Terug
Gepubliceerd op 22/09/2021

2021_CBS_02745 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Vuurkruisenlaan (N211). - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 20/09/2021 - 13:30 zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2021_CBS_02745 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Vuurkruisenlaan (N211). - Beslissing 2021_CBS_02745 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Vuurkruisenlaan (N211). - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 16 augustus 2021 werd het Hoppinpunt Kassei opengesteld. Op deze parking gelden enkele aanvullende verkeersregels die opgenomen dienen te worden in een aanvullend reglement. De betreffende artikels 23 tot en met 28 werden toegevoegd aan het aanvullend reglement voor de Vuurkruisenlaan (N211) dat middels dit besluit voor de eerste keer onder de vorm van één gecoördineerd reglement wordt vastgesteld.

Naast deze toevoegde artikels die betrekking hebben op de parking is er op de Vuurkruisenlaan zelf slechts één wijziging tegenover de bestaande toestand opgenomen in dit gecoördineerd aanvullend reglement. Het onderbord M6 onder de borden D7 verplicht het gebruik van het fietspad voor bestuurders van bromfietsen klasse B. Deze onderborden bevinden zich in de huidige situatie enkel aan de zuidelijke zijde van de weg (richting centrum). Deze verplichting geldt echter niet voor bestuurders van speedpedelecs. Op aangeven van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wordt deze verplichting voor bestuurders van bromfietsen klasse B geschrapt. Zo krijgen bestuurders van bromfietsen klasse B de mogelijkheid de rijbaan te gebruiken, net zoals dit vandaag al kan aan de noordelijke zijde van de weg (richting Grimbergen) en net zoals dit nu al geldt voor bestuurders van speedpedelecs aan beide zijden van de weg.

De gewijzigde artikels zijn cursief aangeduid.

Onderhavig aanvullend reglement betreft een gewestweg met aansluitende gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op alle wegen die uitkomen op de Vuurkruisenlaan en dit tussen het kruispunt met de oprit vanaf de Brusselsesteenweg enerzijds, en met de Teniersstraat (David) anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Vuurkruisenlaan (N211) van het Heldenplein (N211) tot de Rubensstraat (N211) geldt:

  • de voorrangsweg wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
  • verkeersborden B9.

Artikel 2

Op de oprit naar de Vuurkruisenlaan vanaf de Brusselsesteenweg vanaf de Vuurkruisenlaan in de richting van de Brusselsesteenweg;
op de afrit van de Vuurkruisenlaan (N211) naar de Brusselsesteenweg vanaf het oostelijke einde van de gescheiden rijbanen van deze op- en afrit in de richting van Grimbergen geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1.

Artikel 3

Op het pad in de richting van het Commanderieplein van de Vuurkruisenlaan tot de toegang tot de parking van de school geldt:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers;
  • de maatregel geldt niet voor de netbeheerder.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2, Type IV.

Artikel 4

Op de oprit naar de Vuurkruisenlaan vanaf de Brusselsesteenweg in de richting van het centrum van Vilvoorde geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C23;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa.

Artikel 5

Op de Vuurkruisenlaan van het Heldenplein tot het Schilderspad in beide richtingen;
op de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan (N211) van de Brusselsesteenweg tot de Vuurkruisenlaan in beide richtingen geldt:

  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C43.

Artikel 6

Op de Vuurkruisenlaan (N211) ter hoogte van het oostelijke einde van de middenberm van de Vuurkruisenlaan ten oosten van het kruispunt met de Teniersstraat (David) geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 7

Op de afrit van de Vuurkruisenlaan (N211) naar de Brusselsesteenweg ter hoogte van het oostelijke einde van de gescheiden rijbanen geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechtdoor te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 8

Op de oprit naar de Vuurkruisenlaan vanaf de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Vuurkruisenlaan, aan de oostelijke zijde van het kruispunt;
op het fietspad aan de noordzijde van de oprit naar de Vuurkruisenlaan vanaf de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met het fietspad aan de oostzijde van de Vuurkruisenlaan, aan de oostelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 9

Op de doorsteek door de middenberm van de Vuurkruisenlaan ter hoogte van het kruispunt met de noordelijke rijbaan van de Vuurkruisenlaan, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechtdoor te rijden of links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D3.

Artikel 10

Op de Vuurkruisenlaan van het Heldenplein tot de Rubensstraat langs beide zijden van de weg wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7.

Artikel 11

Op de afrit van de Vuurkruisenlaan (N211) naar de Brusselsesteenweg van de Vuurkruisenlaan tot de Brusselsesteenweg aan de zuidelijke zijde van de weg in de richting van de F23 geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7.

Artikel 12

Op de Vuurkruisenlaan van de bushalte aan het oostelijke einde van de Vuurkruisenlaan tot het oostelijke einde van de Europabrug langs beide zijden van de weg geldt:

  • het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
  • het parkeren is betalend;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VII;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 13

Op de Vuurkruisenlaan (N211) vanaf het westelijke einde van de rijbaanscheiding tussen de noordelijke rijbaan van de Vuurkruisenlaan en de bypass van het Portaelsplein naar de Vuurkruisenlaan over een lengte van 15 meter;
op de Vuurkruisenlaan (N211) van het westelijke einde van de middenberm van de Vuurkruisenlaan ten westen van het kruispunt met de Tuchthuisstraat tot ter hoogte van de bushalte ten zuiden van mobipunt Kassei geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 14

Op de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan (N211) van het oostelijke einde van de gescheiden rijbanen tot de Brusselsesteenweg geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 15

Op de Vuurkruisenlaan (N211) van de Europabrug tot het oostelijke einde van de middenberm ten oosten van het kruispunt met de Teniersstraat geldt:

  • het is verboden voor bestuurders om de naast elkaar getrokken doorlopende en onderbroken streep te overschrijden afhankelijk van de streep die zich aan hun kant bevindt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.4 van de wegcode.

Artikel 16

Op de Vuurkruisenlaan (N211) van de bushalte tegenover het mobipunt Kassei tot het Heldenplein in de richting van het Heldenplein geldt:

  • er wordt een bedding voorbehouden voor voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
  • de bijzondere overrijdbare bedding wordt aangeduid.
  • Ook taxi's worden op deze voorbehouden bedding toegelaten.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.6 van de wegcode;
  • verkeersborden F18.

Artikel 17

Op de Vuurkruisenlaan van de bushalte aan het oostelijke einde van de Vuurkruisenlaan tot het oostelijke einde van de Europabrug langs beide zijden van de weg geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode.

Artikel 18

Op de Vuurkruisenlaan van de bushalte aan het oostelijke einde van de Vuurkruisenlaan tot het oostelijke einde van de Europabrug langs beide zijden van de weg geldt:

  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid.

Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 19

Op de Vuurkruisenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Tuchthuisstraat, aan de westelijke zijde van het kruispunt;
op de Vuurkruisenlaan ter hoogte van het kruispunt met de doorsteek door de middenberm ten oosten van het kruispunt met de Teniersstraat (David), aan de oostelijke zijde van het kruispunt;
op de afrit van de Vuurkruisenlaan (N211) naar de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Vuurkruisenlaan, aan de oostelijke zijde van het kruispunt;
op oprit van de Vuurkruisenlaan (N211) naar de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met Vuurkruisenlaan, aan de oostelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 20

Op de Vuurkruisenlaan (N211) ter hoogte van het westelijke einde van de rijbaanscheiding tussen de noordelijke rijbaan van de Vuurkruisenlaan en de bypass van het Portaelsplein naar de Vuurkruisenlaan en over een lengte van 6 meter ten westen ervan;
op de Vuurkruisenlaan (N211) ter hoogte van het westelijke einde van de middenberm van de Vuurkruisenlaan aan de westelijke zijde van het kruispunt met de Tuchthuisstraat en over een lengte van 36 meter ten westen ervan;
op de Vuurkruisenlaan (N211) ter hoogte van de gehele zone vanaf de Europabrug tot de bushalte ten zuiden van mobipunt Kassei, aan beide zijden van de rijbaan;
op de Vuurkruisenlaan (N211) ter hoogte van de middenberm van de Rubensstraat ten oosten van het kruispunt met de Teniersstraat (David), ten noorden van deze middenberm en over een lengte van 65 meter ten oosten ervan geldt:

  • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.

Artikel 21

Op de meest zuidoostelijke rijstrook van de Rubensstraat (N211) van de zuidwestzijde tot de noordoostzijde van het kruispunt met de afrit van de Vuurkruisenlaan naar de Brusselsesteenweg;
op de meest zuidoostelijke rijstrook van de Rubensstraat (N211) van de zuidzijde tot de noordzijde van het kruispunt met de oprit naar de Vuurkruisenlaan vanaf de Brusselsesteenweg geldt:

  • de afgebakende plaats wordt voorbehouden voor voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.8 van de wegcode.

Artikel 22

Op de uitrit van de parking ter hoogte van het kruispunt met de Vuurkruisenlaan geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 23

Op de toegangsweg van de parking van het Hoppinpunt vanaf de parking in de richting van Tenierstraat (David);
op de oostelijke verbinding tussen de twee delen van de parking vanaf het zuidelijke deel van de parking in de richting van het noorden;
op de uitrit van de parking vanaf de Vuurkruisenlaan in de richting van de parking geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder.

In de tegenovergestelde richting geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1;
  • verkeersborden F19.

Artikel 24

Op de toegangsweg van de parking van het Hoppinpunt ter hoogte van het kruispunt met de westelijke verbinding tussen de twee delen van de parking geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b.

Artikel 25

Op de uitrit van de parking van het Hoppinpunt ter hoogte van het kruispunt met de Vuurkruisenlaan geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 26

In de zone Hoppin Kassei begrensd door de ingang van de parking aan de zijde van de Teniersstraat (David) en de uitgang van de parking aan de zijde van de Vuurkruisenlaan
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
  • de parkeerreglementering is beperkt en geldt 24 uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9b met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type VIIc.

Artikel 27

Op het noordelijke deel van de parking Hoppin Kassei van de eerste parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van de parking vanaf de westelijke ingang tot de vierde parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van de parking vanaf de westelijke ingang;
op het zuidelijke deel van de parking Hoppin Kassei van de eerste parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van het zuidelijke deel van de parking vanuit het oosten tot de derde parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van het zuidelijke deel van de parking vanuit het oosten geldt:

  • het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

Artikel 28

Op het noordelijke deel van parking Hoppin Kassei van de vijfde parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van de parking vanaf de westelijke ingang tot de zevende parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van de parking vanaf de westelijke ingang;
op het zuidelijk deel van parking Hoppin Kassei van de vierde parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van het zuidelijke deel van de parking vanuit het oosten tot de zesde parkeerplaats aan de linkerzijde na het oprijden van het zuidelijke deel van de parking vanuit het oosten geldt:

  • het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
  • het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

Artikel 29

Alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de politie van het wegverkeer op de Vuurkruisenlaan (N211) worden opgeheven.

Artikel 30

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.