Op 25 mei 2020 besliste de gemeenteraad tot de aanleg van de zuidelijke ontsluitingsweg voor 4 Fonteinen (toen onder de naam Jean Hauwaertstraat, later gewijzigd naar Balotstraat (Laure)). De aanleg van de straat is ver gevorderd. Het deel van de weg op en in de directe omgeving van het kruispunt met de Harensesteenweg is echter nog niet toegankelijk. De start van de werkzaamheden voor de afwerking van deze zijde wordt momenteel voorzien in september 2021. De voorlopige oplevering en de ingebruikname van de weg wordt ergens in het laatste kwartaal van 2021 voorzien.
Voorliggend aanvullend reglement bepaalt de aanvullende verkeersregels op de Balotstraat (Laure).
De rijbaan van de Balotstraat (Laure) is ontworpen met een breedte van 5,3 meter (inclusief goten). Deze breedte laat in principe dubbelrichtingsverkeer toe. Dubbelrichtingsverkeer in de Balotstraat (Laure) werd in het kader van de vergunningsprocedure echter bindend negatief geadviseerd door de wegbeheerder van de Schaarbeeklei, het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wegens conflicten tussen indraaiende vrachtwagens (met brede bochtstraal) en uitrijdende voertuigen die staan te wachten alvorens de Schaarbeeklei op te rijden.
Het voorliggend aanvullend verkeersreglement stelt op de Balotstraat (Laure) enkelrichtingsverkeer in van de Schaarbeeklei naar de Harensesteenweg.
In navolgende gesprekken met AWV werd echter duidelijk dat dubbelrichtingsverkeer (vandaag) niet toegelaten kan worden met de huidige inrichting van de Schaarbeeklei, maar dat de geplande toekomstige heraanleg van de Schaarbeeklei wel zo ontworpen kan worden dat dubbelrichtingsverkeer toegelaten kan worden.
Het enkelrichtingsverkeer in de Balotstraat geldt ook voor fietsers. Het hierboven beschreven conflict tussen indraaiende vrachtwagens en uitrijdend verkeer geldt evenzeer voor fietsers aangezien vrachtwagens de gehele breedte van de Balotstraat innemen bij het indraaien. Fietsers vanuit het zuidelijke deel van de Harensesteenweg die de Schaarbeeklei richting Vilvoorde of de Broekstraat richting Machelen willen bereiken dienen zo via het Broekplein te rijden. Het Broekplein is voorzien op een belangrijke stroom fietsers. In de Balotstraat zelf bevinden zich geen bestemmingen voor fietsers.
Voorliggend reglement treedt in werking vanaf de voorlopige oplevering van de weg, waartoe ook de plaatsing van de signalisatie behoort.
Op kortere termijn wenst de bouwheer van de Balotstraat (Laure) en de projectontwikkelaar van 't Brughuis (gebouw aan de noordelijke zijde van de Balotstraat (Laure)) de niet-opgeleverde weg open te stellen voor verkeer van de Schaarbeeklei naar de ondergrondse parking van 't Brughuis. De niet-opgeleverde weg behoort op dat moment nog niet tot het openbaar domein. Eventuele signalisatie zal met tijdelijke werfsignalisatie uitgevoerd worden, waarbij er tijdelijk een rechts-in rechts-uit mogelijk is op het kruispunt met de Schaarbeeklei. Het akkoord van de wegbeheerder van de Schaarbeeklei (AWV) is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde.
Op de Balotstraat (Laure) vanaf de Harensesteenweg in de richting van de Schaarbeeklei geldt:
In de tegenovergestelde richting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de uitrit van de ondergrondse parking van 't Brughuis ter hoogte van het kruispunt met de Balotstraat (Laure) geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Balotstraat (Laure) vanaf de start van de verbrede rijbaan (laad- en loszone) aan de kant van de Schaarbeeklei in de richting van de Harensesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Balotstraat (Laure) van de Schaarbeeklei tot de start van de verbrede rijbaan (laad- en loszone) aan de noordelijke zijde van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.