Terug
Gepubliceerd op 17/12/2021

2021_CBS_03556 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen en gewestwegen - het instellen van bebouwde kom. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 06/12/2021 - 11:00 zitting
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2021_CBS_03556 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen en gewestwegen - het instellen van bebouwde kom. - Beslissing 2021_CBS_03556 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen en gewestwegen - het instellen van bebouwde kom. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De beperkte herinrichting van de Schaarbeeklei met de aanleg van veilige fietspaden houdt eveneens een snelheidsverlaging naar 50 km/h in. Op de provinciale commissie verkeersveiligheid van 24 november 2020 werd beslist om een snelheidsregime van 50 km/h in te stellen over de gehele Schaarbeeklei indien de plannen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om op de aansluitende Vilvoordelaan eenzelfde snelheidsbeperking in te voeren tot uitvoering zouden komen. Dit is het geval: in februari 2021 voerde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een snelheidsbeperking van 50 km/h in op de Vilvoordelaan (N1) van de R21 (Van Praet) tot de grens met Vilvoorde (Budasteenweg).

Het instellen van dit snelheidsregime kan gebeuren door middel van een uitbreiding van de bebouwde kom of door middel van verschillende borden C43 (snelheidsbeperking). Een bebouwde kom wordt in de wegcode gedefinieerd als een gebied met bebouwing, voorzien van de passende borden F1a/F3a. Het aanduiden van een bebouwde kom heeft ook een effect op bepaalde andere verkeersregels. Binnen de bebouwde kom is het verboden om te parkeren of stil te staan op een verhoogde berm (tenzij anders aangegeven). Buiten de bebouwde kom moeten fietsers in gemengd verkeer achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig. Binnen de bebouwde kom dient men voorrang te verlenen aan bussen die de halteplaats verlaten, buiten de bebouwde kom is dit niet het geval. Naast verkeerskundige implicaties heeft de aanduiding ook een functie naar identiteit van de betrokken kern. De borden bebouwde kom maken de bestuurder duidelijk dat men in een welbepaald (met naam benoemd) bebouwd gebied aankomt.

In de omgeving van de Schaarbeeklei geldt vandaag al een zonaal ingestelde maximale snelheid van 50 km/h. Deze zone 50 'Broek' werd ingesteld door de gemeenteraad in zitting van 22 mei 2006 en omvat de Harensesteenweg, Brentastraat, Gillekensstraat, Broekstraat, Diegemstraat en Machelenstraat.

Met voorliggend besluit wordt de bestaande zone 50 'Broek'  opgenomen in de bebouwde kom van Vilvoorde, met uitzondering van de Diegemstraat. Deze laatste heeft een belangrijke doorgangsfunctie en kent weinig levendige functies. Zone 50 blijft evenwel behouden in deze straat. Dit laatste wordt geregeld door middel van een ander besluit.

De Luchthavenlaan, Mimastraat, Fabrieksstraat en Olieslagerslaan (Jan) vallen momenteel buiten de bebouwde kom. In 2019 werd op de Luchthavenlaan een snelheidsbeperking van 50 km/h ingevoerd naar aanleiding van de aanleg van een busbaan. De bebouwde kom werd op dat moment niet gewijzigd. De toegelaten snelheid in de Mimastraat, Fabrieksstraat en Olieslagerslaan (Jan) bedraagt momenteel 70 km/h. De wijziging van de Vilvoordse bebouwde kom vormt een gelegenheid om de bebouwde kom uit te breiden tot de Woluwelaan. Neveneffecten zijn de voorrang voor de bus bij het verlaten van de halteplaats (haltes Levis en Fabrieksstraat) en het verminderde aantal verkeersborden op de Luchthavenlaan.

De aanpassing van de verkeerssignalisatie langsheen de gewestweg wordt uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer. De aanpassingen op gemeentewegen worden uitgevoerd door de dienst Stads- en Wijkonderhoud en zullen gecoördineerd met de wijzigingen op de gewestweg gebeuren.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In het gebied Vilvoorde begrensd door:

  • de brug over de Zenne in de Willemsstraat (Jan Frans);
  • de noordelijke zijde van het kruispunt van de Willemstraat (Jan Frans) met het jaagpad op de rechteroever van de Zenne;
  • Mechelsesteenweg 520;
  • de aansluiting van het Schoewever op de de Bavaylei;
  • het kruispunt van de Houtemsesteenweg met de Woluwelaan aan de kant van de wijk Faubourg;
  • Klein Steenstraat 81;
  • het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Woluwelaan aan de kant van de wijk Faubourg;
  • de oostelijke zijde van het kruispunt van de Levisstraat (Gustaaf) en de Luchthavenlaan;
  • de grens met de gemeente Machelen op de CAT-site en in de Machelenstraat;
  • de grens met de gemeente Machelen in de Broekstraat;
  • de aansluiting van de Diegemstraat op de Schaarbeeklei;
  • de zuidelijke zijde van het kruispunt van de Budasteenweg met de Schaarbeeklei en de Vilvoordelaan;
  • de brug over de Zenne in de Budasteenweg;
  • de Steenkaai ter hoogte van de zuidelijke aansluiting van de Lenterik op de Brusselsesteenweg (aan de overzijde van het kanaal);
  • de aansluiting van de Vuurkruisenlaan op het Heldenplein;
  • de brug over de Zenne in de Duchéstraat (Marius);

geldt:

  • de bebouwde kom VILVOORDE wordt afgebakend.

Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid;  ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F1a;
  • verkeersborden F3a.

Artikel 2

In het gebied Houtem begrensd door:

  • de spoorwegbrug in de Kluitingstraat;
  • de grens met de gemeente Zemst in de Damstraat;
  • de Haesendonckstraat 108;
  • de Damstraat 17;
  • de aansluiting van het Schoewever op de Kluitingstraat;

geldt:

  • de bebouwde kom HOUTEM - Vilvoorde wordt afgebakend.

Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F1a
  • verkeersborden F3a.

Artikel 3

In het gebied Peutie begrensd door:

  • het kruispunt van de Rollewagenstraat met de Houtemsesteenweg;
  • het kruispunt van de Martelarenstraat met de Grensstraat;
  • het kruispunt van de Schuifelaarstraat met de Sint-Martinuslaan;
  • het kruispunt van de Vijfhoekstraat met de Sint-Martinuslaan;
  • de grens met de gemeente Machelen in de Leuvensesteenweg;
  • het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Woluwelaan langs de kant van de wijk Peutie;

geldt:

  •   de bebouwde kom PEUTIE- Vilvoorde wordt afgebakend.

Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F1a;
  • verkeersborden F3a.

Artikel 4

Op het grondgebied van de stad Vilvoorde; in het gebied Kassei - Borgt begrensd door:

  • het kruispunt van de Brusselsesteenweg en de oprit naar de Vuurkruisenlaan;
  • het viaduct van de R0 boven de Brusselsesteenweg;
  • het kruispunt van de Medialaan met de Poststraat;
  • het kruispunt van de Albert I-laan met de Potstraat;
  • het kruispunt van de Rubensstraat met de Breemputstraat;
  • het kruispunt van de Vuurkruisenlaan met de Teniersstraat (David);
  • de bebouwde kom Borgt - Kassei zoals afgebakend door de gemeente Grimbergen;

geldt:

  • de bebouwde kom KASSEI - BORGT - Vilvoorde wordt afgebakend.

Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F1a;
  • verkeersborden F3a.

Artikel 5

Op het grondgebied van de stad Vilvoorde; in het gebied Koningslo - Strombeek-Bever begrensd door:

  • het kruispunt van de Albert I-laan met de Opperveldlaan;
  • het kruispunt van het Klein Hoogveld met de Kwakkelstraat / Lijsterstraat;
  • Romeinsesteenweg 12;
  • het kruispunt van de Streekbaan met de Indringingsweg;
  • het kruispunt van de Warandelaan met de Schapenweg;
  • het kruispunt van de Schapenweg met de Wannekouterlaan;
  • het kruispunt van de Romeinsesteenweg met de Schapenweg;
  • het kruispunt van de Mutsaertplaats met de Romeinsesteenweg;
  • Sint-Annalaan 670;
  • de bebouwde kom Strombeek/Koningslo zoals afgebakend door de gemeente Grimbergen;

geldt:

  •   de bebouwde kom KONINGSLO - STROMBEEK - Vilvoorde wordt afgebakend.

Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F1a;
  • verkeersborden F3a.