De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er zijn geen mededelingen.
Op 14 oktober 2018 hadden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. De Raad voor Verkiezingsbetwistingen van Vlaams-Brabant verklaarde op 14 december 2018 de verkiezingen geldig. De nieuwe gemeenteraadsleden werden geïnstalleerd op de installatievergadering van 7 januari 2019.
Bij schrijven van 5 juli 2022 dient de heer Jurgen Van Duyse, gemeenteraadslid lijst 5 - Vlaams Belang, zijn ontslag in als gemeenteraadslid, wegens toekomstig verhuis naar een andere gemeente.
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Bij brief van 3 augustus 2022 nam de voorzitter kennis van het ontslag.
Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Er wordt kennis genomen van het ontslag van gemeenteraadslid Jurgen Van Duyse, lijst 5 - Vlaams Belang.
Bij schrijven van 5 juli 2022 dient de heer Jurgen Van Duyse zijn ontslag in als gemeenteraadslid, lijst 5 - Vlaams Belang. Bij brief van 3 augustus 2022 nam de voorzitter van de gemeenteraad kennis van het ontslag. In zitting van heden nam de gemeenteraad kennis van het ontslag.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De eerste opvolger, mevrouw Claudia De Laet, werd reeds geïnstalleerd als gemeenteraadslid. De tweede opvolger, de heer Steven Claus, kan wegens onverenigbaarheid, met name bloedverwantschap tot en met de tweede graad van een actief gemeenteraadslid, niet in de gemeenteraad van dezelfde gemeente zetelen.
De derde opvolger, mevrouw Chayenne Van Duyse aanvaardt het mandaat.
De geloofsbrieven dienen onderzocht te worden.
Er is geen bezwaar ingediend tegen de geloofsbrieven van voormelde opvolger. Zij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden: minstens 18 jaar oud zijn, de Belgische nationaliteit hebben of EU-onderdaan zijn, ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de stad Vilvoorde, en zich niet bevinden in één van de uitsluitingsgronden zoals voorzien in de gemeentekieswet. Uit de verklaringen op eer blijkt dat er geen onverenigbaarheden zijn.
Mevrouw Chayenne Van Duyse legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. De eedaflegging wordt vastgelegd in een proces-verbaal.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden vastgesteld. Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang in. Bij een gelijk aantal naamstemmen neemt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad de meeste stemmen heeft behaald de hoogste rang in. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
De geloofsbrieven van opvolger Chayenne Van Duyse van de lijst 5 - Vlaams Belang, wordt goedgekeurd.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging als gemeenteraadslid van mevrouw Chayenne Van Duyse in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. Zij is aldus geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:
Rangorde | Naam | Anciënniteit | Aantal naamstemmen |
1 | Guy Ceuppens | Aanstelling vanaf 06/01/1989 | 464 |
2 | Fatima Lamarti | Aanstelling vanaf 02/01/2001 | 1 514 |
3 | Katrien Vaes | Aanstelling vanaf 02/01/2001 | 1 018 |
4 | Johan Claus | Aanstelling vanaf 20/01/2003 | 690 |
5 | Hans Bonte | Aanstelling vanaf 02/01/2001 tot 22/01/2007. Aanstelling van 02/01/2013 | 3 703 |
6 | Jo De Ro | Aanstelling vanaf 02/01/2007 | 2 117 |
7 | Jan Anciaux | Aanstelling van 22/01/2007 tot 14/2/2011 Aanstelling van 2/01/2013 | 811 |
8 | Johan Serkeyn | Aanstelling vanaf 14/02/2011 | 637 |
9 | Samira Mayda | Aanstelling van 02/01/2007 tot 22/01/2007. Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 569 |
10 | Didier Cortois | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 869 |
11 | Houari El Hannouti | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 745 |
12 | Thomas De Mey | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 655 |
13 | Nora Mouallali | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 479 |
14 | Monsempo-Ntonga Mbami | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 412 |
15 | Véronique Janssens | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 340 |
16 | John Roobaert | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 276 |
17 | Viviane Schaessens | Aanstelling vanaf 02/01/2013 | 273 |
18 | Moad El Boudaati | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 1 181 |
19 | Ken Degreef | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 684 |
20 | Remy Esquiliche Esquinas | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 644 |
21 | Alain Poot | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 513 |
22 | Barbara de Bakker | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 477 |
23 | Zinab El Jaouhari | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 463 |
24 | Chantal Basoka Mubenga | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 441 |
25 | Jacques Mevis | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 409 |
26 | Aimen Horch | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 376 |
27 | Faruk Akkus | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 361 |
28 | Sander Barrez | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 351 |
29 | Tine Paredis | Aanstelling vanaf 07/01/2019 | 346 |
30 | Claudia De Laet | Aanstelling vanaf 27/04/2020 | 207 |
31 | Dries Verhaeghe | Aanstelling vanaf 28/09/2020 | 183 |
32 | Johanna-Baptista Pelgrims | Aanstelling vanaf 26/10/2020 | 138 |
33 | Christel Herbosch | Aanstelling vanaf 26/10/2020 | 251 |
34 | Fatima El-Boubsi | Aanstelling vanaf 26/10/2020 | 239 |
35 | Chayenne Van Duyse | Aanstelling vanaf 26/09/2022 | 107 |
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 20 juni 2022 worden als goedgekeurd beschouwd.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er vanaf 2020 voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt aan de raden.
Deze opvolgingsrapportering moet voldoen aan de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus en van het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn moeten kennis nemen van dit rapport.
Er wordt kennis genomen van de opvolgingsrapportering van 30 juni 2022 van stad en OCMW Vilvoorde.
In zitting van 22 februari 2021 stelde de gemeenteraad het begrip dagelijks bestuur vast, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is, dit op basis van het decreet lokaal bestuur.
Er is een uitbreiding van de bevoegdheid in vergelijking met de begripsomschrijving van het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021. Het college wordt bevoegd voor het bepalen van de voorwaarden voor het aangaan van leningen, het aangaan van nieuwe leningen en het herschikken van opgenomen leningen die de lasten spreiden over een kortere of gelijke periode. Op die manier kan vlot en flexibel in gepaste financiering voorzien worden.
In artikel 1 van het besluit van 22 februari 2021 wordt het volgende toegevoegd:
§4 Het bepalen van de voorwaarden voor het aangaan van leningen, het aangaan van nieuwe leningen en het herschikken van opgenomen leningen die de lasten spreiden over een kortere of gelijke periode vallen onder dagelijks bestuur.
Dit besluit treedt in werking op 27 september 2022.
Op 18 juli 2022 werd de burgemeester in kennis gesteld door de Vlaamse Waterweg nv, beheerder van het Zeekanaal Brussel-Schelde, van een vastgestelde blauwalgengroei in het Zeekanaal Brussel-Schelde en in het insteekdok.
Blauwalgen komen vooral voor bij warm weer en in stilstaande wateren. Bij het sterven van de blauwalgen, die hoewel ze feller van kleur zijn op gewone algen lijken, komen er giftige stoffen vrij die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier. Om veiligheidsredenen is het noodzakelijk om een verbod in te stellen op het capteren van water uit het Zeekanaal Brussel-Schelde ter hoogte van Vilvoorde en het insteekdok voor het besproeien van landbouwgewassen en voor drinkwater voor vee en op elke vorm van zachte recreatie (zoals kajakken en kanovaren, wakeboarden, vissen en dergelijke meer). De voornoemde maatregelen werden aan de burgemeester voorgesteld door de Vlaamse Waterweg nv.
Krachtens artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd om in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen te maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Gezien uitstel van een politieverordening schade kon opleveren aan de inwoners was aan de voorwaarde van de hoogdringendheid voldaan en is de burgemeester overgegaan tot het uitvaardigen van een politieverordening.
Deze verordening vervalt dadelijk, indien zij niet door de gemeenteraad wordt bekrachtigd.
Het besluit van de burgemeester van 19 juli 2022 houdende het instellen van een recreatie- en captatieverbod op het Zeekanaal Brussel-Schelde wordt bekrachtigd.
Op 18 juli 2022 werd de burgemeester in kennis gesteld door de Vlaamse Waterweg nv, beheerder van het Zeekanaal Brussel-Schelde, van een vastgestelde blauwalgengroei in het Zeekanaal Brussel-Schelde en in het insteekdok.
Blauwalgen komen vooral voor bij warm weer en in stilstaande wateren. Bij het sterven van de blauwalgen, die hoewel ze feller van kleur zijn op gewone algen lijken, komen er giftige stoffen vrij die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier. Om veiligheidsredenen was het noodzakelijk om een verbod in te stellen op het capteren van water uit het Zeekanaal Brussel-Schelde ter hoogte van Vilvoorde en het insteekdok voor het besproeien van landbouwgewassen en voor drinkwater voor vee en op elke vorm van zachte recreatie (zoals kajakken en kanovaren, wakeboarden, vissen en dergelijke meer). De voornoemde maatregelen werden aan de burgemeester voorgesteld door de Vlaamse Waterweg nv.
Krachtens artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd om in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen te maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Gezien uitstel van een politieverordening schade kon opleveren aan de inwoners was aan de voorwaarde van de hoogdringendheid voldaan en ging de burgemeester op 19 juli 2022 over tot het instellen van een recreatie- en captatieverbod op het Zeekanaal Brussel-Schelde en het insteekdok.
Op 19 augustus 2022 werd de burgemeester in kennis gesteld door de Vlaamse Waterweg nv dat uit nieuwe staalnames is gebleken dat de concentratie aan blauwalgen zich beneden de drempel voor het instellen van een recreatie- en captatieverbod bevindt. Om die reden was het in stand houden van het besluit van de burgemeester van 19 juli 2022 niet langer noodzakelijk. De burgemeester hief bij besluit van 22 augustus 2022 zijn besluit van 19 juli 2022 op.
Deze verordening vervalt dadelijk, indien zij niet door de gemeenteraad wordt bekrachtigd.
Het besluit van de burgemeester van 22 augustus 2022 houdende het opheffen van het recreatie- en captatieverbod op het Zeekanaal Brussel-Schelde wordt bekrachtigd.
In het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen kan de stad subsidies aanvragen voor het uitvoeren van haar preventiebeleid.
Tijdens de ministerraad van 15 juli 2022 werd beslist om de strategische veiligheids- en preventieplannen opnieuw te verlengen met 2 jaar, tot en met 31 december 2024.
Concreet betekent dit dus dat de plannen 2023 ongewijzigd verlengd zullen worden, tenzij de stad/gemeente ondersteund door haar lokale veiligheidsdiagnostiek (LVD), wil werken aan een nieuw fenomeen (nieuw ten aanzien van het strategische veiligheids- en preventieplan 2023). Voor het plan 2024 zullen enkel beperkte wijzigingen mogelijk zijn.
De plannen die in 2023 zullen starten, zullen ondersteund worden door het beleidsplan integrale veiligheid en de resultaten van de Veiligheidsmonitor.
Er wordt kennis genomen van de verlenging van het strategisch veiligheids- en preventieplan 2023-2024.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de federale overheid.
In zitting van 27 september 2021 stelde de gemeenteraad het retributiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels voor inschrijvingen voor het academiejaar 2021 - 2022, vast.
De inschrijvingen voor het nieuwe academiejaar 2022 - 2023, starten begin juni 2022.
Vanaf academiejaar 2019-2020 indexeert de Vlaamse overheid jaarlijks de wettelijke tarieven op basis van de gezondheidsindex. Voor het nieuwe academiejaar betekent dit een stijging van:
Academies kunnen naast het inschrijvingsgeld een bijkomende retributie vragen voor het organiseren van deeltijds kunstonderwijs. De academie voor beeldende kunsten Jan Portaels vraagt bovenop het inschrijvingsgeld een materiaalkost in functie van de gekozen opleiding. De wetgever laat toe om:
Het inschrijvingstarief van de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels is een samengesteld bedrag bestaande uit het inschrijvingsgeld bepaald door de Vlaamse overheid en de materiaalkost. De directeur stelt voor om het inschrijvingstarief voor het nieuwe academiejaar niet te wijzigen en dit voor het derde academiejaar op rij. Dit houdt in dat het inschrijvingsgeld wordt geïndexeerd volgens de bepalingen van de Vlaamse overheid, maar dat het aandeel van de materiaalkost licht daalt.
Vanaf 1 september 2018, met het invoeren van het nieuwe DKO-decreet, dienen schoolbesturen de ontvangen inschrijvingsgelden niet meer integraal door te storten naar de Vlaamse overheid. De werkingsmiddelen worden verrekend in het doorstorten van de inschrijvingsgelden. Agodi zal, zonder tegenbericht, voor het nieuwe academiejaar de geïndexeerde tarieven hanteren.
In zitting van 23 mei 2022 stelde de gemeenteraad het retributiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels voor inschrijvingen voor het academiejaar 2021 - 2022, vast.
Nu blijkt een fout te zijn geslopen in artikel 4, punt 4. Artikel 4 punt 4 over V-pas geldt niet voor deze academie. De V’passer betaalt slechts 20% aan de academie en de academie recupereert 80% via het Sociaal Huis. Gezien het klein aantal inschrijvingen via V-pas kan de manuele aanpassing van het inschrijvingsbedrag in de webtoepassing door de academie gebeuren. In de academie muziek, woord en dans zijn het aantal inschrijvingen via V-pas heel wat groter en de manuele aanpassing is te tijdrovend voor hen om het inschrijvingsbedrag manueel aan te passen in de webapplicatie. Dit gebeurt al zo sinds invoering Vilvoordse Vrijetijdspas en werd bevestigd in een overleg met het Sociaal Huis.
Bijgevolg dient het gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 ingetrokken te worden en dient een aangepast retributiereglement vastgesteld te worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2022 houdende het vaststellen van het retributiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels voor het academiejaar 2022-2023 wordt ingetrokken.
Het retributiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels geldig voor het academiejaar 2022 - 2023, wordt vastgesteld.
Het retributiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
In zitting van 27 september 2021 stelde de gemeenteraad het retributiereglement vast voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans voor inschrijvingen voor het academiejaar 2021 - 2022.
De inschrijvingen voor het nieuwe academiejaar 2022 - 2023, starten begin juni 2022.
Vanaf academiejaar 2019-2020 indexeert de Vlaamse overheid jaarlijks de wettelijke tarieven op basis van de gezondheidsindex. Voor het nieuwe academiejaar betekent dit een stijging van:
Academies kunnen daarnaast een bijkomende retributie vragen voor het organiseren van deeltijds kunstonderwijs. De stedelijke academie voor muziek, woord en dans vraagt bovenop het inschrijvingsgeld een extra bijdrage in de werkingskosten en dit vanaf academiejaar 2017 - 2018.
De wetgever laat toe om:
Voor het nieuwe academiejaar worden de inschrijvingstarieven geïndexeerd zoals bepaald door de Vlaamse overheid.
De extra bijdrage per domein blijft ongewijzigd. De stedelijke academie voor muziek, woord en dans wenst voor de lessenreeks Pointes (10 lessen), niet gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, een beperkte prijsstijging door te voeren van 40 euro naar 50 euro.
Vanaf 1 september 2018, met het invoeren van het nieuwe DKO-decreet, dienen schoolbesturen de ontvangen inschrijvingsgelden niet meer integraal door te storten naar de Vlaamse overheid. De werkingsmiddelen worden verrekend in het doorstorten van de inschrijvingsgelden. Agodi zal, zonder tegenbericht, voor het nieuwe academiejaar de geïndexeerde tarieven hanteren.
In zitting van 23 mei 2022 stelde de gemeenteraad het retributiereglement voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans voor inschrijvingen voor het academiejaar 2021 - 2022, vast.
Nu blijkt een fout te zijn geslopen in artikel 4, punt 4. Daar wordt verwezen naar categorie C (houder V-pas) terwijl het categorie D moet zijn.
D. Houder van een Vilvoordse V-pas: De houder betaalt 20 % van het normale tarief of van het verminderd tarief mits voorlegging van de nodige attesten vermeld in rubriek A en 20 % van de extra bijdrage in de werkingskosten. |
Bijgevolg dient het gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 te worden ingetrokken en dient een aangepast retributiereglement vastgesteld te worden.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2022 houdende het vaststellen van het retributiereglement voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans voor het academiejaar 2022-2023 wordt ingetrokken.
Het retributiereglement voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans geldig voor het academiejaar 2022 - 2023 wordt vastgesteld.
Het retributiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Op 28 maart 2022 stelde de gemeenteraad het reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen vast. Vooraleer het reglement in werking treedt, moet het goedgekeurd worden door de Vlaams minister bevoegd voor wonen.
De Vlaamse minister keurde het reglement bij besluit van 15 juni 2022 voorwaardelijk goed. Voorwaarde is dat een aantal aanpassingen aan het reglement gebeuren:
Gelet op deze wijzigingen wordt het besluit van 28 maart 2022 ingetrokken en heden het reglement opnieuw vastgesteld. De datum van inwerkingtreding wordt vastgelegd op 1 oktober 2022.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 betreffende vaststellen van het reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen, wordt ingetrokken.
Het reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2022.
De gemeenteraad stelde op 26 oktober 2020 het reglement op de werkingssubsidies voor jeugdverenigingen vast. Het doel van dit reglement is de jeugdverenigingen financieel te ondersteunen in hun werking op basis van kwaliteitscriteria. Binnen de perken van de kredieten ingeschreven in het jaarlijks budget, worden door het college van burgemeester en schepenen subsidies beschikbaar gesteld na advies van de jeugdraad, volgens procedures en normen, die vastgesteld zijn in het reglement.
Er wordt, in het kader van de ondersteuning voor COVID-19, bijkomende middelen vrijgemaakt voor de werkingssubsidies: 8 000 euro extra van 2020 tot 2024. Deze bepaling vervalt vanaf 2025.
In 2020 en 2021 werd 2019 als werkingsjaar in beschouwing genomen. Deze bepaling vervalt vanaf 2022.
Voorgesteld wordt om voor 2022 (= werkingsjaar 2021) dezelfde regeling toe te passen als in 2020 en 2021 en ons te baseren op werkingsjaar 2019 naar aanleiding van de aanhoudende gezondheidscrisis in 2021. Het reglement met betrekking op de werkingssubsidies voor jeugdverenigingen dient aangepast te worden.
Aanpassing artikel 2:
Inhoudelijk zijn er verder geen aanpassingen aan het reglement.
Het reglement op de werkingssubsidies voor jeugdverenigingen wordt vastgesteld.
Het subsidiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het besluit van 26 oktober 2020 houdende het reglement betreffende de werkingssubsidies voor jeugdverenigingen, wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking op 1 september 2022.
De gemeenteraad stelde op 26 oktober 2020 het reglement op de werkingssubsidies voor socio-culturele verenigingen vast. Het doel van dit reglement is de socio-culturele verenigingen financieel te ondersteunen in hun werking op basis van kwaliteitscriteria. Binnen de perken van de kredieten ingeschreven in het jaarlijks budget, worden door het college van burgemeester en schepenen subsidies beschikbaar gesteld na advies van de cultuurraad, volgens procedures en normen, die vastgesteld zijn in het reglement (zie bijlage).
Er wordt, in het kader van de ondersteuning voor COVID-19, bijkomende middelen vrijgemaakt voor de werkingssubsidies: 10 000 euro extra van 2020 tot 2024. Deze bepaling vervalt vanaf 2025.
In 2020 en 2021 werd 2019 als werkingsjaar in beschouwing genomen. Deze bepaling vervalt vanaf 2022. Voorgesteld wordt om voor 2022 (= werkingsjaar 2021) dezelfde regeling toepassen als in 2020 en 2021 en ons te baseren op werkingsjaar 2019 naar aanleiding van de aanhoudende gezondheidscrisis in 2021. Het reglement met betrekking op de werkingssubsidies voor socio-culturele verenigingen dient aangepast te worden.
Aanpassing artikel 2:
Inhoudelijk zijn er verder geen aanpassingen aan het reglement.
Het reglement op de werkingssubsidies voor socio-culturele verenigingen wordt vastgesteld.
Het subsidiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 betreffende de werkingssubsidies voor socio-culturele verenigingen, wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking op 1 september 2022.
De gemeenteraad stelde op 26 oktober 2020 het reglement op de werkingssubsidies voor sportverenigingen vast. Het doel van dit reglement is de sportverenigingen financieel te ondersteunen in hun werking op basis van kwaliteitscriteria. Binnen de perken van de kredieten ingeschreven in het jaarlijks budget, worden door het college van burgemeester en schepenen subsidies beschikbaar gesteld na advies van de sportraad, volgens procedures en normen, die vastgesteld zijn in het reglement.
Er wordt, in het kader van de ondersteuning voor COVID-19, bijkomende middelen vrijgemaakt voor de werkingssubsidies: 62 500 euro extra van 2020 tot 2024. Deze bepaling vervalt vanaf 2025. In 2020 en 2021 werd 2019 als werkingsjaar in beschouwing genomen. Deze bepaling vervalt vanaf 2022.
Voorgesteld wordt om voor het jaar 2022, waar we ons baseren op het jaar 2021, dezelfde regeling toe te passen als in 2021 en 2020 en ons te baseren op het jaar 2019 naar aanleiding van de aanhoudende gezondheidscrisis in 2021. Het reglement met betrekking op de werkingssubsidies voor sportverenigingen dient aangepast te worden
Aanpassing artikel 2:
Inhoudelijk zijn er verder geen aanpassingen aan het reglement.
Het reglement op de werkingssubsidies voor sportverenigingen wordt vastgesteld.
Het subsidiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 houdende het reglement betreffende de werkingssubsidies voor sportverenigingen, wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking op 1 september 2022.
Conform de vigerende wetgeving dient iedere school een schoolreglement te hebben dat door de inrichtende macht goedgekeurd werd en dat de betrekkingen tussen de inrichtende macht en de ouders en de leerlingen regelt. Bijgevolg wordt traditioneel het aangepaste schoolreglement voor het stedelijk basisonderwijs en de schoolspecifieke afsprakennota (één voor iedere school) aan de gemeenteraad voorgelegd voor goedkeuring.
De schooldirecties hebben deze documenten opgesteld op basis van het model van OVSG, aangevuld met de laatste onderrichtingen en besluiten. Indien wijzigingen noodzakelijk zouden blijken in de loop van het schooljaar wordt met addenda gewerkt.
De voornaamste wijzigingen in het schoolreglement bestaan uit:
Er zijn geen wijzigingen in de schoolspecifieke afsprakennota's.
Het schoolreglement voor het stedelijk basisonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 september 2021 wordt opgeheven.
Het schoolreglement met de bijhorende schoolspecifieke afsprakennota's voor het stedelijk basisonderwijs voor het schooljaar 2022 - 2023 worden goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de schoolspecifieke afsprakennota.
Het schoolreglement stedelijk basisonderwijs en de schoolspecifieke afsprakennota worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het schoolreglement en de schoolspecifieke afsprakennota's maken integraal deel uit van dit besluit.
Conform de vigerende wetgeving dient iedere school een schoolreglement te hebben dat door de inrichtende macht goedgekeurd werd en dat de betrekkingen tussen de inrichtende macht en de ouders en de leerlingen regelt. Bijgevolg wordt traditioneel het aangepaste schoolreglement en de schoolspecifieke afsprakennota (één voor iedere school) aan de gemeenteraad voorgelegd voor goedkeuring.
De directies van de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE en van de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt hebben het schoolreglement opgesteld op basis van het model van OVSG, aangevuld met de laatste onderrichtingen en besluiten. Specifieke aanpassingen en aanvullingen werden gedaan zodat het schoolreglement overeenstemt met de procedures die gebruikt worden in het buitengewoon onderwijs. Indien wijzigingen noodzakelijk zouden blijken in de loop van het schooljaar wordt met addenda gewerkt.
De voornaamste wijzigingen in het schoolreglement bestaan uit:
voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE:
voor de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt:
Er zijn geen wijzigingen aan de schoolspecifieke afsprakennota's.
De schoolreglementen voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE en voor de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 september 2021 worden opgeheven.
De schoolreglementen met de bijhorende schoolspecifieke afsprakennota's voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE en voor de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt voor het schooljaar 2022 - 2023, worden goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de schoolspecifieke afsprakennota.
Het schoolreglement en de schoolspecifieke afsprakennota worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders die ondertekenen voor akkoord.
De schoolreglementen en de schoolspecifieke afsprakennota's maken integraal deel uit van dit besluit.
Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs verplicht elke academie om een academiereglement op te stellen. Dit regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben. Het academiereglement dient een aantal verplichte elementen te bevatten zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
De huidige academiereglementen voor het deeltijds kunstonderwijs werden goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2021 en gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021.
De directies van de stedelijke academie voor muziek, woord en dans en de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels hebben het academiereglement voor het academiejaar 2022 - 2023 opgesteld op basis van het model van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (afgekort naar OVSG), gepubliceerd eind juni 2022. Indien wijzigingen noodzakelijk zouden blijken in de loop van het schooljaar wordt met addenda gewerkt.
De voornaamste wijzigingen in de academiereglementen bestaan uit:
De academiereglementen voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans en de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels, goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 juni 2021 en 25 oktober 2021 worden opgeheven bij de inwerkingtreding van de academiereglementen voor het academiejaar 2022 - 2023.
Het academiereglement van de stedelijke academie voor muziek, woord en dans voor het academiejaar 2022 - 2023 wordt goedgekeurd.
Het academiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels voor het schooljaar 2022 - 2023 wordt goedgekeurd.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
De academiereglementen treden in werking op 1 september 2022.
De academiereglementen maken integraal deel uit van dit besluit.
In het kader van de organisatie van een callcenter voor de vaccinatiecampagne COVID-19 moet er een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt worden tussen enerzijds de gemeente Kampenhout en anderzijds de gemeenten Vilvoorde, Machelen, Zemst en Steenokkerzeel en de eerstelijnszone BraViO.
Binnen de eerstelijnszone BraViO mogen maximaal twee vaccinatiecentra opgericht worden. In concreto werd er gekozen voor één vaccinatiecentrum voor Vilvoorde-Machelen gelegen te Vilvoorde en waarvan stad Vilvoorde penhouder is en één vaccinatiecentrum voor de gemeenten Kampenhout, Zemst en Steenokkerzeel in Kampenhout.
Eén van de verplichte taken van een vaccinatiecentrum is het uitbaten van een callcenter. Vanuit de eerstelijnszone BraViO werd de vraag gesteld om de twee verschillende callcenters samen te voegen tot één callcenter voor de hele eerstelijnszone. Op die manier kunnen de krachten gebundeld worden én de kosten, volgens de inwonersaantallen, verdeeld worden. Eén voltijdse administratief medewerker zorgt voor de telefonische permanentie, mailverkeer e.d. voor de 5 gemeenten van eerstelijnszone BraViO en dit tot het (nu voorziene) einde van de vaccinatiecampagne op 31 december 2022. Bij extra drukte kan deze medewerker bijgestaan worden met vrijwilligers of personeelsleden van de lokale besturen.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen gemeente Kampenhout en de andere gemeenten uit de eerstelijnszone BraViO en ELZ BraViO voor de uitbating en kostenverdeling van een callcenter in het kader van de vaccinatiecampagne COVID-19.
De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de contractspartijen.
Het stadsbestuur Vilvoorde heeft een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor het vernieuwen van een gemeenteweg - Tuchthuisstraat - en bijhorende terreinaanleg werken. Het betreft een perceel, gelegen in de Tuchthuisstraat 2, 4 en ZN te Vilvoorde en met als kadastrale omschrijving: afdeling 2 sectie D nrs. 909H12, 909T27, 911N2 en 913S.
Omdat het werken betreffen die vermeld staan op de lijst met Vlaamse projecten is de Vlaamse Regering de vergunningverlenende overheid in eerste administratieve aanleg:
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat aanpassingen die betrekking hebben op gemeentewegen. Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Deze beslissing dient genomen te worden alvorens een omgevingsvergunning door de Vlaamse Regering verleend kan worden.
Beschrijving
Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van gemeenteweginfrastructuur en het wijzigen van een rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Meer concreet beoogt men:
De bestaande rooilijn wordt gewijzigd, voorliggende aanvraag voorziet in het toevoegen van een stuk grond aan de noordwestelijke zijde van de Tuchthuisstraat. De bestaande rooilijn wordt aangeduid in het blauw en de nieuwe rooilijn in het rood op het rooilijnplan. Waar de rooilijn ongewijzigd blijft, wordt deze in het groen weergegeven. De getroffen gronden worden overgedragen aan het openbaar domein.
Het project omvat het vernieuwen van bestaande gemeentewegen, namelijk de Tuchthuisstraat en delen van de Rondeweg. Deze vernieuwing kadert binnen de aanpassingen aan weginfrastructuur voor het Ringtrambus project van openbaarvervoersmaatschappij De Lijn.
Tuchthuisstraat
Het profiel van de Tuchthuisstraat wordt ingericht als een groene verbinding tussen Kanaalpark en Heldenplein. Het schuin parkeren wordt vervangen door langsparkeren aan de overzijde van de straat. De ruimte die vrijkomt wordt aangewend voor het aanleggen van een groene promenade met zitgelegenheid en spelelementen. De plantvakken rondom de wandelpromenade variëren in breedte zodat de afstand tussen de wandelpromenade en de terrassen van de naastgelegen assistentiewoningen steeds minimaal 1m is. De groenvakken doen tevens dienst als infiltratie- en bufferzones voor regenwater afkomstig van de weg.
De stad Vilvoorde heeft in 2012 een inrichtingsvisie laten opmaken voor de publieke ruimte van het centrum van Vilvoorde. Hierin worden o.a. de materialen vastgelegd voor de verschillende centrumstraten. De Tuchthuisstraat maakt deel uit van het netwerk van aanlooproutes. Volgende materialen worden voorgeschreven:
Rondeweg
Zowel ten noorden als ten zuiden van de brug aan de Rondeweg worden ruimtelijke ingrepen uitgevoerd.
Aan de noordzijde wordt de zone ingericht voor het monument ter nagedachtenis van William Tyndale. In de groenzone wordt een monument (twee bronzen vlammen) geplaatst ter nagedachtenis van zijn veroordeling. In de vloer van het voetpad wordt met messing het grondvlak gemarkeerd van de vroegere toren van het hertogelijk kasteel. In de messing plaat zelf wordt een tekst aangebracht refererend aan deze historische gebeurtenis..
Aan de zuidzijde maakt het bestaande houten platform plaats voor een groen talud met zitgelegenheid. In het talud komt een nieuwe trap in het verlengde van de promenade die zorgt voor een directe toegang vanuit de stad tot de houten promenade. Via deze trap zijn tevens twee zuid georiënteerde zitelementen in zichtbeton bereikbaar. De bestaande bomenrij langs de Zenne wordt mee naar boven getrokken langs de zuidzijde van het talud.
Conform de inrichtingsvisie van de stad Vilvoorde worden volgende materialen voorzien:
Openbaar onderzoek
Gedurende het openbaar onderzoek, dat liep van 19 juni 2022 tot en met 19 juli 2022, werd 1 bezwaarschrift ingediend. Het bezwaarschrift bevat bezwaren welke betrekking hebben op de gemeenteweginfrastructuur, uitsluitend deze bezwaren worden besproken.
Beschrijving bezwaren
De bezwaren kunnen als volgt worden samengevat:
Evaluatie bezwaren
Adviezen
Onderstaande adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging verplaatsing, of opheffing van een gemeenteweg werden ontvangen en worden als volgt beoordeeld:
Wijzigingsverzoek van 9 augustus 2022
Er werd door de aanvrager, naar aanleiding van het advies van de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit van 11 juli 2022, een wijzigingsverzoek ingediend. Dit wijzigingsverzoek omhelst een aangepast rooilijnplan. Dit wijzigingsverzoek werd goedgekeurd door de vergunningverlenende overheid.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Ligging
Voorliggende aanvraag betreft het vernieuwen van een bestaande gemeenteweg. De ligging wordt niet gewijzigd. Het betreft een gemeenteweg gelegen in het stadscentrum van Vilvoorde en een lokale ontsluitingsfunctie heeft voor de aanpalende woningen en nabijgelegen functies.
Breedte
De breedte van de gemeenteweg wordt aangepast. Er blijft één rijloper behouden welke beschikt over voldoende breedte voor tweerichtingsverkeer. Aan de oostelijke zijde is er ruimte voorzien voor zijdelingsparkeren en een voetpad. De bestaande parkeerplaatsen aan de westelijke zijde worden vervangen door een groenberm en voetpad.
Uitrusting
De weg is uitgerust met alle benodigdheden en voorzieningen om naar behoren te kunnen functioneren voor de doelstellingen waarvoor ze bedoeld is, namelijk een lokale ontsluitingsweg in het stadscentrum van Vilvoorde. De gebruikte materialen zijn aangepast aan het voorzien gebruik, namelijk voetgangers voor de voetpaden, en fietsers en gemotoriseerd vervoer voor de rijloper.
Opname in het openbaar domein
Aan de westelijke zijde van de Tuchthuisstraat wordt een beperkt bijkomend gedeelte opgenomen bij het openbaar domein. Het betreft gronden die momenteel een voortuinzone vormen van de meergezinswoning gelegen aan westelijke zijde van de Tuchthuisstraat, namelijk residentie River Park. Door de inlijving van deze gronden bij het openbaar domein is er meer ruimte ter beschikking voor een goede aansluiting op het toekomstige gabarit van het Heldenplein en is er meer ruimte voor een voetpad en groenzones aan de westelijke zijde. Wel dient opgemerkt te worden dat het rooilijnplan toegevoegd doormiddel van het wijzigingsverzoek van 9 augustus 2022 de wenselijke nieuwe rooilijn omvat. In de oorspronkelijke versie (projecthoudversie 1) werd immers een oprit tot een privatieve garage mee toegevoegd aan het openbaar domein. Deze toevoeging is echter niet nuttig voor de realisatie van het gewenste gabarit voor de gemeenteweg Tuchthuisstraat. In de versie van het wijzigingsverzoek van 8 augustus 2022 wordt dit euvel rechtgezet en wordt de oprit niet langer toegevoegd aan het openbaar domein.
Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De bestaande rooilijn wordt gewijzigd. De gewijzigde rooilijn zoals weergegeven op het rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen met ref. stad 2022/00134 en ref omgevingsloket OMV_2021082893 wordt goedgekeurd. De getroffen zone op het rooilijnplan wordt ingelijfd bij het openbaar domein. Het rooilijnplan maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen met ref. stad 2022/00134 en ref omgevingsloket OMV_2021082893 wordt vergund.
Het Ortshuis gelegen te Leuvensestraat 29 is eigendom van de POM Vlaams-Brabant. De POM wil tot verkoop van dit pand overgaan. Er zijn een aantal ontwikkelingen die het aankopen van het Ortshuis door de stad tot opportuniteit maken:
Bovenstaande argumenten maken de aankoop van het Ortshuis tot een opportuniteit voor de stad.
Wat de financiële haalbaarheid betreft kunnen we verwijzen naar de subsidie van Vlaio (zie: https://www.vlaio.be/nl/nieuws/nieuwe-subsidies-voor-de-aankoop-en-transformatie-van-handelspanden-en-bedrijfsruimten-de) waarbinnen de aankoop van handelspanden om actief aan kernversterking te doen, gesubsidieerd wordt tot 30% en maximaal 500 000 euro. Gezien het project START.huis afloopt eind 2025, en gezien tegen dat moment ook de strategische doelstellingen van de stad voor die locatie behaald zijn (opleveren studie, toegankelijk maken groengebied, ...), is het voorstel om eind 2025 een doorverkoop van het pand te voorzien. Hierdoor is de volledige transactie in elk geval budgetneutraal binnen het kader van het meerjarenplan.
Rekening houdende met de beperkte voorziene duur van eigenaarschap, en met de staat van het gebouw, zouden zich de komende drie jaar geen grote investeringen aandienen in het gebouw. Ook wat de brandveiligheid betreft zijn slechts beperkte ingrepen noodzakelijk (brandweerverslag als bijlage), gezien de aard van het gebouw en gebruik.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om een bod te doen van maximum het bedrag vastgesteld in het schattingsverslag voor de aankoop van Leuvensestraat 29 (het Ortshuis).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd, namens het college van burgemeester en schepenen, een bod te doen, en desgevallend de aangetekende brief met het bod te ondertekenen.
Op 12 augustus 2022 werd aan de stad het voorkooprecht (type 'Codex Wonen') aangeboden voor de percelen, kadastraal gekend als 3e Afd., sectie G nummer 423B2 en 423C2. Het betreft een kadastrale oppervlakte van 6 456 m² met aanwezigheid van 2 woningen en diverse constructies. Eigenaar is "La Poudrière" met adres Kruitmolenstraat 62 te 1000 Brussel. Momenteel maakt een kunstenaarscollectief gebruik van de woning in de Groenstraat.
De aankoopprijs bedraagt 950 000 euro in totaliteit, te vermeerderen met de index ten opzichte van juni 2019. De stad is vrijgesteld van registratiebelasting bij een aankoop ten algemene nutte (hier sociale woningbouw) als dit aanvaard wordt door de belastingdienst en de registratie.
De stad dient binnen de 60 kalenderdagen haar beslissing kenbaar te maken.
Overweging:
Stad Vilvoorde is de snelst groeiende stad van Vlaanderen. Betaalbaar wonen in Vilvoorde is hierdoor een belangrijke uitdaging. De aankoop van het perceel door de stad is interessant om de huidige en toekomstige beleidsdoelstellingen omtrent betaalbaar wonen te faciliteren, meer bepaald omwille van volgende redenen:
Het voorkooprecht voor de aankoop van de percelen met kadastrale gegevens 3e Afd., Sectie G, nummers 423B2 en 423C2 voor de realisatie van een sociaal woonaanbod wordt uitgeoefend voor een bedrag van 950 000 euro, te vermeerderen met de index ten opzichte van juni 2019.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de aankoopakte te tekenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
In wijk Broek komt er in het projectgebied 4 Fonteinen een nieuw park, gelegen tussen Schaarbeeklei, Broekstraat, Harensesteenweg en Debackerstraat (Willem). Er werd een participatietraject uitgewerkt om burgers mee te laten kiezen over de naam voor dit nieuwe park. Uit een eerste stemronde werden 3 namen weerhouden, namelijk
Volgende resultaten volgend uit de tweede stemronde:
stemming | |
park Mondiale | 16 |
park Renault | 9 |
park Saltatina | 5 |
Het weerhouden voorstel voor de naam voor het nieuw park in wijk Broek is "park Mondiale". Dit voorstel wordt voorgelegd ter voorlopige goedkeuring aan de gemeenteraad.
De naam "park Mondiale" wordt voorlopig aanvaard voor het nieuw park gelegen tussen Schaarbeeklei, Broekstraat, Harensesteenweg en Debackerstraat (Willem).
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de bij voornoemd decreet voorgeschreven formaliteiten uit te voeren.
Op vrijdag 25 juni 2021 keurde de planbegeleidingsgroep Vilvoorde - Hoeilaart de ontwerpnota van het Landinrichtingsplan (LIP) Woluwe-Trawool-Floordambos goed. Er was een adviesperiode die liep van 23 augustus tot 23 november 2021. Het openbaar onderzoek liep van 20 september tot 20 oktober 2021. De nota lag gedurende die 30 dagen ter inzage op het administratief centrum Portaels.
Bij besluit van 22 november 2021 adviseerde het college van burgemeester en schepenen de ontwerpnota van het LIP Woluwe-Trawool-Floordambos gunstig, onder voorwaarde van volgende aanpassingen:
Het definitief ontwerp van het Landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos is door de planbegeleidingsgroep goedgekeurd. Om dit aan de minister voor te leggen is van de stad nog de instemming tot financiering en beheer noodzakelijk. Deze verklaring dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De verklaring tot instemming voor de financiering en het beheer van de acties in kader van het Landinrichtingsproject Woluwe- Trawool - Floordambos wordt goedgekeurd.
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
De verklaring tot instemming maakt integraal deel uit van dit besluit.
In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kent de Vlaamse Regering aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten rond fietsinfrastructuur. Meer concreet zal Vlaanderen bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Zo wil ze bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten. Vilvoorde, met een bewonersaantal van 45 495 inwoners op 1 januari 2020, heeft recht op 1 029 431,71 euro bij een investeringsvolume van 3 088 295,13 euro in niet gesubsidieerde fietsinfrastructuur.
Tot 30 september 2022 kan elke gemeente één of meerdere projecten aanmelden waarvoor ze een beroep wil doen op deze subsidie. De aanmelding van de projecten gebeurt vanaf april 2021 via het Loket voor Lokale Besturen (module subsidiebeheer). Een bestuur kan meerdere keren een project indienen.
De subsidie kan worden gebruikt voor alle fietsinfrastructuur in beheer van de gemeente:
Naast de kosten voor de fietsinfrastructuur zelf komen ook de volgende kosten in aanmerking:
Wat betreft de tijdslijn van de investeringen is belangrijk dat de gunning van de werken moet plaatsvinden na 26 februari 2021. Vergoedingen voor onteigeningen (om ruimte te kunnen creëren voor fietsinfrastructuur) die noodzakelijk zijn voor de realisatie, kosten voor externe studieopdrachten die resulteren in effectieve uitvoering van het project, enz. kunnen in aanmerking worden genomen voor hoofdwerken die vanaf 26 februari 2021 gegund werden. Ook bij deze afweging speelt de projectstuurgroep een belangrijke rol: de kostenraming maakt immers deel uit van het dossier dat de projectstuurgroep beoordeelt.
Tot 15 september 2025 kan het saldo op basis van facturen aangevraagd worden.
De subsidie is niet combineerbaar met de gereglementeerde subsidies die vanuit het beleidsdomein MOW toegekend worden voor de uitbouw van fietsinfrastructuur of veilige schoolroutes. Artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering verbiedt een dubbele subsidie op projectniveau. Het is dus niet mogelijk om een project enerzijds te laten subsidiëren via het Fietsfonds en anderzijds de kosten die binnen Fietsfonds niet subsidiabel zijn (onteigeningen bv) voor deze nieuwe subsidie in te dienen.
Op 28 maart 2022 keurde de gemeenteraad de indiening van het project fietspad Rooseveltlaan (Franklin) goed.
Op 20 juni 2022 keurde de gemeenteraad de indiening van de werken aan de James Ensorlaan, Parkstraat, Vilvoordelaan-Machelenstraat goed.
Aanpassingen aan diverse kruispunten en oversteken van fiets- en wandelpaden in het kanaalpark zouden ook nog in aanmerking komen voor deze subsidie.
Aanleg fietspad in de Gevaertstraat komt ook in aanmerking voor deze subsidie.
Aanleg fietspassage op de Steenkaai kan in aanmerking komen voor deze subsidie. Ondanks deze route tevens geselecteerd is als fietssnelweg, wordt dit project toch aangemeld. Bij het indienen zal dan afgewogen worden welk subsidiekanaal aangesproken kan worden. Er kan slechts één subsidie ontvangen worden.
Voor elk project zal er een unieke verantwoordingsnota aan de projectstuurgroep worden voorgelegd.
Er wordt een aanvraag van een projectsubsidie investeringen in fietsinfrastructuur voor de aanpassingen aan de oversteken en kruispunten van de voet- en fietspaden in het kanaalpark, ingediend bij de Vlaamse overheid.
Er wordt een aanvraag van een projectsubsidie investeringen in fietsinfrastructuur voor de aanleg van een fietspad in de Gevaertstraat, ingediend bij de Vlaamse overheid.
Er wordt een aanvraag van een projectsubsidie investeringen in fietsinfrastructuur voor de aanleg van fietspassage op de Steenkaai, ingediend bij de Vlaamse overheid.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de Vlaamse overheid.
De Vlaamse Waterweg nv is eigenaar van diverse gronden langsheen het kanaal Brussel-Schelde in Vilvoorde. Deze gronden wil De Vlaamse Waterweg nv vanuit zijn opdracht optimaal inzetten voor watergebonden bedrijvigheid. Tegelijk groeit de stad en de druk op de gronden en mobiliteit. Hierdoor worden steeds meer vragen gesteld bij de verzoenbaarheid van watergebonden bedrijvigheid met de stedelijke omgeving in Vilvoorde. Om beide aspecten te verzoenen, willen De Vlaamse Waterweg nv en de stad een studieopdracht in de markt zetten met als onderzoeksvraag: “Hoe kan de ruimte voor watergebonden bedrijven ontwikkeld worden in het licht van concrete maatschappelijke uitdagingen in Vilvoorde?"
Deze opdracht betreft een economische – milieutechnische studie en bestaat uit twee luiken:
De combinatie van beide luiken moet een antwoord bieden op de onderzoeksvraag.
De opdrachtomschrijving wordt opgemaakt met een totale studiekost van 30 000,00 euro excl. btw. Deze kosten worden gedeeld door de stad en De Vlaamse Waterweg nv. De Vlaamse Waterweg nv zal als projectleider optreden. Er is een overlegstructuur bepaald waarmee het einddoel van de studie en het draagvlak voor de resultaten van de studie wordt bewaakt. Deze aspecten zijn in een overeenkomst tussen stad en De Vlaamse Waterweg nv vastgelegd.
Er wordt een overeenkomst met De Vlaamse Waterweg nv gesloten voor het uitvoeren van de studie "Toekomst voor watergebonden bedrijvigheid in Vilvoorde".
De overeenkomst van de studie "Toekomst voor watergebonden bedrijvigheid in Vilvoorde" wordt goedgekeurd.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de Vlaamse Waterweg.
Op 18 december 2020 kende de Vlaamse Regering (VR) na een oproep van het agentschap Natuur en Bos (ANB) aan de stad Vilvoorde een subsidie toe voor het versterken van de Groene Noordrand door de inrichting en realisatie van het landschapspark Asiat-Darse. De startvergadering voor dit subsidietraject met verschillende partners vond plaats op 2 december 2021 na goedkeuring van een bruikleenovereenkomst met Electrabel (Engie) door de gemeenteraad op 27 september 2021. Hierdoor kan de stad de grond aan de Darse die in eigendom is van Electrabel (Engie), gebruiken voor de realisatie van het stedelijk natuurpark.
Met ANB werd een samenwerking verkend om het project te realiseren conform een nieuwe innovatieve methodiek (natuurweefselplanning) die ze aan het ontwikkelen zijn voor het versterken van natuur in stedelijke gebieden. Het ANB heeft in 2020 een experimenteel innovatietraject stedelijk natuur (2020-2025) opgezet (baseline “Cities Thinking Like a Forest”) waarbij ze lokale partners wil betrekken voor de realisatie van een pilootproject op terrein. Deze methodiek is gebaseerd op participatie en co-creatie en wordt opgemaakt in samenwerking met het INBO (Geert De Blust) en departement Omgeving.
De opmaak van een visie en ontwerp in opdracht van de stad voor het stedelijk natuurpark Asiat-Darse, een term die het ANB verkiest boven landschapspark, vormt een ideale start voor dergelijk pilootproject. Best worden beide processen gelijktijdig en geïntegreerd met elkaar aangepakt om te komen tot een ‘natuurweefselplan’. Voor de stad biedt dit het voordeel dat er kan afgeweken worden van het klassieke pad van opmaak plan - uitvoering - beheer zoals voor natuurgebieden in open ruimte geldt. Door in te stappen in het experimenteel traject van natuurweefselplanning als pilootproject is het ANB bereid om 25 000 euro (excl. btw) bij te dragen mits de stad zich engageert om een evenredig bedrag bij te dragen.
Voorliggende overeenkomst regelt de samenwerking tussen de stad en het ANB met het oog op de opmaak van een co-creatief en experimenteel natuurweefselplan (NWP) voor het stedelijk natuurpark Asiat-Darse. Voor de stad vervangt dit NWP de opmaak van een beheersplan voor het natuurpark Asiat-Darse volgens de klassieke methodiek van een natuurgebied. De opmaak versterkt voor het beleid in het algemeen, zowel lokaal als op Vlaams niveau, de kennis en kunde in de ontwikkeling, aanleg en beheer van natuur in de stad. Het is de bedoeling dat ook de dienst Stads-en Wijkonderhoud betrokken wordt in dit project. Als bijlage een brief waarin het ANB akkoord gaat met de samenwerking en een bijkomend financieel engagement van 25 000 euro.
In het meerjarenplan is een krediet opgenomen voor realisatie van het landschapspark Asiat-Darse. Daarin is in het kader van het subsidieproject een kost geraamd van 25 000 euro inclusief btw voor beheer en participatie/communicatie (cfr. subsidieproject dat werd ingediend bij het ANB). Dit krediet kan via de samenwerkingsovereenkomst specifiek voor de opmaak van het NWP gereserveerd worden en vervangt de opmaak van een klassiek beheerplan en communicatie / participatietraject.
Het bestek voor ontwerp en realisatie van de inrichting van het stedelijk natuurpark Asiat-Darse is ondertussen gepubliceerd. De opmaak van een natuurweefselplan is daarin als een optie opgenomen zodanig dat als er geen consensus zou zijn rond de samenwerking daarover met het ANB, de procedure voor inrichting van het stedelijk natuurpark toch kan doorgaan.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst met Agentschap voor Natuur en Bos gesloten rond de opmaak van een natuurweefselplan voor het stedelijk natuurpark Asiat-Darse.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar het Agentschap voor Natuur en Bos.
De meerjarenplanning bevat de volgende prioritaire actie (213): “De stedelijke adviesraden zijn en blijven een beproefde gesprekspartner, maar zetten verder in op actieve participatie vanuit samenwerking en diversiteit."
Hoewel de oprichting van een lokale ouderenraad facultatief is en niet decretaal wordt opgelegd, pleiten de decreten lokaal sociaal beleid en lokaal bestuur voor een maximale betrokkenheid van inwoners bij het gemeentelijk beleid. De Vlaamse Ouderenraad stelt daarnaast het volgende:
De Vlaamse Ouderenraad pleit ervoor dat de lokale ouderenraad samen met het lokaal bestuur nadenkt over haar rol en functie. Via deze gezamenlijke denkoefening kan een platform gecreëerd worden om de positie van de ouderenraad als partner van het lokale bestuur terug te versterken. Wat al vast staat is dat samenwerken centraal zal moeten staan. Samenwerken met het lokaal bestuur, maar ook met gevestigde en nieuwe lokale partners. Zo kunnen de lokale ouderenraden een blijvende impact hebben op het lokale beleid, door de stem en visie van ouderen verder uit te dragen over de diverse beleidsdomeinen heen. (bron: Vlaamse Ouderenraad Lokaal, www.ouderenraden.be, Waarom een lokale ouderenraad onmisbaar is)
In lijn met voorgaande, startte het Sociaal Huis een traject op om de Vilvoordse Adviesraad voor Senioren (VIAS) te her-denken. Welke rol kan/moet een lokale ouderenraad in Vilvoorde spelen? En hoe doet ze dit dan?
Om een antwoord op deze vragen te vinden, gingen we in dialoog met burgers. Via een brede oproep onder de bevolking waren we op zoek gegaan naar personen die wensten deel te nemen. Deze oproep werd daarenboven via een telefonisch contact onder de aandacht gebracht van etnisch-culturele zelforganisaties. De leden van de VIAS werden ook uitgenodigd om te participeren.
De werkgroep bepaalde de contouren van een nieuwe lokale ouderenraad, genaamd "Vilvoordse Ouderenraad", ter vervanging van de VIAS. Er werden keuzes gemaakt omtrent doelstellingen, organisatiestructuur, lidmaatschap enzovoort. Wij grepen deze input aan om een statutennota, een afsprakennota tussen de ouderenraad en het lokaal bestuur, en een huishoudelijk reglement vorm te geven.
Binnen het kader van het decreet over het lokaal bestuur met betrekking tot de organisatie van raden en overlegstructuren wordt een nieuwe stedelijke ouderenraad opgericht. De ouderenraad wordt erkend onder de naam “Vilvoordse Ouderenraad”.
De statuten houdende de oprichting van de Vilvoordse Ouderenraad worden goedgekeurd.
De statuten maken integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 houdende de oprichting van de Vilvoordse Adviesraad voor Senioren (VIAS), wordt opgheven.
Bij gemeenteraadsbesluit van heden werd de Vilvoordse Ouderenraad opgericht en werden de statuten goedgekeurd.
Een aantal werkingsmodaliteiten dienen geregeld te worden in een huishoudelijk reglement en een afsprakennota.
Het huishoudelijk reglement van de Vilvoordse Ouderenraad worden goedgekeurd.
De afsprakennota tussen de Vilvoordse Ouderenraad en het lokaal bestuur wordt goedgekeurd.
Het huishoudelijk reglement en de afsprakennota maken integraal deel uit van dit besluit.
Het reglement inwendige orde van de Vilvoordse adviesraden, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 juni 2013, wordt, voor wat betreft de Vilvoordse ouderenraad, opgeheven.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van Audio, welzijnsvereniging.
Op 20 mei 2022 keurde de algemene vergadering van Audio de jaarrekening over het jaar 2021 goed, zonder opmerkingen. Conform artikel 193, 2e lid van het besluit van de Vlaamse Regering BBC en artikel 490 paragraaf 2 van het decreet lokaal bestuur, bezorgt Audio de jaarrekening, samen met de toelichting en een kopie van het desbetreffende besluit van de algemene vergadering aan de leden.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de jaarrekening en kan binnen vijftig dagen na verzending zijn opmerkingen ter kennis brengen van de provinciegouverneur. Het is uiteindelijk de gouverneur die de jaarrekening Audio goedkeurt, mits deze juist en volledig is, en een waar en getrouw beeld geeft.
Er wordt kennis genomen van de jaarrekening over het jaar 2021 van Audio, welzijnsvereniging.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Audio, welzijnsvereniging.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van Audio, welzijnsvereniging.
Conform artikel 20 van de statuten van Audio, welzijnsvereniging, zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
Bij e-mail van 8 juni 2022 bezorgt Audio het ontwerpverslag van de algemene vergadering van 20 mei 2022.
Er wordt kennisgenomen van het verslag van de algemene vergadering van 20 mei 2022 van Audio, welzijnsvereniging.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Audio, welzijnsvereniging.
In zitting van 18 januari 2016 besliste de gemeenteraad tot de toetreding tot Audio, welzijnsvereniging.
Op 4 mei 2022 keurde de raad van bestuur van Audio de toetreding goed van volgende nieuwe leden: de stad Dendermonde en de gemeente Sint-Gillis-Waas.
De huidige leden dienen de toetreding van nieuwe leden formeel goed te keuren.
De toetreding van de stad Dendermonde en de gemeente Sint-Gillis-Waas tot Audio, welzijnsvereniging, wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Audio, welzijnsvereniging.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
Bij mail van 17 augustus 2022 stuurt de opdrachthoudende vereniging INCOVO een uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering van vrijdag 30 september 2022 van 19 uur tot 19.30 uur via zoom. De exacte link zal gedeeld worden met de deelnemers.
De bijzondere algemene vergadering wordt georganiseerd in het kader van de gewenste samenwerking met de afvalintercommunale van Brugge IVBO rond de verwerking van restafval.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de gewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zittingen van 28 september 2020 en 23 november 2020 duidde de gemeenteraad mevrouw Barbara de Bakker, schepen, en mevrouw Fatima El Boubsi, gemeenteraadslid, aan als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
De vertegenwoordigers van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2020 en 23 november 2020, worden gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van de opdrachthoudende verenigng INCOVO van vrijdag 30 september 2022, de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
Met e-mail van 12 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
We hebben allemaal kunnen lezen dat Vilvoorde vanaf deze zomer een 'stad vol vibes' is geworden. Blijkbaar is het nodig om dringend meer toeristen aan te trekken. Ik kan alvast verklappen dat dat niet gaat lukken als het persbericht begint met de woorden: "De stad heeft geen echte trekpleisters". Dat terzijde, ik vroeg mij af hoeveel deze campagne in zijn geheel kost én hoeveel het marketingbureau de stad heeft aangerekend voor deze creatieve vondsten?
Persoonlijk lijkt het me nuttiger om de stad in de eerste plaats aangenaam te maken voor de bewoners en de citymarketing en blingbling zoveel mogelijk achterwege te laten.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 12 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Er zijn paaltjes gezet in de Marius Duchéstraat. Ik vroeg mij af waarom dit zo is? Bewoners laten mij weten dat er nu minder parkeerplaatsen zijn en het onveiliger is geworden doordat de auto's nu verplicht worden om te zigzaggen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 12 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
In een zeer lezenswaardig interview met onze burgemeester en zijn broer staat het volgende te lezen: "Op alle cruciale voorzieningen schiet men [de overheid] tekort. Maar wat ik écht niet begrijp is dat er geen revolte is tegen wat er aan de gang is in de sociale huisvestingssector. Terwijl huisvesting dé sleutel is in armoedebestrijding".
Ik ben absoluut akkoord is én wil dan ook graag helpen om dit probleem aan te pakken. Echter, ook in Vilvoorde gaat het er niet op vooruit, integendeel. In 2012 waren er in Vilvoorde 1.264 sociale woningen. Ondertussen is de Vilvoordse bevolking enorm toegenomen en zijn er slechts 1.217 sociale woningen meer in onze stad. Hoe valt dit te verklaren?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 12 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De gas- en elektriciteitsprijzen zijn ontploft. Dat heeft ondertussen iedereen gevoeld. Het gaat hier om een basisproduct waar iedere mens nood aan heeft om fatsoenlijk te kunnen overleven. Mijn vraag: kan het stadsbestuur ons garanderen dat niemand deze winter in de kou of zonder elektriciteit wordt gezet? M. a.w., gaan we een halt toeroepen op afsluitingen van gas- en elektriciteit? Indien mogelijk zou ik dit ter stemming willen brengen met een breed gedragen resolutie.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Momenteel wordt iedereen geconfronteerd met torenhoge energieprijzen waarvan niemand weet hoe deze zullen evolueren. In heel wat huisgezinnen probeert men het energieverbruik te verminderen om de rekening betaalbaar te houden. Worden er ook in de Stad Vilvoorde energiebesparende maatregelen genomen? Zo Ja, welke?
Zijn er bij het OCMW al veel vragen gekomen in verband met energiefacturen? Zijn daar cijfers van? Is er een plan van aanpak uitgewerkt om hieraan tegemoet te komen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Iedereen wordt momenteel geconfronteerd met een ongeziene energiecrisis. Deze energiecrisis (en de inflatie) sparen ook de Vlaamse steden en gemeenten niet. Bijgevolg zijn steden en gemeenten ook op zoek maatregelen om de energiefactuur te doen dalen. De bank Belfius raamde onlangs nog dat de energiefactuur van de steden en gemeenten dit jaar al 105 miljoen euro hoger zal uitvallen en het ziet er niet meteen naar uit dat de prijzen nog dalen.
Welke maatregelen (straatverlichting, temperatuur zwembad, gebruik fonteinen, sensibiliseren, …) neemt de stad om zijn energiefactuur te doen dalen?
Welke maatregelen en/of acties kunnen we nemen om ook onze gezinnen en bedrijven te helpen in deze moeilijke tijden?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt Samira Mayda, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Heel het land kampt met een forse energiecrisis.
Gezinnen, horeca en bedrijven geraken in grote moeilijkheden om de energiefactuur te betalen.
Ook de lokale besturen worden geconfronteerd met zware extra uitgaven.
Vandaar volgende vragen:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Samira Mayda, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 12 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De klimaatverandering treft ook onze stad met rasse schreden. In afwachting van ons klimaatplan en het verminderen van onze CO2-uitstoot kunnen we alvast iets doen om ons aan te passen. Ook al is het dus symptoombestrijding.
a) Vele nieuwe aanplantingen hebben de droogte niet overleeft. Ik vroeg mij af waarom er niet is geopteerd om naast de bloemen ook de noodlijdende bomen een handje te helpen om de zomer door te komen? Daarnaast vroeg ik mij af of er werk wordt gemaakt van een bomeninventariskaart waarbij er stelselmatig kan nagegaan worden waar er nog aanplantingen dienen bij te komen, welke aanplantingen opnieuw dienen te gebeuren enz.? Momenteel krijg je de absurde situatie dat er in de herfst grote eikenbomen worden aangeplant naast de Europabrug en deze nu worden omgelegd om een fietspad aan te leggen. Op andere plaatsen blijven dode bomen jaren staan zonder nieuwe te planten of de voorziene plaatsen voor bomen blijven boomloos. Dit kan beter lijkt me.
b) Er ging een hemelwaterplan uitgewerkt worden. Is er al nieuws over?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 12 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Tekort aan huisartsen in Vilvoorde
In 2020 waren er in de gemeente Vilvoorde slechts 21 huisartsen actief, dit terwijl onze stad er minstens 40 nodig heeft. Overal botsen nieuwe inwoners op een patiëntenstop. Doordat de Vilvoordenaars maar geen huisarts vinden, gaan steeds meer patiënten noodgedwongen bij de spoedafdeling van het Jan Portaelsziekenhuis aankloppen.
Het probleem zal de komende vijf jaar nog verergeren. Ongeveer een derde van de Belgische huisartsen is ouder dan 65 jaar, bijna de helft meer dan 55 jaar. Het is onbegrijpelijk dat ondanks het huisartsentekort de regeringen de instroom van het aantal artsen blijft beperken met toelatingsexamens. Kan de stad bij de verschillende regeringen aan de alarmbel trekken? Is er een plan om het aantrekkelijk te maken voor huisartsen om te komen werken in onze stad?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 12 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Als fervent fietser zou ik graag een update hebben over de fietssnelweg Brussel - Vilvoorde - Mechelen. Tegen wanneer zou deze gerealiseerd worden? Valt er een overzichtskaart met de verschillende werkfases op te verkrijgen?
Tot slot, als ik het goed heb gaat de fietssnelweg na de vlakte van de forges de Clabecq verder langs het kanaal naar Brussel. Aangezien dat een brede boulevard is met veel wandelaars en soms ook spelende kinderen zorgt dit nu al voor gevaarlijke situaties. Worden er aanpassingen voorzien op de kades indien het fietsverkeer daar enorm gaat toenemen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt de heer Guy Ceuppens, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Op 29.08, 04.09 en 10.09 greep er een gewapende overval plaats op drie Carrefours die op ons grondgebied zijn gevestigd. Niettegenstaande we weten dat dergelijke feiten zich in onze maatschappij bijna dagelijks voordoen, krijgen ze door de vaststelling dat ze deze keer omzeggens naast de deur gebeuren meer aandacht. We kunnen er niet omheen dat onze stad ook met dat soort geweld kan worden geconfronteerd. Vandaar ook de noodzaak om alles in het werk te stellen om dergelijk geweld niet te laten uitgroeien tot Brusselse of Antwerpse toestanden. Vandaar dat ik de volgende vragen wil stellen:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Guy Ceuppens, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De buurtwinkels van Carrefour werden de afgelopen weken het slachtoffer van een gewapende overval. Het aantal diefstallen met wapengebruik gaat in onze stad in stijgende lijn, aldus de verklaringen van onze korpschef in de media. Er is dringend nood aan voldoende manschappen en middelen, alsook een preventieve aanpak. De situatie zal helaas nog verslechteren door het schrappen van het Kanaalplan in 2023. De problemen -waaronder het tekort aan manschappen- zijn helaas al gekend. Nu moet er gewerkt worden aan oplossingen, alles doen om deze plaag een halt toe te roepen en alle Vilvoordenaars de nodige garantie op veiligheid te bieden.
Welke maatregelen kan de stad nog nemen om deze vorm criminaliteit te doen dalen?
Wat is de stand van zaken van de plaatsing van ANPR camera’s op het grondgebied van onze stad?
Op welke manier kan de stad bijdragen tot een snellere rekrutering van agenten?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Met N-VA Vilvoorde trokken wij in maart 2021 na een reeks (gewapende) overvallen, onder meer in Peutie, aan de alarmbel. De veiligheid van de Vilvoordenaar dient immers ten allen tijde de kerntaak van een overheid te zijn. Na lang aandringen werd op vraag van onze fractie in juni 2021 een specifieke commissie rond de veiligheid in onze stad gehouden, waarbij, over de partijgrenzen heen, tal van constructieve voorstellen werden geformuleerd. Ook minister Verlinden gaf in het federale parlement aan deze kwalijke evolutie in Vilvoorde van kortbij op te volgen. Meer dan een jaar later wordt onze stad weer geteisterd door een overvallenplaag, waarbij de Carrefour Express zelfs drie keer in twee weken werd overvallen. Daarom onderstaande vragen:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt de heer Jacques Mevis, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
In de loop van deze maand vernamen we via een persbericht dat er PFAS-vervuiling is vastgesteld op de Levis-site in de wijk Faubourg. Als inwoner van Faubourg, met een eigen tuin en moestuin, spreekt het voor zich ik, samen met wellicht heel wat andere bewoners van de wijk, die mededeling bijzonder zorgwekkend vindt. Hoe moeten we de situatie inschatten en hoeveel zorgen moeten we ons maken?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jacques Mevis, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
OVAM voerde bodemonderzoek uit op verschillende plekken op de Akzo-site in Vilvoorde. Op verschillende meetpunten zijn verhoogde PFAS-waarden in het grondwater vastgesteld. Daardoor is er voor de omwonenden in een straal van 500m rond de voormalige AKZO-site een risico op herhaaldelijke blootstelling aan PFAS. De omwonenden en bedrijven in een straal van 500m rond de vastgestelde vervuiling worden op de hoogte gebracht dat bewoners geen grondwater mogen gebruiken als drinkwater en voor het sproeien van de moestuin.
Het stadsbestuur staat in nauw contact met OVAM en het Agentschap Zorg en Gezondheid. OVAM heeft alvast verdere grondwateronderzoeken gepland. Het stadsbestuur zal de bewoners en de bedrijven systematisch op de hoogte houden van de evolutie in dit dossier.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Ook in Vilvoorde worden ondertussen No-Regretmaatregelen opgelegd nav vastgestelde PFAS-vervuiling. Meer bepaald een belangrijk deel van de wijk Faubourg kreeg een bewonersbrief om de gezinnen en bedrijven aan te manen om voorzichtig te zijn met het gebruik van grondwater. In de brief wordt ook vermeld dat OVAM verder onderzoek zal doen om de ware aard van de PFAS-vervuiling vast te stellen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt de heer John Roobaert, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De leegstand in onze stad is niet nieuw, maar groeit snel. Zo hebben de inwoners van de Far-West geen beenhouwer meer. In het Rooseveltcenter staan er verschillende sluitingen in de nabije toekomst te gebeuren. Plaatselijke inwoners, ouderen, invaliden en mensen zonder vervoer zullen daar de grootste slachtoffers van zijn.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer John Roobaert, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De Vilvoordse giga-gascentrale, waaraan het stadsbestuur reeds 2 maal een gunstig advies
gaf, komt er niet.
Daar zijn goede redenen voor.
Engie weigerde, ook in de nieuwe aanvraag, om de best beschikbare technieken, die de
uitstoot tot een minimum beperken, te hanteren.
De centrale zou nog steeds 350 ton stikstofdioxide en 41 ton ammoniak per jaar uitstoten.
Vlaams N-VA minister Zuhal Demir laat zich gelukkig niet tegenhouden.
Het is inderdaad haar verantwoordelijkheid om aanvragen op hun inhoud te beoordelen, te
weigeren wanneer ze te vervuilend zijn en te vergunnen wanneer ze aan alle milieuregels
voldoen.
Daarom wordt een gascentrale in Tessenderlo, die wel gebruik maakt van de beschikbare
technieken om uitstoot terug te dringen, vergund.
Zowel lokaal, provinciaal als nationaal is de N-VA altijd kritisch geweest voor de Vilvoordse
gascentrale, omdat ze gewoonweg niet aan de normen voldoet en de levenskwaliteit van
onze burgers zou verslechteren.
De huidige crisis maakt bovendien pijnlijk duidelijk dat we al afhankelijk genoeg zijn van dat
peperduur gas.
Daarom is het een goede zaak dat de nieuwe gascentrale er niet komt.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Naar aanleiding van de uitgave van het krantje ‘Koningslo is van jou’ waarin staat dat er een aantal maatregelen zullen genomen worden om het wonen in onze wijk aangenamer te maken en de leefbaarheid te verhogen kreeg ik een aantal vragen van Koningslonaars, vooral over de maatregelen i.v.m. mobiliteit.
Ik beperk me vandaag tot de maatregel waarvan de meesten aangeven dat die voor de Koningslonaar zelf zeer grote gevolgen heeft namelijk de ‘knip’ van de Romeinsesteenweg ter hoogte van het monument (d.i. het kruispunt met Veldstraat, Winkelveldstraat en Steenstraat) bedoeld om het sluipverkeer te weren.
Hierbij een voorbeeld van de impact die deze knip heeft. In het deel van de Romeinsesteenweg tussen Brussel en het kruispunt met de Veldstraat wonen enkele leden van ons parochiekoor. Eén van hen is omwille van gezondheidsredenen niet meer mobiel en kan de afstand van thuis tot de kerk , waar we oefenen (1 km) niet te voet afleggen. Gelukkig heeft zij een buurvrouw waarmee ze met de wagen mee kan rijden. Als de knip wordt ingevoerd moeten zij minstens 3,5 km afleggen om hun bestemming te bereiken. Diezelfde dame komt op zondag naar de kerk en wordt door een andere kerkganger (die op 900 m van haar woont) opgehaald en teruggebracht. Hij legt hiervoor nu in totaal 1,4 km extra af. Gelukkig is de knip nog niet aangebracht want dan zou hij 7,4 km extra moeten rijden. Voor deze mensen betekent de knip een extra hinderpaal om deel te kunnen nemen aan het sociale leven.
We hebben gelukkig ook nog een apotheek en enkele eetgelegenheden in de Steenstraat en de Romeinsesteenweg. Ook voor hen heeft het aanbrengen van de ‘knip’ heel ernstige gevolgen. Mensen combineren een apothekersbezoek met het wegbrengen of ophalen van schoolkinderen of aansluitend bij het boodschappen doen. Als zij moeten omrijden is de kans dat zij stoppen bij een andere apotheker zeer groot. Dit betekent voor onze apotheker een zeer groot financieel verlies. Als hij omwille hiervan een andere vestigingsplaats moet opzoeken heeft dit gevolgen voor de leefbaarheid van onze wijk. Als je moet omrijden om naar één van de twee eetgelegenheden in de Romeinsesteenweg te gaan kan je beter even doorrijden naar Strombeek-Bever. Dus ook hun voortbestaan komt in het gedrang. Net als de leefbaarheid van de kinepraktijk daar in de buurt. Wie vanuit de Romeinsesteenweg, Warandelaan of Groendallaan moet gebracht worden moet heel wat omrijden.
Heel wat mensen kwamen in Koningslo wonen omdat ze van daaruit snel met de wagen in Brussel zijn, waar ze werken of waar hun kinderen naar school gaan – bij dit laatste denk ik vooral aan de wijk Mutsaard waar zowel basis- als secundaire scholen voor Nederlandstaligen en Franstaligen gevestigd zijn. Zij moeten allemaal omrijden en er de files op de Sint-Annalaan dan maar bijnemen.
De Koningslonaars hebben nu het gevoel dat zij gestraft worden en zich niet meer vrij door hun wijk kunnen verplaatsen omwille van het weren van het sluipverkeer. Dit laatste zal al grotendeels gebeuren door de vooropgestelde wijziging van de rijrichting in de Romeinsesteenweg tussen de Mutsaartstraat en de De Wandstraat.
Kunnen er naast de maximumsnelheid van 30 km/uur geen andere verkeersvertragende maatregelen genomen worden die doorgaand verkeer ontmoedigen ? (Er werden er al een heleboel voorgesteld tijdens de openluchtexpo) Kan dit opnieuw bekeken worden vooraleer de proefopstelling geplaatst wordt?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 september 2022 vraagt mevrouw Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Sinds 2016 begon de stad Vilvoorde de samenwerking met autodeelprovider Cambio.
De voordelen zijn gekend. Elke Cambiowagen vervangt ongeveer twaalf particuliere auto’s.
Dit betekent dus gunstige effecten voor het verkeer en het milieu.
De beschikbare wagens van cambio zijn kleine persoonswagens met beperkte kofferruimte. Gebruikers van rolstoelen en kinderkoetsen kunnen omwille van de beperkte grootte geen gebruik maken van de deelauto’s. Een inclusieve maatschappij dient hiermee rekening te houden.
Kan Cambio ook enkele grotere wagens ter beschikking stellen zodat mensen die gebruik maken van een looprek, rolstoel of kinderwagen ook van deze diensten kunnen gebruik maken?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De speeltuigen in het park te Maurits Duchéhof werden tijdens de vakantie afgesloten.
Er staat een plakkaat bij dat dit uit veiligheidsoverwegingen is.
Op welke feiten is deze beslissing gebaseerd?
En zijn er plannen om deze tuigen te renoveren of om ze te vervangen?
De kinderen in Far West hebben het gans de vakantie moeten stellen met enkel 3 schommels.
Ouders vertellen ons ook dat het grote houten speeltuig in het Hanssenspark hun veel gevaarlijker lijkt dan de speeltuigen die werden afgesloten in het park te Maurits Duchéhof.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt mevrouw Samira Mayda, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De omgeving van het Slachthuisplein lijkt in de ban van een bouwproject in de Slachthuisstraat.
Men vreest er overlast van een muziekstudio en de mogelijkheid tot buitenconcerten. Wat is de houding van het schepencollege?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Samira Mayda, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Gelet op de afwezigheid van de bevoegde schepen zal betrokkene vraag schriftelijk overmaken aan schepen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Het aantal meldingen over ongedierte (onder meer ratten) in onze Vilvoordse straten kent de afgelopen weken een stijging. Verschillende oorzaken liggen aan de basis hiervan. Bijkomende actie is m.i. nodig om de burgers te vrijwaren van deze plaag.
Welke acties onderneemt de stad voor het bestrijden van ongedierte?
Plant de stad bijkomende acties in het kader van het toenemend aantal meldingen en de vele graaf-en rioolwerken (ratten)?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 september 2022 vraagt de heer Houari El Hannouti, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De werken op het Heldenplein zorgen voor verkeersproblemen en vooral gevaarsituaties voor de vele fietsers en voetgangers. De aannemers en de bouwheer, de Vlaamse Werkvennootschap, voorzien te weinig maatregelen om de verkeerssituatie tijdens de werken veiliger te maken.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Houari El Hannouti, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.