Terug
Gepubliceerd op 15/07/2021

2021_CBS_02181 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Rubensstraat (N211). - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 12/07/2021 - 13:30 zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Sarah Broekaert, afdelingshoofd Administratieve Ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur

Afwezig

Barbara de Bakker, schepen; Tine Paredis, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Sarah Broekaert, afdelingshoofd Administratieve Ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur
2021_CBS_02181 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Rubensstraat (N211). - Beslissing 2021_CBS_02181 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Rubensstraat (N211). - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De Werkvennootschap voert een volledige heraanleg uit van de Brusselsesteenweg (N260), van een deel van de Borghtstraat en van de Vaartdijk. Ook een deel van de op- en afrit van de Rubensstraat (N211) naar de Brusselsesteenweg werd heraangelegd. Deze werken passen in de aanleg van de fietssnelweg F23 of ‘Kanaalroute Noord’. De werken aan fase 1 zijn grotendeels afgerond en het is mogelijk dat een deel van de weg op korte termijn voor doorgaand verkeer geopend zal worden.

De opmaak van een gecoördineerd aanvullend reglement voor de Brusselsesteenweg (N260) vormde de aanleiding om ook een gecoördineerd aanvullend reglement op te stellen voor de Vuurkruisenlaan (met inbegrip van de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan naar de Brusselsesteenweg) en de Rubensstraat.

Het is de eerste maal dat een gecoördineerd aanvullend reglement werd opgesteld voor de Rubensstraat. Bij het opstellen van het aanvullend reglement voor de Rubensstraat werden volgende wijzigingen doorgevoerd in vergelijking met de huidige signalisatie op het terrein:

  • N211 tussen Breemputstraat en grens Grimbergen: verwijderen van verkeersborden E9a (zonder onderborden) omwille van dubbele signalisatie (wegmarkeringen art.75.2 zijn aanwezig en duiden parkeerstrook al aan).
  • Toegang tot zuidelijk deel van de Vlierkensstraat (richting Koninslo): toevoegen van onderborden '+3 ton' en 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' bij vrachtwagenverbod (C23) omwille van noodzaak tot mogelijkheid laden en lossen.
  • Toegang tot noordelijk deel van de Vlierkensstraat (richting Grimbergsesteenweg): verwijderen van vrachtwagenverbod (C23) deels omwille van dubbele signalisatie (zonale tonnagebeperking), deels omwille van noodzaak tot mogelijkheid laden en lossen.
  • Kruispunt van noordelijk deel Breemputstraat met N211: plaatsen bord B1+M1 aangezien fietsers voorrang te verlenen aan het verkeer op de N211.
  • N211 bij het naderen van het kruispunt met de Vlierkensstraat: aangeven van toegangsverbod voor zwaar verkeer op de Vlierkensstraat (noord en zuid) door middel van C31a en C31b (uitgezonderd laden en lossen richting Vlierkensstraat-noord, uitgezonderd plaatselijk verkeer richting Vlierkensstraat-zuid).
  • Op de N211 bij het naderen van het kruispunt met de Breemputstraat vanuit de richting van de Vlierkensstraat: toelating tot rechts afslaan voor fietsers (onderbord M2).

De gewijzigde artikels worden cursief weergegeven in het huidige besluit.

Onderhavig aanvullend reglement betreft een gewestweg met aansluitende gemeentewegen. De verkeerssignalisatie op het vernieuwde deel van de gewestweg werd reeds geplaatst. De gewijzigde signalisatie zal aansluitend aan de goedkeuring van het voorliggend reglement aangepast worden door de bevoegde wegbeheerder (stad Vilvoorde voor parkeren, Agentschap Wegen en Verkeer voor de andere signalisatie).

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op het kruispunt van de Rubensstraat (N211) met de Vlierkensstraat geldt:

  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 2

Op alle wegen die uitkomen op de Rubensstraat en dit tussen het kruispunt met de Teniersstraat (David) enerzijds, en met de fietsoversteekplaats aan de westelijke zijde van het kruispunt met de Teniersstraat (David) anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Rubensstraat (N211) van de Vuurkruisenlaan tot de gemeentegrens met Grimbergen geldt:

  • de voorrangsweg wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
  • verkeersborden B9.

Artikel 3

Op de Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat (N211), aan de noordelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de maatregel geldt alleen voor de fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M1.

Artikel 4

Op de Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat (N211), aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B5,
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 5

Op de zuidelijke rijbaan van de Rubensstraat (N211) vanaf het kruispunt met de Teniersstraat in de richting van Grimbergen geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1.

Artikel 6

Op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Vilvoorde-centrum ter hoogte van het kruispunt met de Vlierkensstraat, aan de oostelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden links af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 7

Op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Grimbergen ter hoogte van het kruispunt met de Vlierkensstraat, aan de westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 8

Op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Grimbergen ter hoogte van het kruispunt met de Breemputstraat, aan de westelijke zijde van het kruispunt;
op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Grimbergen ter hoogte van het kruispunt met het Vlierkensstraat, aan de westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden links af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 9

Op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Vilvoorde-centrum ter hoogte van het kruispunt met de Vlierkensstraat, aan de oostelijke zijde van het kruispunt;
op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Vilvoorde-centrum ter hoogte van het kruispunt met de Breemputstraat, aan de oostelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 10

Op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Vilvoorde-centrum ter hoogte van het kruispunt met de Breemputstraat, aan de oostelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a.

Artikel 11

Op de Rubensstraat (N211) komende van Grimbergen ter hoogte van het kruispunt met de Breemputstraat, aan de westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 12

Op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Vilvoorde-centrum ter hoogte van het oostelijke einde van de middenberm van de Rubensstraat ten oosten van het kruispunt met de Teniersstraat (David);
op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Grimbergen ter hoogte van het westelijke einde van de middenberm van de Rubensstraat ten westen van het kruispunt met de Teniersstraat (David);
op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Vilvoorde-centrum ter hoogte van het begin van de middenberm van de Rubensstraat net ten westen van het kruispunt met de Vlierkensstraat;
op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Vilvoorde-centrum ter hoogte van het begin van de middenberm van de Rubensstraat net ten westen van het kruispunt met de Breemputstraat;
op de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Grimbergen ter hoogte van het begin van de middenberm van de Rubensstraat net ten oosten van het kruispunt met de Breemputstraat geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 13

Op de zuidelijke rijbaan van de Rubensstraat (N211) komende uit de richting van Grimbergen ter hoogte van het kruispunt met de Teniersstraat (David), aan de westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechtdoor te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 14

Op de Teniersstraat (David) ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 15

Op de Teniersstraat (David) ter hoogte van het kruispunt met de zuidelijke rijbaan van de Rubensstraat (N211), aan de noordelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 16

Op de Rubensstraat (N211) van de Vuurkruisenlaan (N211) tot de gemeentegrens met Grimbergen aan de noordelijke zijde van de weg geldt:
op de Rubensstraat (N211) van de gemeentegrens met Grimbergen tot de Breemputstraat aan de zuidelijke zijde van de weg geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7.

Artikel 17

Op de Rubensstraat (N211) van de Breemputstraat tot de Vuurkruisenlaan (N211) aan de zuidelijke zijde van de weg in de richting van Vilvoorde-centrum geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd;
  • het fietspad moet worden gevolgd door bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M6.

Artikel 18

Op de Rubensstraat ter hoogte van huisnummer 82 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.

Artikel 19

Op de Rubensstraat van huisnummer 82 tot huisnummer 96 aan de noordelijke zijde van de weg geldt:

  • het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9b
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xd.

Artikel 20

Op de Rubensstraat (N211) ter hoogte van het kruispunt met de Vlierkensstraat, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt;
op de Rubensstraat (N211) ter hoogte van het kruispunt met de Breemputstraat, aan de westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd.

Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;  de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 21

Op de Rubensstraat (N211) van de Teniersstraat (David) tot de Vlierkensstraat geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 22

Op de Rubensstraat (N211) van de gemeentegrens met Grimbergen tot het kruispunt met de Breemputstraat in de richting van Vilvoorde-centrum geldt:

  • er wordt een bedding voorbehouden voor voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
  • de bijzondere overrijdbare bedding wordt aangeduid.

Ook taxi's worden op deze voorbehouden bedding toegelaten.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.6 van de wegcode;
  • verkeersborden F18.

Artikel 23

Op de Rubensstraat (N211) van 130 meter ten westen van het kruispunt met de Breemputstraat tot de gemeentegrens met Grimbergen aan de zuidelijke zijde van de weg geldt:

  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid.

Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 24

Op de Rubensstraat (N211) ter hoogte van het kruispunt met de Teniersstraat (David), aan de westelijke zijde van het kruispunt;
op de Rubensstraat (N211) ter hoogte van het kruispunt met de Vlierkensstraat, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt;
op de Rubensstraat (N211) ter hoogte van het kruispunt met de Breemputstraat, aan de oostelijke zijde van het kruispunt;
op de Vlierkensstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat, aan de noordelijke en zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Blaesenbergstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat, aan de noordelijke zijde van het kruispunt;
op de Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Teniersstraat (David) ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 25

Op de Rubensstraat (N211) ter hoogte van de westzijde van de middenberm van de Rubensstraat ten westen van het kruispunt met de Teniersstraat (David), over een lengte van 20 meter ten westen van de middenberm in de richting van de Vlierkensstraat geldt:

  • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.

Artikel 26

Op de meest zuidelijke rijstrook van de Rubensstraat (N211) van de westzijde tot de oostzijde van het kruispunt met de Breemputstraat geldt:

  • de afgebakende plaats wordt voorbehouden voor voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.8 van de wegcode.

Artikel 27

Alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de politie van het wegverkeer op de Rubensstraat (N211) worden opgeheven.

Artikel 28

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.