De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 26 september 2022 worden als goedgekeurd beschouwd.
In zitting van de gemeenteraad van 26 september 2022 werd mevrouw Chayenne Van Duyse geïnstalleerd als gemeenteraadslid, verkozen op de lijst 5 Vlaams Belang, en aldus deel uitmakend van de fractie Vlaams Belang.
Bij schrijven van 1 oktober 2022 laat mevrouw Chayenne Van Duyse weten, te zullen zetelen als onafhankelijk gemeenteraadslid.
Tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt een fractie geacht hetzelfde aantal leden in de commissies te behouden. Als een lid uitdrukkelijk aan de gemeenteraad heeft meegedeeld dat het niet meer wil behoren tot zijn fractie, vermeld in artikel 36, kan dat lid niet meer zetelen, noch als lid van deze fractie, noch als lid van een andere fractie. Niettemin behouden die fracties het oorspronkelijke aantal leden in de commissie.
Er wordt kennis genomen van het schrijven van mevrouw Chayenne Van Duyse van 1 oktober 2022 houdende de mededeling te zullen zetelen als onafhankelijk gemeenteraadslid in de gemeenteraad.
Bijgevolg kan zij het mandaat in de gemeenteraadscommissies algemene zaken en financiën, en samenleving, niet opnemen voor de fractie Vlaams Belang.
De jaarrekening van stad en OCMW Vilvoorde over het jaar 2021 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022.
De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed op bepaalde voorwaarden. Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden naar de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn binnen een termijn van honderdvijftig dagen wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening (op 21 juni 2022)
, met toepassing van artikel 286, § 1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250 (op 21 juni 2022).
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant keurde bij besluit van 11 september 2022 de jaarrekening 2021 goed. Het bestuur ontving hieromtrent op 12 september 2022 een e-mail. Op 14 september 2022 werden tevens per e-mail een paar technische opmerkingen bezorgd aan de algemeen directeur en de financieel directeur. Hiermee zal rekening gehouden worden bij de opmaak van de volgende beleidsrapporten.
Met toepassing van artikel 332, §1, derde lid, wordt dit besluit van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur van 11 september 2022 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het jaar 2021 van stad en OCMW Vilvoorde.
De jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde (AG Vilvoorde) over het jaar 2021 werd door het directiecomité van het AG Vilvoorde op vrijdag 3 juni 2022 bezorgd aan het stadsbestuur. De raad van bestuur heeft in zitting van 20 juni 2022 de jaarrekening vastgesteld. In zitting van 20 juni 2022 gaf de gemeenteraad een positief advies bij de jaarrekening van het AG Vilvoorde over het jaar 2021.
De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het autonoom gemeentebedrijf. De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen bij de normale uitoefening van hun bestuur. Bij overtredingen waaraan ze geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van de aansprakelijkheid ontheven als hen geen schuld treft en als ze de overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat ze er kennis van hebben gekregen. De gemeenteraad beslist jaarlijks over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekening door de toezichthoudende overheid. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.
Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden binnen een termijn van honderdvijftig dagen wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening (op 21 juni 2022), met toepassing van artikel 286, § 1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd (op 21 juni 2022).
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft bij besluit van 11 september 2022 de jaarrekening 2021 goedgekeurd. Het bestuur ontving hieromtrent op 12 september 2022 een e-mail. Op 14 september werden tevens per e-mail een paar technische opmerkingen bezorgd aan de algemeen directeur en de financieel directeur. Hiermee zal rekening gehouden worden bij de opmaak van de volgende beleidsrapporten.
Met toepassing van artikel 332, §1, derde lid, worden het besluit van de gouverneur omtrent de goedkeuring van de jaarrekening ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 11 september 2022 houdende de de goedkeuring van de jaarrekening over het jaar 2021 van AG Vilvoorde.
Er wordt kwijting verleend aan de raad van bestuur van het AG Vilvoorde m.b.t. de verrichtingen van het boekjaar 2021.
De kerkraad van Kerk Sint-Jozef keurde op 22 september 2022 een meerjarenplanwijziging goed wegens overdracht van investeringskredieten van 2021 naar 2023 en 2024. Op 23 september 2022 werd de meerjarenplanwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 24 september 2022 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een gunstig advies op 4 oktober 2022.
In de budgetwijziging van 2022 wordt een deel van de investeringstoelage van 2022 naar 2023 overgedragen. Kerkfabriek Sint-Jozef wil echter het volledige overschot van investeringstoelage 2021 ook behouden en draagt daarom 1 587 euro naar 2024 over (investeringen zitten achter op schema en dus niet nodig in 2023). Hierdoor is budget 2024 verschillend van wat voor 2024 voorzien was in het meerjarenplan 2020-2025, waardoor dus een meerjarenplanwijziging nodig is.
De gemeenteraad dient de meerjarenplanwijziging goed te keuren.
De meerjarenplanwijziging 3 voor 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jozef wordt goedgekeurd.
De kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop keurde op 5 mei 2022 een budgetwijziging goed om het investeringsoverschot van het vorige jaar weg te werken.
Op 8 mei 2022 werd de budgetwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 12 augustus 2022 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een positief advies op 25 augustus 2022. Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging gecoördineerd in op 11 september 2022 via het digitaal platform Religiopoint.
Op 27 juni 2022 is er overleg geweest tussen het stadsbestuur, het centraal kerkbestuur en de kerkfabrieken en werd deze budgetwijziging toegelicht. De budgetwijziging van 2022 werd opgesteld om het investeringsoverschot (investeringsbelegging) van 2021 weg te werken.
Bij besluit van 25 oktober 2021 keurde de gemeenteraad de tweede wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De gemeenteraad dient akte te nemen van een budgetwijziging die past binnen het meerjarenplan.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 1 voor dienstjaar 2022 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop.
De kerkraad van Sint-Jozef keurde op 9 juni 2022 een budgetwijziging goed om de saldi van enkele exploitatierekeningen in overeenstemming te brengen met de huidige situatie en om een gedeelte van de investeringstoelage van 2022 (29 416,10 euro) over te brengen naar 2023.
Op 14 juni 2022 werd de budgetwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 12 augustus 2022 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een positief advies op 25 augustus 2022. Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging gecoördineerd in op 11 september 2022 via het digitaal platform Religiopoint.
Bij besluit van 24 oktober 2022 keurde de gemeenteraad de derde wijziging van het meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Jozef goed.
De gemeenteraad dient akte te nemen van een budgetwijziging die past binnen het meerjarenplan.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 1 voor dienstjaar 2022 van kerkfabriek Sint-Jozef.
De kerkraad van Sint-Aloysius van Gonzaga keurde op 20 april 2022 een budgetwijziging goed wegens overdracht ongebruikt investeringskrediet van 2021 naar 2022. Op 24 juli 2022 werd de budgetwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 12 augustus 2022 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een positief advies op 25 augustus 2022. Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijzigingen gecoördineerd in op 11 september 2022 via het digitaal platform Religiopoint.
Op 27 juni 2022 is er overleg geweest tussen het stadsbestuur, het centraal kerkbestuur en de kerkfabrieken en werd deze budgetwijziging toegelicht.
In het initiële meerjarenplan 2020-2025 waren er investeringen gepland voor 2021 die nog niet volledig konden uitgevoerd worden. De resterende investeringsuitgave van 2021 ten bedrage van 76 500 euro voor de vernieuwing van de elektriciteitsinstallatie en de plaatsing van zonnepanelen wordt overgedragen naar 2022, samen met de gemeentelijke investeringstoelage van 53 550 euro en de gewestelijke toelage van 29 687 euro. De werken kunnen pas starten als de gewestelijke toelage bevestigd wordt.
De gemeenteraad dient akte te nemen van een budgetwijziging die past binnen het meerjarenplan.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 1 voor dienstjaar 2022 van kerkfabriek Sint-Aloysius van Gonzaga wegens overdracht ongebruikte investeringskredieten van 2021.
Op 27 juni 2022 is er overleg geweest tussen het stadsbestuur, het centraal kerkbestuur en de kerkfabrieken over de jaarrekening 2021, toelagen en budget(wijziging). De kerkraden hebben hun budget 2023 vastgesteld in de periode april-juli. Op 25 juli 2022 heeft het centraal kerkbestuur de budgetten 2023 ingediend via het digitaal platform Religiopoint bij het aartsbisdom Mechelen-Brabant.
Op 11 augustus 2022 werden de positieve adviezen ontvangen van het aartsbisdom Mechelen-Brabant. De budgetten werden gecoördineerd ingediend op 11 september 2022 via het digitaal platform Religiopoint.
De budgetten van Sint-Aloysius van Gonzaga, Sint-Antonius Abt, en Sint-Martinus passen binnen de meerjarenplannen die door de gemeenteraad werden goedgekeurd op 23 september 2019. Het budget 2023 van Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop past binnen het meerjarenplan 2020-2025 dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 25 oktober 2021. En het budget van Sint-Jozef past binnen het meerjarenplan 2020-2025 dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 24 oktober 2022.
De gemeenteraad dient akte te nemen van budgetten die passen binnen het meerjarenplan binnen een termijn van 50 dagen.
Hieronder een overzicht van de totale exploitatie- en investeringstoelagen voor de stad in 2023.
Kerkfabriek | Exploitatietoelage 2023 | Investeringstoelage 2023 |
Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop | 25 860,06 | 0,00 |
Sint-Aloysius van Gonzaga | 0,00 | 0,00 |
Sint-Antonius Abt | 4 734,95 | 0,00 |
Sint-Jozef | 0,00 | 30 000,00 |
Sint-Martinus | 0,00 | 0,00 |
TOTAAL | 30 595,01 | 30 000,00 |
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop (Centrum)
In het budget wordt er voor 2023 beroep gedaan op een exploitatietoelage van de stad ten bedrage van 25 860,06 euro (5 306,94 euro minder dan in goedgekeurd MJP was gevraagd voor 2023). Er wordt geen investeringstoelage gevraagd. De stad is eigenaar van de kerk en voorziet de nodige investeringen zelf in het eigen meerjarenplan.
Kerkfabriek Sint-Aloysius van Gonzaga (Koningslo)
In het budget wordt er voor 2023 geen beroep gedaan op een exploitatie- of investeringstoelage van de stad. De kerkfabriek heeft in 2020-2022 de volledige renovatie van de elektriciteitsinstallatie van de kerk, alsook installatie van zonnepanelen op het dak ingepland. Hiervoor raamde de kerkfabriek de uitgave op 76 500 euro. Ze vroeg hiervoor een investeringstoelage van 53 550 euro aan de stad in 2022. Er is een tussenkomst van het gewest voorzien voor 30% van de investeringen. Deze investeringen lopen achter op schema. Dit wordt via budgetwijziging overgedragen naar een volgend boekjaar.
Kerkfabriek Sint-Antonius Abt (Houtem)
In het budget wordt er voor 2023 beroep gedaan op een exploitatietoelage van de stad ten bedrage van 4 734,95 euro (5 002,15 euro minder dan in goedgekeurd MJP was gevraagd voor 2023). Er wordt geen investeringstoelage gevraagd. De stad is eigenaar van de kerk en voorziet de nodige investeringen zelf in het eigen meerjarenplan.
Kerkfabriek Sint-Jozef (Far-West)
In het budget wordt er voor 2023 geen beroep gedaan op een exploitatietoelage van de stad. De kerkfabriek plant in 2022 vernieuwing van de elektrische installatie (30 000 euro) en in 2023 de plaatsing van een nieuwe gasketel voor de verwarming van de kerk (20 000 euro). Voor deze investeringen wordt bekeken of er toelagen kunnen verkregen worden van het gewest, maar voorlopig worden ze integraal ingeschreven in de kredieten van de stad als investeringstoelage.
Kerkfabriek Sint-Martinus (Peutie)
In het budget wordt er voor 2023 geen beroep gedaan op een exploitatie- of investeringstoelage van de stad. Door het saldo van de verkoop van enkele patrimoniumonderdelen in vorige jaren en overboeking van exploitatie-overschot naar investeringen vraagt de kerkfabriek geen investeringstoelage aan de stad voor geplande investeringen naar aanleiding van een rapport van Monumentenzorg (herstellingen aan de buitenkant van de kerk (31 974,61 euro) en provisie voor investeringen pastorie voor eventuele herstellingen (10 000 euro)).
Er wordt akte genomen van de budgetten 2023 van de kerkraden van Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop, Sint-Aloysius van Gonzaga, Sint-Antonius Abt, Sint-Jozef en Sint-Martinus.
In zitting van 23 september 2019 keurde de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo goed.
De bestuursraad van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo heeft op 7 september 2022 het budget 2023 vastgesteld. Op 21 september 2022 heeft de dienst Financiën het budget 2023 van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo ontvangen per e-mail. Op 16 september 2022 werd een positief advies ontvangen van de Administratieve Raad van de Protestants-Evangelische Eredienst.
In het budget 2023 wordt er geen beroep gedaan op een exploitatie- of investeringstoelage van de stad. Het budget past binnen het meerjarenplan dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 23 september 2019.
De kerkgemeente heeft in het verleden eigendommen verkocht en hierdoor een investeringsoverschot gerealiseerd. Dit investeringsoverschot wordt aangewend om de erfpacht van het Tuchthuiscomplex te betalen aan autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde. De erfpacht loopt van 21 december 2009 tot 7 juni 2106 met een wisselende vergoeding: jaarlijks 9 998,66 euro tot en met 2035, jaarlijks 4 952,53 euro van 2036 tot en met 2058, jaarlijks 1 euro van 2059 tot en met 2105 en 3 euro in 2106.
De investeringsontvangst van 10 000 euro wordt ingeschreven om de som van investeringsuitgaven en ontvangsten gelijk aan nul te krijgen, wat een evenwichtsvoorwaarde is volgens artikel 9 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006. Aangezien de kerkgemeente zelfbedruipend is, mag hier echter gemotiveerd van afgeweken worden. In realiteit worden er geen investeringsontvangsten gerealiseerd en stelt dit geen probleem.
De gemeenteraad dient akte te nemen van het budget dat past binnen het meerjarenplan.
Er wordt akte genomen van het budget 2023 van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo.
In de gemeenteraadszitting van 17 december 2019 werd het belastingreglement op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater bij bestaande woningen in de door de stad vastgestelde afkoppelingsprojecten goedgekeurd voor de termijn eindigend op 31 december 2025.
Omwille van de noodzakelijke uitbreiding van het reglement naar woningen/gebouwen waarvoor een IBA geplaatst moet worden en de gewenste uitbreiding naar woningen/gebouwen waarvoor een keuring verplicht is volgens het Algemeen Waterverkoopreglement moet het reglement gewijzigd worden. Zo worden naast woningen in door de stad vastgestelde afkoppelingsprojecten en IBA's ook nieuwbouw of herbouwprojecten die een verplichting tot afkoppeling van hemelwater krijgen via de omgevingsvergunning op dezelfde manier belast (gelijkheidsbeginsel).
Aangezien het niet-conform aansluiten of afkoppelen van een woning indirect aanleiding kan geven tot hogere saneringskosten, vervuiling en/of een hoger risico op schade, is het wenselijk een belasting te vestigen op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater bij bestaande woningen met het oog op het financieren van deze bijkomende openbare dienstverlening.
Het bedrag van 1 650 euro per jaar wordt niet verhoogd.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 betreffende vaststellen van het belastingreglement op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater bij bestaande woningen in de door de stad vastgestelde afkoppelingsprojecten wordt ingetrokken.
Het belastingreglement op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater bij bestaande woningen in de door de stad vastgestelde afkoppelingsprojecten wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
In de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 22 augustus 2022 werd beslist een retributiereglement collectieve plaatsing IBA's goed te keuren.
Het plaatsen van een Individuele Behandeling van Afvalwater (IBA) is in de eerste plaats een verplichting van de eigenaar van de woning. Om meer controle te houden op de tijdige plaatsing en de goede werking van de IBA's, werd beslist in te tekenen op de lopende overeenkomst met Aquafin om IBA's aan te bieden in collectief beheer. Hiervoor kan een retributie gevraagd worden.
De burger betaalt via deze retributie enkel de werkelijke installatiekost van de IBA verminderd met eventuele subsidies.
Voor de goede werking van de IBA is een optimale afkoppeling van hemelwater en afvalwater verplicht en noodzakelijk. De stad draagt de kosten voor de afkoppelingsstudie alsook de kosten voor de keuring achteraf. De afkoppelingswerken zelf dient de eigenaar volledig voor eigen rekening uit te voeren. De kostprijs wordt gefactureerd op basis van een overeenkomst tussen stad-Aquafin-eigenaar van de woning/gebouw waar een IBA geplaatst wordt.
De voordelen van collectieve plaatsing zijn:
Voor het onderhoud kan eveneens een jaarlijkse vergoeding gevraagd worden, vergelijkbaar met de saneringsbijdrage.
Het retributiereglement inzake het collectief plaatsen en beheren van Individueel Behandeling voor Afvalwater (IBA's) wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2022.
Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) De Molens-herziening wordt opgemaakt om een meer evenwichtig, flexibel, kwalitatief en klimaatrobuust kader te bieden voor de herontwikkeling van het gebied De Molens binnen de ontwikkeling ‘4 Fonteinen’.
Tijdens de vergunningsprocedures van de bouwprojecten in het gebied is al meermaals gebleken dat het RUP ‘De Molens’ niet meer voldoet aan de nieuwe inzichten en verwachtingen op vlak van gewenste duurzame stedenbouwkundige ontwikkeling. Het plan biedt bovendien geen juridisch kader om het Nieuw Inrichtingsplan (NIRP) '4 Fonteinen' dat op 24 juni 2019 door de gemeenteraad werd goedgekeurd, te kunnen uitvoeren. Een tweede reden voor de herziening van het RUP kadert in de afstemming met het reconversiegebied ‘Vilvoorde-Machelen’. Om het evenwicht tussen de verschillende herontwikkelingszones te bewaken dient het programma detailhandel in het gebied ‘De Molens’ te worden beperkt tot maximaal 5 000 m² BVO.
Situering en afbakening plancontour
Dit planningsinitiatief heeft betrekking op het projectgebied ‘4 Fonteinen’ dat bestaat uit de deelgebieden De Molens en De Vaert. Enkel voor het deelgebied 'De Molens' wordt in dit planvoornemen een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt. Aangezien het deelgebied 'De Molens' onderdeel uitmaakt van het ruimere stadsontwikkelingsproject ‘4 Fonteinen’, werd het onderzoek naar de milieueffecten op planniveau voor het gehele gebied ‘4 Fonteinen’ gevoerd.
Het projectgebied ‘4 Fonteinen’ is gelegen tussen de grens met het perceel aan de Schaarbeekvallei nr. 346 (Afdeling 4, Sectie H, 272B2), de voormalige Autokeuring Vilvoorde in het zuiden en de Havenstraat in het noorden. In het westen wordt de grens bepaald door het Zeekanaal Brussel-Schelde, in het oosten door de Zenne en de Schaarbeeklei. Het plangebied van het RUP ‘De Molens - herziening’ betreft het zuidelijke deel, met als noordelijke grens de Sluisstraat en Debackerstraat (Willem).
Reikwijdte en detailleringsgraad van het RUP
Het plangebied ‘De Molens-Herziening’ is gelegen binnen de afbakeningslijn Vlaams Strategisch gebied rond Brussel (definitief vastgesteld op 16 december 2011) waar een stedelijk gebiedsbeleid wordt gevoerd. Het plangebied omvat de volledige contour van het RUP "De Molens" (2 mei 2012). Het RUP "De Molens-herziening" zal dit RUP integraal vervangen.
Het RUP "De Molens-herziening" omvat algemene en gebiedsspecifieke voorschriften. De voorschriften zijn uitgewerkt met het oog op een flexibele, doch duurzame en autoluwe ontwikkeling van het gebied, geïnspireerd op NIRP '4 Fonteinen'. Het uitgangspunt van de voorschriften is dat er binnen een basisgrid van private bebouwde en publieke open ruimtestructuren ruimte is voor flexibiliteit op vlak van concrete invulling en inrichting. Hiervoor werd een semi-flexibel kader ontwikkeld dat enerzijds bestaat uit concrete programma- en inrichtingsvoorschriften en anderzijds uit ontwikkelingsprincipes.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) 'De Molens-herziening', bestaande uit een toelichtingsnota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften en een grafisch plan, inclusief het ontwerp van het effectenbeoordelingsrapport, voorlopig vast.
Het voorlopig vastgestelde ontwerp RUP 'De Molens-herziening' wordt bezorgd aan de deputatie Vlaams-Brabant, het Departement Omgeving en de Vlaamse Regering.
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp RUP 'De Molens-herziening', samen met het ontwerp van het plan-MER, gedurende 60 dagen aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag nadat de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Die termijn is een termijn van orde. Het openbaar onderzoek over het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapportage wordt uiterlijk de dag voorafgaand aan het openbaar onderzoek aangekondigd op de volgende wijzen: a) aanplakking aan het stadhuis; b) een bericht in ten minste drie dagbladen die in de stad worden verspreid c) een bericht op de website van de stad.
Bij gemeenteraadsbesluit van 21 februari 2022 werd de verdere afhandeling van de procedure van toewijzing aan een kandidaat-koper voor de percelen aan de Grote Markt goedgekeurd. Op 6 september 2022 kwam de jury samen voor de beoordeling. De 4 kandidaten, SMART HOME, MAC nv, MATEXI en DCA kregen daarbij de mogelijkheid hun project te presenteren en toe te lichten.
Elke kandidaat heeft een eigen voorstel uitgewerkt. De dossiers waren alle vier administratief in orde. MAC nv gaat voor een volledig behoud van het betonskelet van de kinderkribbe, de rest van de gebouwen wordt afgebroken. DCA kiest voor gedeeltelijke afbraak en haalt een middendeel weg om licht door te laten naar de tuinen van de Leuvensestraat. MATEXI breekt de bestaande gebouwen volledig af. SMART HOME gaat voor behoud van een klein deel van de onderkeldering.
Voor de beoordeling: Er is geopteerd in het wedstrijdreglement/volumestudie voor een invulling met kwalitatieve, eerder grotere appartementen gericht op gezinnen.
De benadering van de collectieve open ruimte en inspanningen rond duurzaamheid spelen een cruciale rol in de evaluatie.
De ontsluiting van een eigen parking langs de Grote Markt wordt niet toegelaten. Er kan een afwijking van de parkeernorm worden gevraagd op voorwaarde dat er extra fietsenstalling wordt voorzien. De wedstrijd dateert van vóór de nieuwe verordening m.b.t. parkeren.
Uit het verslag van de jury blijkt dat het ingediende project van MATEXI de hoogste score heeft behaald.
Het voorstel van MATEXI (i.s.m. SVR architecten, Otium e.a.) toont op vele punten een realistische en duidelijke ambitie. Circulariteit ontbreekt, alle andere punten zijn duidelijk ingevuld. Het voorstel heeft een interessante mix van woningen en appartementen. Door in te zetten op gezinswoningen sluit het goed aan bij de vraag in Vilvoorde. Door inzet op groen is het in staat een microklimaat te maken dat positief is voor zijn bewoners en uitstraalt naar de buurt.
Aan volgende voorwaarden zal MATEXI bijkomend voldoen als zij de ontwikkeling van Grote Markt 19-20 toegewezen krijgen:
De vergunningsaanvraag wordt voorafgaand de indiening voorgelegd aan de kwaliteitskamer van de stad Vilvoorde.
De verkoopovereenkomst moet uiterlijk 1 maand na de toewijzing ondertekend worden, dit is 1 maand na de gemeenteraad van 24 oktober 2022.
MATEXI i.s.m. SVR architecten en Otium worden definitief aangewezen als kandidaat-koper en om het project te ontwikkelen onder de goedgekeurde voorwaarden aangezien zij in totaliteit de meeste punten behalen.
SMART HOME, MAC nv en DCA worden via brief in kennis gesteld van deze beslissing. Zij kunnen op aanvraag inzage krijgen in het verslag van de jury.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om de verkoopovereenkomst te ondertekenen die uiterlijk 1 maand na de toewijzing moet ondertekend worden.
Straatnaamgeving valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. De te volgen procedure is de volgende:
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2022 aanvaardde de gemeenteraad voorlopig de straatnaam "Tjiftjafstraat" voor de straat gelegen in de site Groenloo, die zal ontsloten worden via de Streekbaan en de naam "Kodakplein" voor het nieuwe plein ter hoogte van de hoek van de Steenstraat en de Streekbaan.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 1 april 2022 tot 1 mei 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
De naam ‘Tjiftjafstraat’ voor de straat gelegen in de site Groenloo, die zal ontsloten worden via de Streekbaan en de naam 'Kodakplein' voor het nieuwe plein ter hoogte van de hoek van de Steenstraat en de Streekbaan worden definitief aanvaard.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast de bij voornoemd decreet voorgeschreven formaliteiten uit te voeren.
Overeenkomstig het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen valt straatnaamgeving onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. De te volgen procedure is de volgende:
Omdat een brug of een park geen klassieke openbare weg is, op zichzelf geen verkeersfunctie heeft en er ook geen adressen op gevestigd kunnen worden, is het decreet hierop eigenlijk niet van toepassing. In theorie zou het college zelfstandig een naam kunnen geven aan gemeentelijke bruggen en parken, zonder de cultuurraad of de gemeenteraad te consulteren.
In haar werkdocument van 10 januari 2018 raadt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw aan om namen die veelvuldig zullen worden gebruikt in het dagelijks leven en de 'mental map' van de inwoners mee bepalen, toch aan de procedure te onderwerpen zoals die beschreven is bij het toekennen van een nieuwe straatnaam of op een andere -maar ludieke wijze- de bevolking erbij te betrekken.
Voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het Zeekanaal Brussel-Schelde werd een participatietraject uitgewerkt om burgers mee te laten kiezen over de naam. Uit een eerste stemronde werden 4 namen weerhouden door het college van burgemeester en schepenen, namelijk:
De naam “Orbanbrug” werd uit de shortlist gehaald op vraag van het Agentschap Natuur en Bos wegens politieke connotaties. Zowel De Vlaamse Waterweg als Agentschap Natuur en Bos waren daarna akkoord met de bovenstaande shortlist van drie namen.
De stemming werd afgesloten op 1 oktober 2022. Hierna werden de digitale stemmen en de telefonische stemmen opgeteld. Omdat volgens de regels men slechts één keer mocht stemmen en inwoner van Vilvoorde moest zijn, werden de dubbele stemmen, alsook mensen die geen wijk in Vilvoorde hebben opgegeven, afgetrokken van het totaal. Dit geeft het volgende resultaat:
Aangezien de bevolking via het participatietraject voldoende betrokken geweest is bij de keuze van de naam, hoeft er geen openbaar onderzoek gevoerd te worden en kan de gekozen naam meteen definitief vastgelegd worden.
De definitieve naam voor de nieuwe brug is “Salangaanbrug”.
De naam "Salangaanbrug" wordt definitief aanvaard voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het Zeekanaal Brussel-Schelde.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de bekendmaking van de nieuwe naam.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van Sibelgas.
Met brief van 21 september 2022 nodigt Sibelgas haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 20 december 2022 om 18 uur bij Living Tomorrow, Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De raad van bestuur van Sibelgas heeft op 20 september 2022 ingestemd met de aanpassing van de statuten.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde in de algemene vergadering van Sibelgas, en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas van 20 september 2022 de volgende agendapunten goed te keuren:
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de aanpassing van het voorwerp van Sibelgas.
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de statutenwijziging van Sibelgas conform het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (zie bijlage).
Met als toevoeging en zoals unaniem beslist door de Raad van Bestuur van 20 september 2022 dat:
Indien NetCo werken wenst uit te voeren op het grondgebied van een gemeente, wordt bevestigd dat de onrechtstreekse aandeelhouders van de gemeenten geen afbreuk zal doen aan de toepassing van de geldende wetgeving op of door NetCo. NetCo zal onderworpen zijn aan dezelfde wettelijke verplichtingen als andere operatoren die de zelfde of gelijkaardige activiteiten ontwikkelen. Onder meer zal NetCo een kennisgeving moeten doen aan het BIPT om erkend te worden als operator voor het aanbieden van openbare elektronische-communicatienetwerken of van voor het publiek beschikbare elektronische-communicatiediensten.
Na de kennisgeving zal NetCO, eveneens op basis van de geldende wetgeving, domeintoelatingen moeten aanvragen voor de aanleg en het beheer van elektronische-communicatienetwerken, o.m. bij de steden in hun hoedanigheid als domeinbeheerder.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Sibelgas.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van I.B.E.G.
Met brief van 21 september 2022 nodigt I.B.E.G. haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 20 december 2022 om 17.30 uur bij Living Tomorrow, Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De raad van bestuur van I.B.E.G. heeft op 20 september 2022 ingestemd met de aanpassing van de statuten.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van I.B.E.G., en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. van 20 december 2022 de volgende agendapunten goed te keuren:
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de statutenwijziging van I.B.E.G.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar I.B.E.G.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Fluvius OV.
Met brief van 22 september 2022 nodigt Fluvius OV haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van woensdag 7 december 2022 om 18.30 uur. Omwille van de zeer beperkte agenda en de geografische spreiding van de diverse deelgemeenten wordt deze buitengewone algemene vergadering op digitale wijze gehouden.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 7 december 2022 omvat volgende punten:
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius OV.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 7 december 2022 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Fluvius OV.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van de opdrachthoudende verenigingen SIBELGAS en I.B.E.G.
De maatschappelijke zetel van voormelde opdrachthoudende verenigingen is gevestigd in Vilvoorde. De gemeente waar de zetel van de verenigingen gevestigd is, dient aan de algemene vergadering de voorstellen van voordracht van deskundigen te doen.
De bestuurders, benoemd op voordracht van de gemeenten, kunnen zich laten bijstaan door deskundigen die na gezamenlijk overleg worden voorgedragen door de gemeente waar de zetel gevestigd is, en die worden benoemd door de gemeentelijke vertegenwoordigers op de algemene vergadering. De deskundigen maken geen deel uit van de raad van bestuur, maar ze kunnen de vergaderingen van alle organen bijwonen en alle documenten opvragen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werden volgende deskundigen voorgedragen:
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 november 2019 werd de heer Lucianus Van Rompaey vervangen door mevrouw Diane Tierens, gemeenteraadslid.
Bij gemeenteraadsbesluit van 1 september 2022 doet het gemeentebestuur van Grimbergen een nieuwe voordracht om de heer Chris Selleslagh te vervangen door de heer Patrick Vertongen, gemeenteraadslid.
De formele voordracht dient te gebeuren door de gemeenteraad van Vilvoorde, waar de zetel van SIBELGAS en I.B.E.G. gevestigd is.
Aan de algemene vergaderingen
van SIBELGAS en I.B.E.G. wordt als deskundige voorgedragen:
Grimbergen: Patrick Vertongen,
gemeenteraadslid, in vervanging van Chris Selleslagh.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt verstuurd naar SIBELGAS en I.B.E.G.
Met e-mail van 18 oktober 2022 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt toe te voegen aan de agenda:
De gemeenteraad kan beslissen om een bepaling op te nemen in het gemeentelijk GAS-reglement om aannemers die anderstalige signalisatie gebruiken op het openbaar domein een GAS-boete op te leggen. Dit kan enkel voor anderstalige signalisatieborden en niet voor anderstalige reclameborden.
De Vaste Commissie Taaltoezicht bevestigt in haar adviezen dat bewegwijzeringsborden moeten beschouwd worden als berichten en mededelingen voor het publiek. In plaatselijke diensten (bv gemeenten), gevestigd in het homogene Nederlandse taalgebied worden berichten en mededelingen, uitsluitend in het Nederlands gesteld. (artikel 11 van de wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van talen in bestuurszaken. (hierna kortweg “Taalwet”))
In antwoord op een parlementaire vraag verwijst de minister naar artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet wanneer het gaat om private signalisatieborden. Dat stelt dat de gemeente verplicht is te zorgen voor de veiligheid van de straten en het verkeer. Zowel bij het toekennen van een wegvergunning, stationeervergunning, domeinconcessie aan of bij de inname van het openbaar domein op welke wijze dan ook door een particulier, kan de gemeente signalisatieverplichtingen opleggen. Op dat ogenblik wordt de particulier private medewerker van de overheid (Artikel 50 Taalwet) en moet hij derhalve de taalwetgeving respecteren. De gemeente kan en moet er dan ook op toezien dat de taalwetgeving wordt nageleefd. Doet zij dat niet dan mag de gemeente zich in de plaats stellen van de particulier op zijn kosten en kan een gemeentelijk reglement voorzien in administratieve sancties in de gevallen waarin de particulier weigert de taalwetgeving na te leven.
Besluit :
Gemeenteraad van Vilvoorde beslist :
Artikel 1
De verkeersborden en signalisatieborden geplaatst bij bezetting van het openbaar domein mogen geen anderstalige vermeldingen bevatten. Signalisatie met anderstalige vermeldingen dient op het eerste verzoek te worden verwijderd en vervangen door ééntalig Nederlandstalige borden.
Artikel 2
Bij het niet naleven van artikel 1 zal de technische dienst de verkeersborden en signalisatieborden verwijderen en vervangen. Deze kosten zullen aan de betrokken aannemer doorgerekend worden.
Artikel 3
Vilvoorde gaat in overleg met de gemeenten van de politiezone VIMA voor de implementatie van deze regel in het politiereglement.
Er wordt kennisgenomen van het toegevoegd punt en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen dat deze bepalingen reeds opgenomen zijn in ons politiereglement.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt mevrouw Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De heraanleg van de Franklin Rooseveltlaan is volop in uitvoering.
Hierdoor zijn heel wat parkeerplaatsen niet meer beschikbaar voor de omwonenden.
De beschikbare parkeerplaatsen worden steeds meer ingenomen door camionetten van de Post.
Het gaat niet over enkele camionetten maar een tiental camionetten die twee parkeerplaatsen per camionette innemen.
De omwonenden beschikken hierdoor over nog minder parkeerplaatsen.
Kunnen de camionetten niet geparkeerd worden aan het distributiecentrum van de Post gelegen aan de stadsrand? Dit zou een oplossing kunnen zijn voor het nijpend plaatstekort In F. Rooseveltlaan.
Het plaatsen van een verkeersbord dat parkeren voor camionettes verbiedt zou een eenvoudige oplossing kunnen bieden.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt mevrouw Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Het fietspad op de Schaarbeeklei werd op zeer originele manier heraangelegd.
De parkeerstrook naast het voetpad werd herbestemd tot fietspad.
Concreet betekent het een zeer breed fietspad waar af en toe auto's op rijden en regelmatig gemotoriseerde voertuigen, vooral scooters, voorbij razen.
De veiligheid van de voetgangers die in of uit de wagen stappen of oversteken, komt hierdoor sterk in het gedrang.
Is er al zicht op een verdere aanpassing van het fietspad?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Overheidsvakbonden VSOA en ACOD vroegen recent onze aandacht voor twee voorstellen van decreetswijziging van de Vlaamse overheid, nl. het zogenaamde “ontslagdecreet” en het besluit betreffende de rechtspositieregeling van het stedelijk personeel. De vrees is gegrond dat beiden wel eens een grote impact kunnen hebben op de werkomstandigheden van ons lokaal gemeentepersoneel en misschien wel op de toekomstige werking van het lokaal bestuur.
Het nieuwe rechtspositiebesluit geeft meer beleidsruimte aan de lokale besturen om hun eigen personeelsbeleid te voeren.Instrumenten en procedures voor HRM worden voortaan lokaal bepaald, zoals werving en selectie, loopbaanmogelijkheden en bezoldiging, evaluatie, vorming, evenals de interne arbeidsorganisatie. Het Vlaams rechtspositiebesluit wordt herleid tot een kaderbesluit met enkele grote principes over deze zaken. Het ontslagdecreet maakt het nl. mogelijk om statutaire medewerkers van lokale besturen te ontslaan volgens dezelfde regels als voor contractuele medewerkers.
Een aantal prangende vragen rijzen daarbij.
Als het personeelsbeleid door deze rechtspositiebesluiten meer de zaak gaat worden van de lokale overheid, betekent dit misschien wel dat ook het lokale uitvoerend bestuur, in casuhet CBS, de werking van het stadspersoneel ook autonoom zeer sterk gaat vorm geven en regelen? En wanneer het personeelsbeleid in het CBS zou worden geregeld, is er dan geen gevaar dat deze gemeenteraad de democratische controle over deze materie verliest?
Moeten wij ook niet vrezen dat bij ruimere ontslagmogelijkheden van de statutaire personeelsleden deze hun bestuurlijke onafhankelijkheid dreigen te verliezen?
Tot slot moeten wij ons toch ook de vraag stellen of bij het lokaal invullen van loonniveaus en barema’s wij de deur niet openzetten voor “shoppen” tussen lokale besturen en onze personeelsleden zullen worden weggehaald door grotere en kapitaalkrachtigere besturen?
Graag hadden wij vernomen hoe het College hier tegenover staat.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid en meegedeeld dat de interpellatie wordt omgezet naar een schriftelijke vraag en dus hier niet moet behandeld worden.
Met e-mail van 18 oktober 2022 vraagt de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De Vlaamse regering maakte binnen het recent begrotingsakkoord heel wat extra middelen vrij voor de lokale besturen de komende jaren.
Is er al zicht op wat onze stad met deze extra middelen zal doen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen
Met e-mail van 18 oktober 2022 vraagt de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Wat is de stand van zaken van het beloofde lokale dierenwelzijnsplan voor onze stad?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 18 oktober 2022 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Volgens de burgemeester was dit de schuld van de aannemer. (RingTV).
Normaal ging het circulatieplan van start gaan op 10 oktober maar nadien zou het wellicht effectief in werking treden op 17 oktober 2022.
Het stadsbestuur is verplicht om alle reglementen en verordeningen op het wegverkeer op de webtoepassing te publiceren.
Vandaag, 18 oktober 2022, is er nog niets gepubliceerd op de webtoepassing van de stad.
• Ligt de oorzaak van de laattijdigheid van de invoering van het circulatieplan niet eerder bij het stadsbestuur?
• Aan welke overheden moet het stadsbestuur een afschrift bezorgen van de politieverordeningen?
• Wat gebeurd er als een verkeersovertreding wordt begaan en beboet tegen een verkeersreglement dat nog niet van kracht is?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 18 oktober 2022 vraagt mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De staat van het wegdek in de Guldenschaapstraat is een doorn in het oog van vele Vilvoordenaars.
Bij de kruising met de Rooseveltlaan is het niveau met de rest van de straat niet gelijk. Het is zo niet mooi en ook niet toegankelijk voor iedereen.
Ik vermoed dat na de werken aan de Rooseveltlaan dit deel nog heraangelegd moest worden.
Is het college hiervan op de hoogte?
Werd de aannemer van de werken hier al over ingelicht?
Is er een timing voorzien voor een oplossing?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.