Het deel van het Broekplein tussen Harensesteenweg en Steenkaai werd voorlopig opgeleverd op 28 maart 2019. Het plein was op dat moment nog niet door voertuigen te bereiken vanwege werken in de Sluisstraat en op de Steenkaai. Op 9 maart 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen om de Steenkaai tussen het toekomstige verlengde van de Balotstraat (Laure) en de Kruitfabriek (huisnummer 44D) voor te behouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Dit houdt onder meer in dat de snelheid beperkt is tot 30 km/h en dat er gespeeld mag worden op de weg. Bestuurders van andere voertuigen hebben een vergunning van de wegbeheerder nodig om deze zone te betreden. Een vergunning is bovendien enkel mogelijk voor de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen; de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers; de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis. Prioritaire voertuigen zijn vrijgesteld van deze vergunningsplicht. Op 8 juni 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen om hetzelfde regime in te stellen op het aansluitende, in aanleg zijnde deel van de Sluisstraat.
Het voorlopig opgeleverde deel van het Broekplein is voor andere voertuigen dan fietsers en bromfietsen in principe enkel bereikbaar via de bovengenoemde autoluwe zone van de Steenkaai. Na overleg tussen de stadsdiensten en de lokale politie werd vastgesteld dat betere signalisatie noodzakelijk is aan de zijde van het Broekplein (zijde Harensesteenweg) om de toegang de autoluwe zone van het Broekplein en de Steenkaai te handhaven. Onderhavig aanvullend reglement laat toe bijkomende signalisatie te plaatsen langs de Harensesteenweg waar men (vandaag nog) in theorie het Broekplein kan oprijden.
De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer geplaatst worden.
Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Op het Broekplein van de Harensesteenweg tot de Steenkaai in beide richtingen geldt:
Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.