal blijken of er verdere stappen moeten gezet worden om de organisatie financieel gezond te maken.
Het deel stad van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Vilvoorde wordt vastgesteld.
De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van het deel OCMW van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Vilvoorde.
De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Vilvoorde goed.
De lijst van nominatieve toelagen, zoals opgenomen in deel 3 van de documentatie bij het meerjarenplan, wordt goedgekeurd.
Het reglement ter bevordering van de vrijetijdsparticipatie van mensen in armoede zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 november 2016 wordt opgeheven.
Er wordt een toelage van maximaal 30 euro toegekend aan leerlingen van Vilvoordse basisscholen voor extra muros uitstappen in schooljaar 2022-2023. De betaling gebeurt op vraag van de school en aan de school. De toelage dient om de factuur van de leerlingen te verminderen, niet voor overheadkosten.
Er wordt aan elk Vilvoords gezin een Vilvoordse cadeaubon ter waarde van 15 euro uitgereikt.
Er wordt een renteloze lening van 50 000 euro aan P.W.O. VILVOORDE S.W. toegekend ter leniging van thesaurienoden. De lening moet terugbetaald worden nadat de verkoop van hun gebouw in de Schaarbeeklei heeft plaats gevonden.
De derde aanpassing van het meerjarenplan en de lijst van toelagen maken integraal deel uit van dit besluit.
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde is bevoegd om de aanpassing van het meerjarenplan vast te stellen. De gemeenteraad dient de aanpassing van het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde goed te keuren.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde en de bijhorende documentatie werd door het directiecomité op maandag 5 december 2022 bezorgd aan de leden van de raad van bestuur en aan de stad. De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde heeft in zitting van 19 december 2022 de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 516 079 euro op 31 december 2025. De autofinancieringsmarge bedraagt 395 015 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge -29 665 euro in 2025. Het volgnummer van de laatste inschrijving in het budgettair dagboek van de verwachte ontvangsten en uitgaven is 4587.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde wordt goedgekeurd.
De derde aanpassing van het meerjarenplan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit besluit wordt toegestuurd naar autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde.
Bij besluit van 17 december 2019 stelde de gemeenteraad het retributiereglement voor de concessies op stedelijke begraafplaatsen, voor het aankopen en begraven in een grafkelder, voor de verkoop van columbariumvaasjes en gegraveerde naamplaatjes en het plaatsen van een lijk in een wachtkelder vast, voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Er kunnen geen wachtkelders meer aangeboden worden, dus dit dient geschrapt te worden uit het reglement. De tarieven werden niet geïndexeerd.
Het retributiereglement voor de concessies op stedelijke begraafplaatsen, voor het aankopen en begraven in een grafkelder, en voor de verkoop van columbariumvaasjes en gegraveerde naamplaatjes wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2019 houdende het vaststellen van het retributiereglement voor de concessies op stedelijke begraafplaatsen, voor het aankopen en begraven in een grafkelder, voor de verkoop van columbariumvaasjes en gegraveerde naamplaatjes en het plaatsen van een lijk in een wachtkelder wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
De gemeenteraad stelde het reglement van de projectsubsidies voor bewonersinitiatieven bij besluit van 22 oktober 2018 vast.
Het reglement bepaalt onder meer in artikel 5: Subsidiebedrag, dat de subsidie maximaal 1 250 euro kan bedragen voor een evenement dat tot één dag duurt en 2 500 euro voor een evenement dat twee of meer dagen duurt. In totaal werd hiervoor jaarlijks 8 750 euro budget voorzien.
Het aantal aanvragen van bewoners voor projectsubsidies, alsook de bedragen zijn de afgelopen jaren toegenomen. Aangezien het stadsbestuur dergelijke bewonersinitiatieven wenst te kunnen blijven ondersteunen wordt er voorgesteld om het reglement aan te passen om hieraan tegemoet te kunnen komen in de toekomst.
Voorgesteld wordt om artikel 5 van het reglement aan te passen in die zin dat de subsidie maximaal 2 500 euro kan bedragen voor een evenement dat tot één dag duurt en 5 000 euro voor een evenement dat twee of meer dagen duurt. Er wordt ook toegevoegd dat de uitbetaling gebeurt op basis van de ingeleverde bewijsstukken.
Het reglement van projectsubsidies voor bewonersinitiatieven wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van het besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2018 houdende het reglement projectsubsidies voor bewonersinitiatieven, wordt opgeheven.
Het reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Gedurende de periode van 9 februari tot 1 maart 2021 vond er een audit plaats rond de procedures binnen de stad Vilvoorde aangaande het administratief proces inzake overlijden en begraven. Tijdens de audit werd de werking bevraagd bij de procesverantwoordelijken en de uitvoerende medewerkers. Tevens werden de begraafplaatsen van de stad bezocht en werden voor de audit nuttige documenten doorgenomen. Op basis hiervan werden de sterkten en zwakten van de huidige aanpak in kaart gebracht.
Een aantal verbeterpunten werden aangehaald waaronder het versterken van de handhaving op de begraafplaatsen. Binnen de audit werd er opgemerkt dat er in de praktijk geen structurele handhaving bestaat en dat er geen strikte naleving is van de reglementering. Dit zorgt ervoor dat de esthetiek en sereniteit van de begraafplaats verlaagd wordt en dat in gevallen van verwaarlozingen van graven er gevaar voor werknemers en bezoekers ontstaat.
Er werd een beleidsplan integrale veiligheid opgemaakt en voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie algemene zaken op 14 juni 2021. Een van de acties uit het beleidsplan gaat als volgt:
"De handhavingsprocessen verbonden aan de algemene politieverordening en alle overige politieverordeningen zijn geïnventariseerd en geoptimaliseerd: De handhaving van de politieverordeningen is versnipperd over de verschillende stadsdiensten heen. Bijgevolg is het niet altijd duidelijk welke dienst wanneer optreedt en worden sommige fenomenen beperkt gehandhaafd. Er is nood aan coördinatie om de handhavingsprocessen die verbonden zijn aan de politieverordeningen te inventariseren enerzijds en om deze te optimaliseren anderzijds. Op die manier wordt een overzicht geboden van de fenomenen en misdrijven die zich kunnen situeren binnen Vilvoorde, maar ook welke dienst bevoegd is en hoe de bevoegde dienst kan optreden. Op basis van die inventarisatie kunnen in een latere fase prioriteiten bepaald worden."
In het kader van deze actie en de audit over het administratief proces inzake het overlijden en begraven werd als eerste de bestaande politieverordening betreffende de begraafplaatsen, de graven en het lijkenvervoer herbekeken.
De politieverordening betreffende de begraafplaatsen, de graven en het lijkenvervoer wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2012 houdende het vaststellen van de politieverordening betreffende de begraafplaatsen, de graven en het lijkenvervoer wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking op 20 december 2022.
Dit besluit wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van dit besluit zal conform artikel 119 van de nieuwe gemeentewet worden toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de griffie van de politierechtbank.
Naar aanleiding van een audit omtrent overlijden en begraven werd vastgesteld dat het huishoudelijk reglement onoverzichtelijk is.
Het reglement wordt qua inhoud volledig overgenomen, maar de opdelingen en artikels worden op een logische manier geordend.
Een inhoudelijke herziening zal kaderen in de herinrichting van de begraafplaatsen.
Het huishoudelijk reglement op de stedelijke begraafplaatsen wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2012 houdende het vaststellen van het huishoudelijk reglement op de stedelijke begraafplaatsen wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.
Volgens het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004 is de gemeenteraad, volgens artikel 6, bevoegd voor het verlenen van concessies. Eveneens volgens artikel 6 kan de gemeenteraad deze bevoegdheid opdragen aan het college van burgemeester en schepenen indien het een gemeentelijke begraafplaats betreft.
Verder is een concessiehouder verplicht het graf te onderhouden. Bij verzuim zal een akte van verwaarlozing worden opgemaakt. Dit is een akte van de burgemeester en deze wordt een jaar lang bij het graf en aan de ingang van de begraafplaats gehangen. Na het verstrijken van die termijn en niet-herstelling kan de gemeenteraad, volgens artikel 10, een einde maken aan de concessie. Deze bevoegdheid kan de gemeenteraad opdragen aan het college van burgemeester en schepenen.
Voor een vlotte gang van zaken, wordt voorgesteld deze bevoegdheden, omschreven in artikels 6 en 10, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de concessies te verlenen conform de modaliteiten van het huishoudelijk reglement en de vastgestelde tarieven, voorzien in het retributiereglement.
Het college van burgemeester en schepenen wordt eveneens gemachtigd om de concessies te beëindigen bij toepassing van een procedure van verwaarlozing en naar aanleiding van een aanvraag tot voortijdige beëindiging van een concessie.
In 2020 werd gestart met de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan voor de vervoerregio Vlaamse Rand. Na de afwerking van een oriëntatienota werd er binnen de schoot van de vervoerregio Vlaamse Rand gewerkt aan een synthesenota. De synthesenota vormt samen met het actieplan de kern van het regionaal mobiliteitsplan. De synthesenota legt principes vast maar bevat eveneens de huidige en gewenste netwerken per verkeersmodus en diverse andere ruimtelijke selecties.
In oktober 2022 werd een eerste versie van een actieplan opgemaakt. In het actieplan worden bestaande en nieuwe acties opgelijst en wordt er voor elke actie een trekker aangeduid en een prioriteit vastgelegd. In een volgende stap zullen de nodige budgetten geraamd worden.
Stad Vilvoorde is vertegenwoordigd in de vervoerregioraad en op ambtelijk en politiek niveau werd intensief deelgenomen aan de nodige voorbereidende vergaderingen.
Op 6 december 2022 is er in de vervoerregioraad Vlaamse Rand intern ingestemd met het ontwerp regionaal mobiliteitsplan. Hierna volgt nog een formele vaststelling van het voorlopig ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan, incL MER. In het voorjaar van 2023 is het openbaar onderzoek voorzien waarna een definitieve vaststelling door de minister zou volgen. De gemeenteraad zal dan ook nog formele beslissingen moeten nemen.
Er wordt kennis genomen van de huidige ontwerpversie van het regionaal mobiliteitsplan Vlaamse Rand en van de opmerkingen die vanuit stad Vilvoorde gegeven worden.
Voetweg 79 in de Atlas der Buurtwegen vormde een verbinding tussen de wijk Far-West en de wijk Houtem. Door de aanleg van de spoorweg werd deze voetweg gedeeltelijk afgeschaft. Momenteel zijn er nog 2 delen van deze voetweg opgenomen in het gemeentewegenregister van stad Vilvoorde:
In hun brief van 16 november 2022 vragen de eigenaars van enkele bouwpercelen langs de Nijverheidsstraat om het in onbruik geraakte deel van voetweg 79, Weversgrachtvoetweg, ter hoogte van hun percelen af te schaffen.
De Weversgrachtvoetweg is een trage verbinding parallel aan de Nijverheidsstraat tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat.
Vanaf de Platanenstraat valt het eerste deel van de voetweg samen met een private ontsluitingsweg naar achterliggende garageboxen.
Vervolgens loopt deze door over enkele onbebouwde percelen. Hoewel deze percelen niet afgesloten zijn, is het tracé van de voetweg overgroeid en niet toegankelijk.
Artikel 14 van het decreet houdende gemeentewegen stelt dat 'gemeentewegen alleen opgeheven kunnen worden door een bestuurlijke beslissing ter uitvoering van dit decreet en niet kunnen verdwijnen door niet-gebruik.
Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.
De gemeenteraad die op grond van een verzoekschrift als vermeld in het eerste lid vaststelt dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, oordeelt over de wenselijkheid van de opheffing van de gemeenteweg of het deel ervan, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6. Een eventuele opheffingsprocedure verloopt overeenkomstig afdeling 3.
Als de gemeenteraad vaststelt dat er geen sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, geeft de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de publieke doorgang te vrijwaren overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden'.
De aanvrager heeft bij huidig verzoekschrift geen enkel bewijsstuk aangeleverd dat de Weversgrachtvoetweg effectief al meer dan 30 jaar niet door het publiek gebruikt is. Nochtans legt het decreet deze bewijslast duidelijk bij de verzoeker. Evenmin is er een rechterlijke uitspraak in deze zin.
De grond tot opheffing van dit deel van de Weversgrachtvoetweg wordt bij deze dan ook als niet-bewezen geacht.
Daarnaast dient een besluit tot opheffing van een gemeenteweg een grafisch plan te bevatten waarop minstens volgende elementen zijn aangeduid:
Het ingediend grafisch plan bevat wel de eerste 3 elementen, maar bevat geen berekening van de waardevermeerdering van de gronden. Nochtans is er in dit geval wel duidelijk sprake van een waardevermeerdering. De waardevermeerdering dient vastgesteld te worden door een landmeter-expert, aangesteld door de stad.
Gelet op de specifieke ligging kunnen we ervan uitgaan dat er geen nutsleidingen betrokken zijn, evenmin als achteruitbouwstroken.
Tenslotte moet de gemeenteraad bij haar beslissing rekening houden met de algemene doelstelling van het decreet om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
'Het gemeentelijk beleid moet gericht zijn op:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.'
De aanvrager stelt dat het juridisch in stand houden van een voetweg tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat geen enkel functioneel nut heeft. Dit valt te betwisten.
De wijk Far-West wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van verschillende binnenwegen tussen de bouwblokken door. De meeste van deze binnenwegen zijn weliswaar geen voetwegen die hun oorsprong vinden in de Atlas der Buurtwegen, maar worden wel beschouwd als gemeentewegen en vormen een waardevol netwerk van trage wegen. De Weversgrachtvoetweg zou hier in de toekomst een waardevolle aanvulling op kunnen vormen, mits deze opnieuw toegankelijk wordt gemaakt.
Het lijkt daarom aangewezen om de Weversgrachtvoetweg tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat te vrijwaren voor toekomstige generaties, zelfs wanneer de aanvrager wel de nodige bewijsstukken zou kunnen aanleveren dat de huidige weg al meer dan 30 jaar niet gebruikt werd door het publiek.
Het opheffen van het in aanvraag beschreven deel zou er tevens voor zorgen dat het aanpalend deel van de voetweg vanaf de Platanenstraat effectief doodlopend wordt en bijgevolg geen nuttige functie meer heeft voor het algemeen belang. Dit zou dan nog enkel in stand gehouden worden als privatieve losweg.
Een verplaatsing van een gedeelte van de voetweg naar de perceelsgrens kan eventueel wel in overweging genomen worden, maar maakt geen deel uit van huidige aanvraag. Desgewenst kan de aanvrager een nieuwe aanvraag in die zin indienen, mits aanlevering van het decretaal vereiste grafische plan.
Huidige aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg wordt in eerste instantie geweigerd, omdat door de aanvrager onvoldoende bewezen is dat de weg gedurende 30 jaar niet gebruikt werd door het publiek.
Bovendien ontbreekt de schatting van de waardevermeerdering. Aangezien de aanvraag op andere gronden geweigerd wordt, zal de stad hiertoe geen landmeter-expert aanstellen.
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg wordt in tweede instantie geweigerd, omdat dit niet overeenstemt met de doelstelling van het decreet om aan de toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen en bijhorende beleidsprincipes, aangezien het gedeelte van de Weversgrachtvoetweg tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat in de toekomst nog steeds een waardevolle schakel zou kunnen vormen binnen het tragewegennetwerk van de wijk Far-West.
Het college van burgemeester en schepenen krijgt de opdracht om de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg te vrijwaren.
Een procedure tot verplaatsing van de gemeenteweg naar de perceelsgrenzen van de betrokken eigendommen kan pas opgestart worden nadat een nieuwe aanvraag in die zin werd ingediend en mits opmaak van het decretaal vereiste grafisch plan door de aanvrager.
De Koninklijke Belgische Voetbalbond vzw (KBVB) zet in op het opzetten van diverse projecten op het gebied van corporate social responsibility (CSR), recent omgedoopt tot "Football Social Responsibility" (FSR). Met zijn FSR-strategie brengt de KBVB een aantal waarden op en naast het veld in de praktijk, met als ultiem doel de kracht van voetbal te gebruiken om een duurzame en positieve impact op de maatschappij te creëren zodat elkeen zichzelf op een optimale manier kan ontplooien. De FSR-strategie focust op vier pijlers: inclusie, ethiek, gezondheid & welzijn en milieu. Deze FSR-strategie zal geïmplementeerd worden op drie niveaus: “inside KBVB”, binnen de diverse competities en “outside KBVB”.
Om het “outside KBVB” aspect, i.e. het realiseren van een betekenisvolle en duurzame impact op de maatschappij , werd het “Belgian Red Courts” project ontwikkeld (het “Project”). Het Project bestaat uit het uitrollen van een community-project ondersteund door (ex-) Rode Duivels en Red Flames. Het Project heeft als doel een ontmoetingsplaats te creëren en zo de lokale sociale cohesie in buurten te bevorderen. Het Project kadert binnen het EU-project Erasmus+. Ook zal samengewerkt met het Hannah Arendt Instituut en de VUB. Het Project bestaat ook uit het renoveren of aanleggen van 40 unieke Belgian Red Courts in samenwerking met en met de steun van lokale gemeenten en steden in heel België, het ontwikkelen van specifieke Belgian Red Courts programma’s en het organiseren van een Belgian Red Courts Cup.
De doelstellingen van het Project zijn o.m. zowel de jeugd als volwassenen van de lokale gemeenschap te stimuleren om meer aan sport en beweging te doen binnen een veilige omgeving, de doorstroom naar lokale clubs faciliteren, het creëren van een lokale sociale impact, het bereiken van verschillende groepen binnen de gemeenschap, voetbal toegankelijk maken voor iedereen, alsook om een lokale connectie creëren tussen verschillende sociale groepen.
Binnen het bovenstaande programma van de KBVB is aan de stad de bouw van een Red Court aangeboden met als ambassadeur Yannick Carrasco. Het engagement van de stad bestaat uit:
Als locatie wordt het huidige voetbalveld in het Tyndale-park voorgesteld. Het veld wordt 45 graden gedraaid en zal parallel met de Hellestraat worden aangelegd. Hier wordt het grootste formaat van voetbalveld aangelegd. Daarnaast wordt een container voorzien om materiaal voor de pleinwerking op te slaan en zitelementen rond het veld.
De Belgische voetbalbond heeft volgens de wet op overheidsopdrachten een procedure doorlopen en Lesuco als leverancier aangesteld. Als bijkomend werk op de gelopen procedure is het voorstel om de voorbereidende werken door de leverancier van het veld te laten uitvoeren. Het stadsbestuur zal hiervoor de nodige procedure volgen. De prijs is 48 219 euro exclusief btw (58 344,99 euro inclusief btw) bezorgd. De totale investering voor de stad is 118 844,99 euro. De eventuele meerkost verbonden aan het Red Court op zich, wordt door de KBVB opgenomen.
Er wordt een licentie- en samenwerkingsovereenkomst "Belgian Red Courts project" met de Koninklijke Belgische Voetbalbond vzw gesloten.
De licentie- en samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift wordt toegestuurd naar de KBVB.
Overheidsopdracht met geraamde uitgave hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
In overeenstemming met het besluit van 22 februari 2021 houdende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' is de vaststelling van de opdrachtdocumenten en de plaatsingsprocedure van een overheidsopdracht de bevoegdheid van het uitvoerend orgaan:
In alle overige gevallen is het beleidsorgaan bevoegd.
Toelichting bij de opdracht:
De opdracht aanstellen van een extern studiebureau voor de opmaak van ontwerpen in kader van de wijkcontracten werd door het college van burgemeester en schepenen op 29 november 2022 gegund aan 1010au, Birminghamstraat 57 G310 te 1080 Brussel.
In het kader van de opdracht “Ontwerpen en uitvoeren van buurtparkjes Koningslo” werd een bestek met nr. ODM 2022-18 opgesteld door de ontwerper, 1010au, Birminghamstraat 57 G310 te 1080 Brussel.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1: Buurtparkje Berkendallaan, raming: 119 834,71 euro exclusief btw of 145 000,00 euro btw inbegrepen;
* Perceel 2: Poort Watertoren, raming: 66 115,70 euro exclusief btw of 80 000,00 euro btw inbegrepen.
De totale uitgave voor deze opdracht indicatief wordt geraamd op 185 950,41 euro exclusief btw of 225 000,00 euro btw inbegrepen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. ODM 2022-18 en de raming voor de opdracht “Ontwerpen en uitvoeren van buurtparkjes Koningslo”, opgesteld door de ontwerper, 1010au, Birminghamstraat 57 G310 te 1080 Brussel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt indicatief 185 950,41 euro exclusief btw of 225 000,00 euro btw inbegrepen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Straatnaamgeving valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. De te volgen procedure is de volgende:
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022 aanvaardde de gemeenteraad voorlopig de parknaam "Mondiale" in wijk Broek (gebied 4 Fonteinen).
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 1 november 2022 tot 1 december 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
De naam ‘Mondiale’ voor het park gelegen in wijk Broek (gebied 4 Fonteinen), wordt definitief aanvaard.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast de bij voornoemd decreet voorgeschreven formaliteiten uit te voeren.
In het kader van de aanleg van een fietssnelweg dient Tessenderlo Group NV een 'erfdienstbaarheid van doorgang' te verlenen over haar eigendom, het lijdend erf, met kadastrale gegevens, sectie E, deel van nummer 65P. met een oppervlakte van 427 m². Het plan heeft het referentienummer 2364310436 in het register van afbakeningsplannen.
De erfdienstbaarheid is kosteloos en eeuwigdurend zolang de fietssnelweg in gebruik en vergund is volgens de voorwaarden:
De stad staat in voor het beheer, het onderhoud en het herstel van de fietssnelweg en bijhorende infrastructuur op eigen kosten en risico.
De akte waarbij recht van doorgang wordt verleend vanwege Tessenderlo Group NV over haar eigendom, een deel van perceel sectie E met nummer 65P, voor de aanleg van een fiestssnelweg wordt goedgekeurd.
De ontwerpakte maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om het stadsbestuur Vilvoorde te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de contractspartij.