Terug
Gepubliceerd op 20/12/2021

2021_CBS_03660 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen en gewestwegen - wijk Kassei. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 13/12/2021 - 12:00 zitting
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2021_CBS_03660 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen en gewestwegen - wijk Kassei. - Beslissing 2021_CBS_03660 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen en gewestwegen - wijk Kassei. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 15 november 2021 werd een aanvullend reglement goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen waarbij de zone 30 in de wijk Kassei werd uitgebreid naar de Brusselsesteenweg, Borghtstraat en Vaartdijk.

In het reglement dat op 15 november 2021 werd goedgekeurd behoren delen van de Teniersstraat (David) en Vlierkensstraat expliciet niet tot deze zone 30. De historische reden hiervoor lag in de selectie van deze wegdelen in 2012 als lokale verbindingswegen (lokale wegen type I). Ondanks de ligging van beide voornoemde straten in een in 2012 afgebakend verblijfsgebied, was een snelheidsregime van 30 km/h op lokale verbindingswegen in principe niet mogelijk.

In het mobiliteitsplan van 2021 werden de betreffende delen van de Vlierkensstraat en de Teniersstraat (David) echter gedegradeerd tot lokale verzamelwegen (lokale wegen type II). Op deze wegen geldt een snelheidsregime van 30 km/h indien scheiding van verkeer niet mogelijk is. Eveneens werd de mogelijkheid ingevoerd om een snelheidsregime van 30 km/h in te stellen op lokale verbindingswegen indien er geen scheiding van verkeer is.

Vandaag rijden fietsers gemengd met het gemotoriseerd verkeer in de betreffende wegdelen. Bij de opmaak van het wijkcirculatieplan voor de wijk Kassei zal er een vrijliggend fietspad aangelegd zijn in de Vlierkensstraat, waardoor de nood aan de zone 30 daar op dat moment mogelijk opnieuw geëvalueerd kan worden.

Door voorliggende wijziging wordt de grens van de zone 30 gelijkgelegd met de grens van het verblijfsgebied: dit is ter hoogte van huisnummer 51 in de Albert I-laan.

De wijziging van de zone 30 vereist een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De signalisatie zal aansluitend aan de goedkeuring van dit besluit gewijzigd worden. Onderhavig reglement betreft zowel gemeentewegen als gewestwegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In het gebied zone 30 Kassei begrensd door:

  • de Borghtstraat ter hoogte van de grens met Grimbergen,
  • de Vaartdijk ter hoogte van de grens met Grimbergen,
  • de Brusselsesteenweg ten zuiden van het kruispunt met de dienstweg naast de viaduct van de R0,
  • de dienstweg naast de viaduct van de R0 ter hoogte van de grens met Brussel,
  • de Blaesenbergweg ten zuiden van het kruispunt met de Canadadreef (d.i. de toegangsweg tot park Drie Fonteinen vanaf de Beneluxlaan),
  • de toegang tot park Drie Fonteinen ter hoogte van het kruispunt van de Medialaan met de Poststraat,
  • de Medialaan ter hoogte van het kruispunt met de Koning Boudewijnlaan aan de oostelijke zijde,
  • de toegangsweg naar het bedrijventerrein Telecom Gardens vanaf de Koning Boudewijnlaan,
  • de aantakkingen van de Komatsulaan, het Hoogveld, de Peñarroyalaan en het Middelburgplein op de Albert I-laan,
  • de Albert I-laan ter hoogte van huisnummer 51,
  • de Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ensorlaan (James) aan westelijke zijde,
  • de Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan zuidelijke zijde,
  • de Vlierkensstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan zuidelijke zijde,
  • de Van Dyckstraat ter hoogte van de Rubensstraat,
  • de Teniersstraat (David) ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan zuidelijke zijde,
  • het Schilderspad ter hoogte van de Vuurkruisenlaan,
  • de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan naar de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg,
  • het pad tussen Koningslosteenweg en Vuurkruisenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Vuurkruisenlaan,
  • de Teniersstraat (David), Blaesenbergstraat, Vlierkensstraat en Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan de noordelijke zijde,
  • de Grimbergsesteenweg ter hoogte van de grens tussen percelen 70F en 72L (ten westen van huisnummer 238),

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 2

In het gebied zonale tonnagebeperking Kassei – deel 1 begrensd door:

  • Grimbergsesteenweg ter hoogte van de grens tussen percelen 70F en 72L (ten westen van huisnummer 238),
  • Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan de noordelijke zijde,
  • Blaesenbergstraat en Vlierkensstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan de noordelijke zijde,
  • Teniersstraat (David) ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan de noordelijke zijde,
  • de aantakkingen van de Koningslosteenweg en de Grimbergsesteenweg op de Brusselsesteenweg,
  • Borghtstraat ter hoogte van het kruispunt met de Vaartdijk aan westelijke zijde,
  • Borghtstraat ter hoogte van de grens met Grimbergen,

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  •   de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  •   de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 3

In het gebied zonale tonnagebeperking Kassei – deel 2 begrensd door:

  • Medialaan ter hoogte van het kruispunt met de Koning Boudewijnlaan aan de oostelijke zijde,
  • de toegangsweg naar het bedrijventerrein Telecom Gardens vanaf de Koning Boudewijnlaan,
  • de aantakkingen van de Komatsulaan, het Hoogveld, de Peñarroyalaan, het Middelburgplein, de Ensorlaan (James), de Metsysstraat (Quinten) en de Minnemolenstraat op de Albert I-laan,
  • Teniersstraat (David) ter hoogte van het kruispunt met de Albert I-laan aan de zuidelijke zijde,
  • Jordaensstraat ter hoogte van het kruispunt met de Albert I-laan aan de zuidelijke zijde,
  • de aantakkingen van de De Braekeleerstraat (Hendrik) en de Van Dyckstraat op de Teniersstraat (David) aan zuidoostelijke zijde,
  • Blaesenbergweg ter hoogte van de grens met Brussel,

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  •   de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  •   de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 4

In het gebied zonale tonnagebeperking Kassei – deel 3 begrensd door:

  • de aantakking van de Van Dyckstraat op de Vuurkruisenlaan;
  • het kruispunt van de Van Dyckstraat en de Jordaensstraat op de Teniersstraat (David) aan de noordwestelijke zijde van het kruispunt,
  • de aantakking van de Breughelstraat op de Albert I-laan,
  • de aantakkingen van de Breughelstraat en de Jordaensstraat op de Vlierkensstraat,

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  •   de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  •   de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 5

In het gebied zonale tonnagebeperking Kassei – deel 4 begrensd door:

  • de aantakking van de Ensorlaan (James) en de Minnemolenstraat op de Vlierkensstraat aan noordelijke zijde,
  • Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ensorlaan (James) aan westelijke zijde,
  • Breemputstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rubensstraat aan zuidelijke zijde,

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  •   de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  •   de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 6

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Kassei, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 15 november 2021.

Artikel 7

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.