Terug
Gepubliceerd op 28/12/2022

2022_GR_00302 - Weigeren vraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing

gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Zinab El Jaouhari; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; Alain Poot; John Roobaert; Viviane Schaessens; Dries Verhaeghe; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Hans Bonte, burgemeester; Guy Ceuppens; Johan Claus; Veronique Janssens; Claudia De Laet; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00302 - Weigeren vraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, Alain Poot, John Roobaert, Viviane Schaessens, Dries Verhaeghe, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Vera Boudry
Stemmen voor 29
Johan Serkeyn, Fatima Lamarti, Viviane Schaessens, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, Tine Paredis, Alain Poot, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Dries Verhaeghe
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00302 - Weigeren vraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing 2022_GR_00302 - Weigeren vraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voetweg 79 in de Atlas der Buurtwegen vormde een verbinding tussen de wijk Far-West en de wijk Houtem. Door de aanleg van de spoorweg werd deze voetweg gedeeltelijk afgeschaft. Momenteel zijn er nog 2 delen van deze voetweg opgenomen in het gemeentewegenregister van stad Vilvoorde:

  • binnen de wijk Far-West parallel aan de Nijverheidsstraat tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat;
  • binnen de wijk Faubourg valt deze samen met een gedeelte van het Schoewever.

In hun brief van 16 november 2022 vragen de eigenaars van enkele bouwpercelen langs de Nijverheidsstraat om het in onbruik geraakte deel van voetweg 79, Weversgrachtvoetweg, ter hoogte van hun percelen af te schaffen.

De Weversgrachtvoetweg is een trage verbinding parallel aan de Nijverheidsstraat tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat.
Vanaf de Platanenstraat valt het eerste deel van de voetweg samen met een private ontsluitingsweg naar achterliggende garageboxen.
Vervolgens loopt deze door over enkele onbebouwde percelen. Hoewel deze percelen niet afgesloten zijn, is het tracé van de voetweg overgroeid en niet toegankelijk.

Artikel 14 van het decreet houdende gemeentewegen stelt dat 'gemeentewegen alleen opgeheven kunnen worden door een bestuurlijke beslissing ter uitvoering van dit decreet en niet kunnen verdwijnen door niet-gebruik.
Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.
De gemeenteraad die op grond van een verzoekschrift als vermeld in het eerste lid vaststelt dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, oordeelt over de wenselijkheid van de opheffing van de gemeenteweg of het deel ervan, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6. Een eventuele opheffingsprocedure verloopt overeenkomstig afdeling 3.
Als de gemeenteraad vaststelt dat er geen sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, geeft de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de publieke doorgang te vrijwaren overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden'.

De aanvrager heeft bij huidig verzoekschrift geen enkel bewijsstuk aangeleverd dat de Weversgrachtvoetweg effectief al meer dan 30 jaar niet door het publiek gebruikt is. Nochtans legt het decreet deze bewijslast duidelijk bij de verzoeker. Evenmin is er een rechterlijke uitspraak in deze zin.
De grond tot opheffing van dit deel van de Weversgrachtvoetweg wordt bij deze dan ook als niet-bewezen geacht.

Daarnaast dient een besluit tot opheffing van een gemeenteweg een grafisch plan te bevatten waarop minstens volgende elementen zijn aangeduid:

  • de op te heffen rooilijn, het op te heffen rooilijnplan of het desbetreffende deel daarvan;
  • de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen;
  • de naam van de eigenaars van de aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn;
  • een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28;
  • in voorkomend geval de nutsleidingen die als gevolg van de opheffing van de gemeenteweg op private eigendom zullen liggen;
  • in voorkomend geval de op te heffen achteruitbouwstroken.

Het ingediend grafisch plan bevat wel de eerste 3 elementen, maar bevat geen berekening van de waardevermeerdering van de gronden. Nochtans is er in dit geval wel duidelijk sprake van een waardevermeerdering. De waardevermeerdering dient vastgesteld te worden door een landmeter-expert, aangesteld door de stad.
Gelet op de specifieke ligging kunnen we ervan uitgaan dat er geen nutsleidingen betrokken zijn, evenmin als achteruitbouwstroken.

Tenslotte moet de gemeenteraad bij haar beslissing rekening houden met de algemene doelstelling van het decreet om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
'Het gemeentelijk beleid moet gericht zijn op:

  • de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
  • de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.'

De aanvrager stelt dat het juridisch in stand houden van een voetweg tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat geen enkel functioneel nut heeft. Dit valt te betwisten.
De wijk Far-West wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van verschillende binnenwegen tussen de bouwblokken door. De meeste van deze binnenwegen zijn weliswaar geen voetwegen die hun oorsprong vinden in de Atlas der Buurtwegen, maar worden wel beschouwd als gemeentewegen en vormen een waardevol netwerk van trage wegen. De Weversgrachtvoetweg zou hier in de toekomst een waardevolle aanvulling op kunnen vormen, mits deze opnieuw toegankelijk wordt gemaakt.
Het lijkt daarom aangewezen om de Weversgrachtvoetweg tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat te vrijwaren voor toekomstige generaties, zelfs wanneer de aanvrager wel de nodige bewijsstukken zou kunnen aanleveren dat de huidige weg al meer dan 30 jaar niet gebruikt werd door het publiek.
Het opheffen van het in aanvraag beschreven deel zou er tevens voor zorgen dat het aanpalend deel van de voetweg vanaf de Platanenstraat effectief doodlopend wordt en bijgevolg geen nuttige functie meer heeft voor het algemeen belang. Dit zou dan nog enkel in stand gehouden worden als privatieve losweg.

Een verplaatsing van een gedeelte van de voetweg naar de perceelsgrens kan eventueel wel in overweging genomen worden, maar maakt geen deel uit van huidige aanvraag. Desgewenst kan de aanvrager een nieuwe aanvraag in die zin indienen, mits aanlevering van het decretaal vereiste grafische plan.

Juridische grond

  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, hoofdstuk 3.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Huidige aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg wordt in eerste instantie geweigerd, omdat door de aanvrager onvoldoende bewezen is dat de weg gedurende 30 jaar niet gebruikt werd door het publiek.

Bovendien ontbreekt de schatting van de waardevermeerdering. Aangezien de aanvraag op andere gronden geweigerd wordt, zal de stad hiertoe geen landmeter-expert aanstellen.

Artikel 2

De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg wordt in tweede instantie geweigerd, omdat dit niet overeenstemt met de doelstelling van het decreet om aan de toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen en bijhorende beleidsprincipes, aangezien het gedeelte van de Weversgrachtvoetweg tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat in de toekomst nog steeds een waardevolle schakel zou kunnen vormen binnen het tragewegennetwerk van de wijk Far-West.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen krijgt de opdracht om de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg te vrijwaren.

Een procedure tot verplaatsing van de gemeenteweg naar de perceelsgrenzen van de betrokken eigendommen kan pas opgestart worden nadat een nieuwe aanvraag in die zin werd ingediend en mits opmaak van het decretaal vereiste grafisch plan door de aanvrager.