Terug
Gepubliceerd op 08/12/2021

2021_CBS_03470 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Schaarbeeklei (N1). - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 29/11/2021 - 13:30 zitting
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2021_CBS_03470 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Schaarbeeklei (N1). - Beslissing 2021_CBS_03470 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Schaarbeeklei (N1). - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer is momenteel bezig met de werken van de zogeheten 'quickwins Schaarbeeklei' waarbij veilige fietspaden langs de Schaarbeeklei (N1) worden voorzien. Deze ingrepen vereisen enkele aanpassingen aan het aanvullend reglement voor de Schaarbeeklei (N1).

Volgende wijzigingen zijn opgenomen in het voorliggend aanvullend reglement:

  • Artikels 26 en 43: aanduiding van nieuwe fietspaden met verkeersborden D7 dan wel fietspadmarkeringen art. 74.
  • Artikel 27: expliciete vermelding van stuk dubbelrichtingsfietspad van Harensesteenweg tot Trawoolstraat en van Koepoortstraat tot Colruyt.
    • Dubbelrichtingsdeel wordt telkens aangeduid d.m.v. verkeersbord C11.
    • Aanduiding op uitrit Colruyt/Quick dat fietsers dubbelrichting rijden op dit fietspad d.m.v. onderbord M9.
  • Dubbelrichtingsverkeer in de Harensesteenweg enkel toegelaten voor fietsers. Bromfietsen type A en P dienen de Schaarbeeklei te gebruiken.
    • Artikel 24: plaatsing van onderbord M2 onder D1 bij noordelijk einde Harensesteenweg.
    • Het aanvullend reglement voor de Harensesteenweg wordt op een volgende zitting van het college van burgemeester en schepen geagendeerd, in het kader van de evaluatie van de circulatiewijziging in Broek.
  • Opnieuw dubbelrichtingsverkeer in de De Bockstraat (Fredor) (voorafname op evaluatie circulatiewijziging wijk Broek).
    • Deze wijziging wordt pas op terrein uitgevoerd wanneer alle circulatiewijzigingen in de wijk Broek worden uitgevoerd die het gevolg zijn van de evaluatie van de circulatiewijziging in Broek.
  • Artikel 45: verwijdering uit het aanvullend reglement van een gemarkeerde voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Brentastraat (Louis). Sinds 2010 is hier volgens de bronnen geen gemarkeerde voetgangersoversteekplaats geweest. Het is onzeker of deze ooit aanwezig was.

Voorstellen tot de invoering van een parkeerverbod voor vrachtwagens (onder meer op vraag van bedrijven met vitrines langs de Schaarbeeklei) en de invoering van rechtdoor en rechtsaf door rood d.m.v. plaatsing verkeersborden B22 en B23 worden niet weerhouden.

De aanpassingen worden weergegeven met cursieve tekst.

De gewijzigde signalisatie zal geplaatst worden door het Agentschap Wegen en Verkeer.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Parkstraat geldt:

  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 2

Op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Machelenstraat geldt:

  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 3

Op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Broekstraat geldt:

  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 4

Op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Gillekensstraat geldt:

  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 5

Op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Diegemstraat;
op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Budasteenweg geldt:

  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 6

Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Schaarbeeklei met het Heldenplein geldt:

  • verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met het Heldenplein geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D5;
  • verkeersborden B1.

Artikel 7

Op de Parkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Machelenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de De Bockstraat (Fredor) ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op het Broekplein ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Budasteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1.

Artikel 8

Op de Herlaerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Kasteelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Koepoortstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Trawoolstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Harensesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Goubloemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Debackerstraat (Willem) ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Brentastraat (Louis) ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 9

Op de uitrit van huisnummer 55 ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • fietsers rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden;
    de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M9;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 10

Op de Broekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Diegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.

Dit wordt gesignaleerd door:

verkeersborden B5.

Artikel 11

Op de Havenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B5;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 12

Op de Schaarbeeklei van Heldenplein tot grensscheiding met grondgebied Brussel geldt:

  • de voorrangsweg wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B9.

Artikel 13

Op de westelijke rijbaan van de Schaarbeeklei van de Brentastraat (Louis) tot het kruispunt met de Balotstraat (Laure) in de richting van Vilvoorde;
op de westelijke rijbaan van de Schaarbeeklei van de De Bockstraat (Fredor) tot het kruispunt met de Harensesteenweg in de richting van Vilvoorde-centrum geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1.

Artikel 14

Op de oostelijke rijbaan van de Schaarbeeklei van de Parkstraat tot de Broekstraat in de richting van Brussel;
op de oostelijke rijbaan van de Schaarbeeklei van de Gillekensstraat tot de Diegemstraat in de richting van Brussel geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1.

Artikel 15

Op de fietspad aan de westelijke zijde van de Schaarbeeklei vanaf het kruispunt met de Trawoolstraat in de richting van het Heldenplein;
op het fietspad aan de oostelijke zijde van de Schaarbeeklei vanaf de inrit van huisnummer 55 in de richting van Brussel geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van rijwielen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C11.

Artikel 16

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Parkstraat geldt:

  • het is verboden links af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 17

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Parkstraat geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 18

Op de Herlaerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • het is verboden links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a.

Artikel 19

Op de Kasteelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de uitrit van huisnummer 55 ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Goubloemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei;
op de Debackerstraat (Willem) ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 20

Op de Koepoortstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 21

Op de Harensesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 22

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van de Diegemstraat in de richting van het stadscentrum geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechtdoor te rijden of rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D3.

Artikel 23

Op de Schaarbeeklei van het Heldenplein tot huisnummer 84 aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van huisnummer 218 (noordzijde kruispunt De Bockstraat) tot huisnummer 222 (zuidzijde kruispunt De Bockstraat) aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van huisnummer 328 (noordzijde kruispunt Broekplein) tot de Balotstraat (Laure) aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van de Gillekensstraat tot huisnummer 544 aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van huisnummer 636 tot de grens met het Hoofdstedelijk Gewest Brussel langs beide zijden van de weg;
op de Schaarbeeklei van de noordzijde van het viaduct van de R0 tot ter hoogte van huisnummer 328 (noordzijde kruispunt Broekstraat) aan de oostelijke zijde van de weg in de richting van het centrum van Vilvoorde;
op de Schaarbeeklei van huisnummer 222 (zuidzijde kruispunt Machelenstraat) tot de Parkstraat aan de oostelijke zijde van de weg in de richting van het centrum van Vilvoorde;
op de Schaarbeeklei van de Goubloemstraat tot het Heldenplein aan de oostelijke zijde van de weg in de richting van het centrum van Vilvoorde geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7.

Artikel 24

Op de Schaarbeeklei van de Harensesteenweg tot de Trawoolstraat aan de west zijde van de weg in de richting van Vilvoorde-centrum;
op de Schaarbeeklei van de Koepoortstraat tot de inrit van huisnummer 55 aan de oostelijke zijde van de weg in de richting van Brussel geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7.

Artikel 25

Op de Schaarbeeklei vanaf huisnummer 485 in de richting van het centrum van Vilvoorde geldt:

  • het parkeren is verboden;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 50 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 26

Op de Schaarbeeklei van de Havenstraat tot de uitrit van huisnummer 198 aan de westelijke zijde van de weg geldt:

  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 27

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van huisnummer 110 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 28

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van huisnummer 536 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 29

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van huisnummer 130 geldt:

  • het parkeren is voorbehouden voor autocars;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9d;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 30

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met het Heldenplein, komende vanuit de richting Brussel geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;
  • de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 31

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Parkstraat geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;
  • de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 32

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Machelenstraat geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd.

Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen; de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 33

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd.

Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen; de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 34

Op de Broekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei, komende van Machelen geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd.
  • Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;
  • voorsorteringsstroken worden afgebakend.

Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt; het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen; de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 35

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Diegemstraat geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd.

Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen; de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 36

Op de Parkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schaarbeeklei geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;
  • voorsorteringsstroken worden afgebakend. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt;
  • het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
  • de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 37

Op de Schaarbeeklei van huisnummer 84 tot huisnummer 218 (noordzijde kruispunt De Bockstraat) aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van huisnummer 222 (zuidzijde kruispunt De Bockstraat) tot huisnummer 328 (noordzijde kruispunt Broekplein) aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van de Balotstraat (Laure) tot de Gillekensstraat aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van huisnummer 544 tot huisnummer 636 aan de westelijke zijde van de weg in de richting van Brussel;
op de Schaarbeeklei van huisnummer 636 tot de noordzijde van het viaduct van de R0 aan de oostelijke zijde van de weg in de richting van het centrum van Vilvoorde;
op de Schaarbeeklei van ter hoogte van huisnummer 328 (noordzijde kruispunt Broekplein) tot ter hoogte van huisnummer 222 (zuidzijde kruispunt Machelenstraat) aan de oostelijke zijde van de weg in de richting van het centrum van Vilvoorde;
op de Schaarbeeklei van de Parkstraat tot de Goubloemstraat aan de oostelijke zijde van de weg in de richting van het centrum van Vilvoorde geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode.

Artikel 38

Op de Schaarbeeklei van Heldenplein tot grensscheiding met grondgebied Brussel langs beide zijden van de weg geldt:

  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid.

Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 39

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met het Heldenplein;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Trawoolstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Parkstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Havenstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Machelenstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Debackerstraat (Willem);
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Broekplein;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Gillekensstraat;
op Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Diegemstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Budasteenweg geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 40

Op de Schaarbeeklei ter hoogte van de voetgangers- en fietsoversteekplaats bij de Trawoolstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de in- en uitrit van huisnummer 55;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Goubloemstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de in- en uitrit van huisnummer 115;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Havenstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de in- en uitrit van huisnummer 198;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de bushalte ten zuiden van de De Bockstraat (Fredor);
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de asverschuiving van het fietspad aan de oostzijde, ten zuiden van het kruispunt met de Machelenstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de De Backerstraat (Willem);
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de asverschuiving van het fietspad aan de oostzijde, ten noorden van het kruispunt met de Broekstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de asverschuiving van het fietspad aan de oostzijde, ten noorden van de R0;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Gillekensstraat;
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het kruispunt met de Brentastraat (Louis);
op de Schaarbeeklei ter hoogte van de asverschuiving van het fietspad aan de oostzijde, ten zuiden van de Brentastraat (Louis);
op de Schaarbeeklei ter hoogte van het begin van de parkeerzone ter hoogte van de Diegemstraat geldt:

  • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.

Artikel 41

Volgende aanvullend reglement wordt opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Schaarbeeklei, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 juli 2021.

Artikel 42

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.