Terug
Gepubliceerd op 22/09/2021

2021_CBS_02788 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Broekplein. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 20/09/2021 - 13:30 zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2021_CBS_02788 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Broekplein. - Beslissing 2021_CBS_02788 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Broekplein. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het deel van het Broekplein tussen Harensesteenweg en Steenkaai werd voorlopig opgeleverd op 28 maart 2019. Het plein was op dat moment nog niet door voertuigen te bereiken vanwege werken in de Sluisstraat en op de Steenkaai. Op 9 maart 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen om de Steenkaai tussen het toekomstige verlengde van de Balotstraat (Laure) en de Kruitfabriek (huisnummer 44D) voor te behouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Dit houdt onder meer in dat de snelheid beperkt is tot 30 km/h en dat er gespeeld mag worden op de weg. Bestuurders van andere voertuigen hebben een vergunning van de wegbeheerder nodig om deze zone te betreden. Een vergunning is bovendien enkel mogelijk voor de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen; de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers; de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis. Prioritaire voertuigen zijn vrijgesteld van deze vergunningsplicht. Op 8 juni 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen om hetzelfde regime in te stellen op het aansluitende, in aanleg zijnde deel van de Sluisstraat.

Het voorlopig opgeleverde deel van het Broekplein is voor andere voertuigen dan fietsers en bromfietsen in principe enkel bereikbaar via de bovengenoemde autoluwe zone van de Steenkaai. Na overleg tussen de stadsdiensten en de lokale politie werd vastgesteld dat betere signalisatie noodzakelijk is aan de zijde van het Broekplein (zijde Harensesteenweg) om de toegang de autoluwe zone van het Broekplein en de Steenkaai te handhaven. Onderhavig aanvullend reglement laat toe bijkomende signalisatie te plaatsen langs de Harensesteenweg waar men (vandaag nog) in theorie het Broekplein kan oprijden.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer geplaatst worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op het Broekplein van de Harensesteenweg tot de Steenkaai in beide richtingen geldt:

  • de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.

Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F99a;
  • verkeersborden F101a.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.