Gedurende de periode van 9 februari tot 1 maart 2021 vond er een audit plaats rond de procedures binnen de stad Vilvoorde aangaande het administratief proces inzake overlijden en begraven. Tijdens de audit werd de werking bevraagd bij de procesverantwoordelijken en de uitvoerende medewerkers. Tevens werden de begraafplaatsen van de stad bezocht en werden voor de audit nuttige documenten doorgenomen. Op basis hiervan werden de sterkten en zwakten van de huidige aanpak in kaart gebracht.
Een aantal verbeterpunten werden aangehaald waaronder het versterken van de handhaving op de begraafplaatsen. Binnen de audit werd er opgemerkt dat er in de praktijk geen structurele handhaving bestaat en dat er geen strikte naleving is van de reglementering. Dit zorgt ervoor dat de esthetiek en sereniteit van de begraafplaats verlaagd wordt en dat in gevallen van verwaarlozingen van graven er gevaar voor werknemers en bezoekers ontstaat.
Er werd een beleidsplan integrale veiligheid opgemaakt en voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie algemene zaken op 14 juni 2021. Een van de acties uit het beleidsplan gaat als volgt:
"De handhavingsprocessen verbonden aan de algemene politieverordening en alle overige politieverordeningen zijn geïnventariseerd en geoptimaliseerd: De handhaving van de politieverordeningen is versnipperd over de verschillende stadsdiensten heen. Bijgevolg is het niet altijd duidelijk welke dienst wanneer optreedt en worden sommige fenomenen beperkt gehandhaafd. Er is nood aan coördinatie om de handhavingsprocessen die verbonden zijn aan de politieverordeningen te inventariseren enerzijds en om deze te optimaliseren anderzijds. Op die manier wordt een overzicht geboden van de fenomenen en misdrijven die zich kunnen situeren binnen Vilvoorde, maar ook welke dienst bevoegd is en hoe de bevoegde dienst kan optreden. Op basis van die inventarisatie kunnen in een latere fase prioriteiten bepaald worden."
In het kader van deze actie en de audit over het administratief proces inzake het overlijden en begraven werd als eerste de bestaande politieverordening betreffende de begraafplaatsen, de graven en het lijkenvervoer herbekeken.
De politieverordening betreffende de begraafplaatsen, de graven en het lijkenvervoer wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2012 houdende het vaststellen van de politieverordening betreffende de begraafplaatsen, de graven en het lijkenvervoer wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking op 20 december 2022.
Dit besluit wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van dit besluit zal conform artikel 119 van de nieuwe gemeentewet worden toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de griffie van de politierechtbank.