De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er wordt kennisgenomen van de mededelingen door de voorzitter:
Het ministeriële besluit van 28 oktober 2020, zoals gewijzigd regelt de federale maatregelen genomen om de verspreiding van het corona-virus tegen te gaan. Teneinde de openbare gezondheid te handhaven kunnen bijkomende maatregelen in een politieverordening worden opgenomen. De gemeenten zijn immers krachtens artikel 135, tweede paragraaf van de nieuwe gemeentewet bevoegd om maatregelen uit te vaardigen ter bescherming van de openbare gezondheid voor zover deze in overeenstemming zijn met hogere wetgeving.
De laatste maand zijn de besmettingscijfers in heel België gedaald. De recentste ministeriele besluiten tot wijziging van het besluit van 28 oktober 2020 hebben een aantal versoepelingen op het vlak van telewerk met zich meegebracht. Er zijn eveneens versoepelingen op het vlak van social distancing. Toch blijven activiteiten in in open lucht nog de voorkeur genieten.
Daarom is het nog niet aangewezen dat de openbare zittingen van de gemeenteraden en van de raden voor maatschappelijk welzijn, in aanwezigheid van het publiek, in het stadhuis, doorgaan.
Krachtens artikel 134 van de nieuwe gemeentewet is de burgemeester bevoegd om in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen te maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden.
De gemeenteraad dient het besluit van de burgemeester te bekrachtigen.
Het besluit van de burgemeester van 16 juni 2021 houdende het verbieden van de openbare zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 wordt bekrachtigd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de digitale zitting van 31 mei 2021 worden als goedgekeurd beschouwd.
De uitbraak van het coronavirus heeft reeds geleid tot talrijke maatregelen om de verdere verspreiding van het virus in te perken. De huidige maatregelen op het federale niveau zijn vervat in het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals gewijzigd op 4 juni 2021. Op het lokale niveau zijn deze vervat in de aanvullende politieverordening van de burgemeester van 3 december 2020, , zoals gewijzigd op 11 februari 2021, in uitvoering van het ministerieel besluit van 28 november 2020, houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken. Krachtens artikel 134 van de nieuwe gemeentewet is de burgemeester immers bevoegd om in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen te maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Gezien uitstel van een politieverordening schade kon opleveren aan de inwoners was aan de voorwaarde van de hoogdringendheid voldaan en ging de burgemeester op 3 december 2020 over tot aanvullende maatregelen, waaronder een mondmaskerplicht op publieke plaatsen, zoals op markten, in de directe schoolomgeving en in het centrum van Vilvoorde. Deze verordening werd bekrachtigd door de gemeenteraad in zitting van 14 december 2020.
Gezien de coronacijfers gunstig evolueren, zijn een aantal van de huidige lokale maatregelen niet verder noodzakelijk. Zo is de mondmaskerplicht in het centrum van Vilvoorde, op markten en in de directe schoolomgeving niet langer vereist. Er wordt in overeenstemming met het eerdergenoemde ministerieel besluit van 4 juni 2021 vertrouwd op de individuele verantwoordelijkheid van de burger om een mondmasker te dragen indien de regels van social distancing niet kunnen worden gewaarborgd. Ook de lokale maatregel in verband met de toegankelijkheid van buitenspeeltuinen voor kinderen onder 12 jaar met maximum één begeleider, is niet langer noodzakelijk. Gezien de verdere verlenging van beide lokale maatregelen schade kan berokkenen aan de inwoners van stad Vilvoorde, vanwege het ingrijpend karakter van deze maatregelen, besliste de burgemeester bij aanvullende verordening van 15 juni 2021 om deze onmiddellijk op te heffen en niet te wachten tot de volgende zitting van de gemeenteraad. Dit besluit vervalt dadelijk indien het door de gemeenteraad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd.
De aanvullende verordening van de burgemeester van 15 juni 2021 houdende het wijzigen van de aanvullende politieverordening van 3 december 2020 in uitvoering van het ministerieel besluit van 4 juni 2021, houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, wordt bekrachtigd.
Conform artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering moet jaarlijks gebeuren uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar conform het decreet.
De rapportering gebeurt aan de hand van een verslag over de stand van zaken van de acties uit het ‘globaal actieplan’.
Het globaal actieplan bundelt alle maatregelen die de stad onderneemt ter verbetering van de organisatiebeheersing. Het omvat de verbetertrajecten en aanbevelingen die naar aanleiding van zelfevaluaties, interne of externe audits, … werden geïdentificeerd en de acties die we ondernemen ter realisatie van deze aanbevelingen.
Op datum van 31 december 2020 omvat het globaal actieplan aanbevelingen en daaruit voortvloeiende acties naar aanleiding van volgende trajecten:
Naast een beknopte cijfermatige analyse, wordt eveneens de inhoudelijke stand van zaken van acties naar aanleiding van de zelfevaluatie en de verschillende audits toegevoegd.
Vanaf het kalenderjaar 2019 hebben het stadsbestuur Vilvoorde en het OCMW Vilvoorde eenzelfde organisatiebeheersingssysteem. De rapportering gebeurt geïntegreerd voor stadsbestuur en OCMW.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem – 2020. Dit bevat volgende documenten:
Het rapport maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad brengt advies uit bij de BBC-jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde. Als de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
De BBC-jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde over het jaar 2020 werd door het directiecomité van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde op maandag 7 juni 2021 bezorgd aan het stadsbestuur. De raad van bestuur heeft in zitting van 28 juni 2021 de BBC-jaarrekening vastgesteld. De toezichthoudende overheid dient de BBC-jaarrekening goed te keuren. Na goedkeuring door de toezichthoudende overheid beslist de gemeenteraad over de kwijting aan de bestuurders.
Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt - 1 352 592 euro op 31 december 2020 en het totaal van de balans bedraagt 10 282 302 euro.
Het laatste journaalnummer in de algemene boekhouding is 2020006025. Het laatste journaalnummer in de budgettair journaal is 2010.
Het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde moet ook een statutaire jaarrekening opstellen volgens het Wetboek van Vennootschappen. De goedkeuring van deze jaarrekening behoort tot de bevoegdheid van de algemene vergadering en bij een autonoom gemeentebedrijf vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.
De statutaire jaarrekening werd samen met het verslag van de raad van bestuur op vrijdag 18 juni 2021 overgemaakt aan het stadsbestuur en aan de leden van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde.
Er wordt kennisgenomen van de jaarrekeningen van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde over het jaar 2020 en van het verslag van de raad van bestuur.
Er wordt positief advies gegeven bij de BBC-jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf
Vilvoorde over het jaar 2020.
De statutaire jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde over het jaar 2020 wordt goedgekeurd.
De jaarrekeningen van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde maken integraal deel uit van dit besluit.
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De toezichthoudende overheid dient de jaarrekening goed te keuren.
Op 31 december 2020 bedraagt het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 25 213 561 euro en het totaal van de balans 224 470 440 euro.
Het laatste journaalnummer in de algemene boekhouding is 4040114733. Het laatste journaalnummer in de budgettair journaal is 49562.
De jaarrekening over het jaar 2020 van de stad en OCMW Vilvoorde en de bijhorende documentatie werd op maandag 14 juni 2021 bezorgd aan de leden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het deel stad van de jaarrekening over het jaar 2020 van stad en OCMW Vilvoorde wordt vastgesteld.
De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van het deel OCMW van de jaarrekening over het jaar 2020 van stad en OCMW Vilvoorde.
De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening over het jaar 2020 van stad en OCMW Vilvoorde goed.
De jaarrekening over het jaar 2020 van stad en OCMW Vilvoorde maakt integraal deel uit van dit besluit.
Er wordt een werkingstoelage van 807 188 euro gegeven aan het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde ter compensatie van de geraamde geleden verliezen in het eerste semester van 2021 (conform de wet van 2 april 2021 houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19-pandemie).
Artikel 5.5.1. van de algemene politieverordening van Vilvoorde stelt dat het verboden is om tijdens een autoluwe zondag met motorvoertuigen in de zin van artikel 2.16 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 de autoluwe zone te betreden. Eveneens stelt artikel 5.5.1. dat de datum en modaliteiten van de autoluwe zondag in een aparte tijdelijke politieverordening worden geregeld.
Onderhavige politieverordening regelt deze zaken.
In 2021 vindt de Autovrije Zondag plaats op 19 september in het volledige centrum, met activiteiten in de omgeving van de Rooseveltlaan (Franklin), de Grote Markt en de verschillende parken.
Tijdens de Autovrije Zondag wordt geen gemotoriseerd verkeer toegelaten in het centrum met uitzondering van personen in het bezit van een doorgangsbewijs uitgereikt door het stadsbestuur.
De toegang tot de zone wordt op volgende locaties fysiek afgesloten:
Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden C3 met onderborden type M2 en GIV.
In de zone gelegen tussen deze straten mogen de bestuurders van motorvoertuigen, uitgezonderd lijnbussen en hulpdiensten, niet rijden op zondag 19 september 2021 tussen 10.00 uur en 18.00 uur, behalve met een toelating afgeleverd door stad Vilvoorde.
Er mag wel geparkeerd worden in deze zone op locaties waar dit volgens de wegcode is toegestaan.
Onderhavige verordening treedt in werking op 19 september 2021.
§1. Dit besluit wordt afgekondigd volgens de voorgeschreven wijze.
§2. Een afschrift van deze politieverordening wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de griffie van de bevoegde rechtbank van eerste aanleg, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de lokale politie van Vilvoorde-Machelen.
Inbreuken op deze verordening kunnen in samenlezing met artikel 5.5.1. van de algemene politieverordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie zoals bepaald in artikelen 6.1. tot en met 6.4. van de algemene politieverordening.
In zitting van 27 januari 2020 keurde gemeenteraad de onderlinge beëindiging van de erfpachtovereenkomst tussen de stad Vilvoorde en Agentschap Natuur en Bos (ANB) voor een deel van de Pachthoeve mits vergoeding van 147 252 euro, goed.
De notaris bezorgde het ontwerp van de authentieke akte.
Er werd overeengekomen met HEEM NV dat de nv een 99-jarige erfpacht voor de Pachthoeve in park Drie Fonteinen verkrijgt voor het ontwikkelen van een co-housingproject met horecazaak.
De ontwerpakte voor de beëindiging van de erfpacht aan Agentschap Natuur en Bos voor een deel van de Pachthoeve in park Drie Fonteinen wordt goedgekeurd, op voorwaarde van een vergoeding.
De akte maakt integraal deel uit van dit besluit.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om namens de stad Vilvoorde de notariële verplichtingen te voldoen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Nog voor de zomer opent het nieuwe Hoppinpunt Kassei aan de Rubensstraat. Op deze locatie komt er een parking van 100 parkeerplaatsen, een bushalte en een overdekte fietsstalling. Blue Bike stelt voor om hier te starten met het plaatsen van 8 deelfietsen om het vervoersaanbod te versterken.
Aan het station van Vilvoorde worden reeds Blue Bikes aangeboden. Hier is het derdebetalerssysteem van toepassing. Dit houdt in dat de stad 1 euro bijdraagt per rit, het Vlaams Gewest 1 euro bijdraagt en dat het uitlenen van een fiets aan de gebruiker nog 1 euro kost. In het meerjarenplan is hiervoor 9 000 euro per jaar voorzien (geïndexeerd). In 2016 waren er op jaarbasis 3 266 ontleningen, in 2017 6 238, in 2018 5 191 en in 2019 6 846. Door de coronamaatregelen is er een terugval in 2020 van het aantal ontleningen, namelijk 5 318. In 2021 zijn er in de maanden januari 445 en in februari 394 Blue Bikes ontleend aan het station. In januari 2020 waren dit er nog 852 en in februari 2020 714.
Het nieuwe systeem van Blue-mobility NV gaat uit van een forfaitaire kost. Indien er dit voorjaar wordt ingeschreven is dit een jaarlijkse kost van 3 500 euro per jaar (i.p.v. 6 800 euro/jaar), ongeacht het aantal uitleningen.
Voor het plaatsen van de deelfietsen aan het Hoppinpunt Kassei dient het stadsbestuur een samenwerkingsovereenkomst te sluiten met Blue-mobility NV.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst tussen Blue-mobility NV en de stad Vilvoorde gesloten ten behoeve van Blue-bikelocatie “Hoppinpunt Vilvoorde Kassei".
De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Blue-mobility NV.
De dienst Omgeving beschikt sinds 1 augustus 2020 niet meer over een deskundige milieu. De kerntaken van de deskundige milieu betreffen behandeling aanvragen tot omgevingsvergunning/melding en milieuhandhaving, zowel proactief als reactief.
Ondanks twee selectieprocedures om deze vacature in te vullen, kon nog geen geschikte kandidaat gevonden worden.
Om het luik milieuhandhaving te bestendigen kan beroep worden gedaan op de ondersteuning door Haviland Intercommunale IgSv.
Artikel 4 van de statuten van Haviland Intercommunale IgSv bepaalt dat het doel is “haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen” binnen bepaalde beleidsdomeinen.
De toewijzing van de opdracht aan Haviland Intercommunale IgSv is niet onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten op grond van de in-house-vrijstelling overeenkomstig artikel 30 van de wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Haviland Intercommunale IgSv zal voor de in artikel 1 bepaalde opdracht zorgen voor de uitvoering conform de projectfiche in bijlage, welke integraal deel uitmaakt van deze overeenkomst, door het uitvoeren van toezichtstaken door de intergemeentelijke toezichthouder.
Bij het uitvoeren van toezichtstaken door de intergemeentelijke toezichthouder wordt in samenspraak met het stadsbestuur bepaald dat alle wettelijke taken in het kader van milieutoezicht worden overgedragen aan de toezichthouder, waaronder, maar niet limitatief:
In de praktijk zal de ondersteuning aanvatten met ingang van 1 juli 2021.
De betaling gebeurt op basis van een uurloon:
De gemeenteraad dient de samenwerkingsovereenkomst Milieuhandhaving tussen het stadsbestuur Vilvoorde en Haviland Intercommunale IgSv goed te keuren.
De samenwerkingsovereenkomst Milieuhandhaving tussen de stad Vilvoorde en Haviland Intercommunale IgSv., de projectfiche inbegrepen, wordt goedgekeurd.
De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Haviland Intercommunale IgSv.
In zitting van 24 juni 2019 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomsten voor de ontwikkeling van de deelgebieden De Molens en De Vaert van het stadsontwikkelingsproject 4 Fonteinen goed. Het gaat om overeenkomsten tussen Vilvoorde Development nv, Immo-Vilvo nv en Zenneveen nv, samen de private partners, de Vlaamse Waterweg nv en de stad Vilvoorde. In zitting van 25 november 2019 keurde de gemeenteraad de eerste addenda op beide overeenkomsten goed.
Twee jaren na het afsluiten van de overeenkomst is in de praktische uitwerking gebleken dat twee punten moeten worden aangepast:
In het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst betreffende de ontwikkeling van het gebied de Molens zijn beide punten vertaald. In het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst betreffende de ontwikkeling van het gebied de Vaert is enkel het punt van de werfcommunicatiecoördinator vertaald.
Het addendum 2 bij de samenwerkingsovereenkomst betreffende de ontwikkeling van het gebied de Molens, onderdeel van het project "4 Fonteinen" te Vilvoorde wordt goedgekeurd.
Het addendum 2 bij de samenwerkingsovereenkomst betreffende de ontwikkeling van het gebied de Vaert, onderdeel van het project "4 Fonteinen" te Vilvoorde wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de addenda namens het stadsbestuur te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt verstuurd naar de contractspartijen.
Straatnaamgeving valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. De te volgen procedure is de volgende:
In het gebied 4 Fonteinen moeten er voor drie nieuw aan te leggen straten namen gekozen worden. Het gaat om:
De projectontwikkelaar Matexi nv stelt dat het qua timing belangrijk is dat de nutsmaatschappijen tijdig kunnen starten met de uitwerking van nutsvoorzieningen en -meters. Dit kan pas zodra de adressen gekend zijn. Er wordt gevraagd om hiermee ten laatste in juli te kunnen aanvangen.
De eerste nieuw aan te leggen straat sluit aan op de reeds bestaande ‘Sluisstraat’. Daarom wordt voorgesteld de straatnummers door te trekken. Dit verlengde blijft dan de Sluisstraat.
De tweede nieuw aan te leggen straat, nu een wegenis op het braakliggend terrein ten zuiden van De Kruitfabriek tussen Steenkaai en Zenne, wordt al informeel Kruittuin genoemd. Het gaat namelijk om de tuin en het terras van De Kruitfabriek. Het voorstel is om deze naam te behouden, omwille van de verwijzing naar De Kruitfabriek. De cultuurraad heeft de bedenking geuit dat de spellingswijze van deze straatnaam tot verwarring kan leiden. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit adviseert het vaststellen van de informele naam 'Kruittuin' positief.
Voor de derde nieuw aan te leggen straat, het verlengde van de Fonteyneweg, gaan de huisnummers in noordelijke richting. Omdat de huidige nummers van de Fonteyneweg in zuidelijke richting gaan, is het dus niet mogelijk om dezelfde naam te gebruiken. Voor het kiezen van deze nieuwe naam werd een participatietraject gevoerd. De stemming voor de straatnaam is afgesloten en de uitslag is de volgende:
Een grote meerderheid van de stemmers (57%) kiest dus voor de naam ‘Zennebroekweg’. De cultuurraad heeft advies uitgebracht. Zij adviseert de Zinksteenweg negatief omwille van een mogelijk verwarring omtrent zink-steenweg dan wel zinksteen-weg. Ook de Zennebroekweg wordt negatief geadviseerd omdat er reeds verschillende straatnamen naar de Zenne vernoemd zijn. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit stelt voor om toch voor de linkerzenne-oever de naam 'Zennebroekweg' vast te stellen.
De naam ‘Kruittuin’ wordt voorlopig aanvaard voor de doorsteek ter hoogte van de Steenkaai en de Zenne-oever.
De naam 'Zennebroekweg' wordt voorlopig aanvaard voor de Zenne-oever gelegen tussen de Sluisstraat en de Havenstraat.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de bij voornoemd decreet voorgeschreven formaliteiten uit te voeren.
Concessie met een verbintenis voor 15 jaar en een geraamde inkomst hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
Toelichting bij de opdracht:
De stad Vilvoorde wenst een domeinconcessie toe te wijzen voor het ter beschikking stellen van slim straatmeubilair ten dienste van weggebruikers in ruil voor publicitaire uitbating.
Momenteel is er straatmeubilair (wachthuisjes en planborden) aanwezig in het centrum en de verschillende deelwijken van de stad Vilvoorde, geplaatst op het openbaar domein.
De stad wil als Smart City het gebruik van straatmeubilair optimaliseren en meestappen in het verhaal van de City of Things. De stad Vilvoorde zoekt daarom een partner die enerzijds instaat voor het beheer en de publicitaire exploitatie van straatmeubilair, en anderzijds smart city-oplossingen integreert in publicitair straatmeubilair. Ook de installatie, reiniging en het onderhoud van wachthuisjes en planborden behoort tot de opdracht.
Een slimme stad is een stad die informatie- en communicatietechnologieën (ICT) en andere apparaten (zoals camera’s of sensoren) die verbonden zijn met het Internet of Things (IoT) inzet om data te verzamelen. Die data integreert de stad in haar werking om de levenskwaliteit en de efficiëntie van stedelijke diensten te verbeteren met respect voor de noden van huidige en toekomstige generaties op economisch, sociaal en ecologisch vlak.
Met andere woorden: een slimme stad wil de kwaliteit van het leven van haar burgers verbeteren door middel van slimme technologie.
De mogelijkheid om te communiceren met de bevolking via digitale kanalen, waaronder signalisatieborden en straatmeubilair uitgerust met Internet of Things technologie en sensoren, zal de volgende jaren enkel toenemen en vereist een duidelijke visie op deze trends.
Het kan daarbij gaan om communicatie in twee richtingen: het geven van digitale boodschappen (via teksten op infopanelen maar ook via het zenden van boodschappen naar smartphones, smartwatches, wagens of andere apparaten), maar uiteraard ook voor het capteren van informatie via sensoren (het meten van bezettingsgraad van een zone, parking of lokaal, het meten van luchtkwaliteit, geluid, en andere fysische elementen). Het straatmeubilair dient minstens uitgerust te zijn of de mogelijkheden te hebben om ook in de toekomst te kunnen connecteren met dergelijke systemen.
Daarnaast wil de stad het aanwezige straatmeubilair inzetten in het kader van verduurzaming, waarbij bijvoorbeeld slimme wachthuisjes worden voorzien van groendaken en zonnepanelen.
De domeinconcessie omvat eveneens de reiniging, het onderhoud en herstel van slim straatmeubilair. De partner voor de stad zal publiciteit kunnen voeren op de door hem geplaatste voorzieningen, wat hem inkomsten zal opleveren.
In zitting van 31 mei 2021 heeft de gemeenteraad reeds de selectievereisten en de plaatsingsprocedure (mededingingsprocedure met onderhandeling) goedgekeurd. Op basis van deze documenten werd ondertussen een openbare oproep tot kandidatuurstelling gepubliceerd.
In een tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten een bijzonder bestek ontvangen op basis waarvan zij een offerte zullen kunnen indienen.
Met de weerhouden kandidaat zal een domeinconcessie afgesloten worden met ingang van 1 januari 2022 voor een periode van 15 jaar.
Het bijzonder bestek met zijn bijlagen voor de opdracht “Domeinconcessie voor de levering, installatie, het onderhoud en de exploitatie van slim straatmeubilair”, opgesteld door de ontwerper wordt goedgekeurd. De gunningscriteria worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht met vraag tot kandidatuurstelling werd op 4 juli 2021 bekendgemaakt op nationaal niveau. Het bijzonder bestek zal overgemaakt worden aan de geselecteerde kandidaten met vraag tot indiening van een offerte.
De procedure inzake ongeschikt- en onbewaarverklaring schrijft voor dat een besluit van de burgemeester ter zake pas genomen kan worden na een controle door en advies van de Vlaamse woningcontroleur, of indien na het doorlopen van een bepaalde termijn een advies ontbreekt. In specifieke dossiers zou het echter opportuun zijn om te kunnen voorbijgaan aan die Vlaamse adviesvereiste. Die mogelijkheid bestaat.
Tijdens de zitting van 5 oktober 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen de gesprekken met Wonen Vlaanderen rond de vrijstelling adviesverplichting in het kader van de administratieve procedure woonkwaliteit op te starten. Uit die gesprekken blijkt dat een formeel verzoek tot vrijstelling ingediend moet worden bij de bevoegde minister, Matthias Diependaele, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed.
Dat verzoek dient een aanvraagdossier te omvatten waarin de lokale overheid meer informatie geeft over de twee voorwaarden om vrijgesteld te worden, enerzijds met betrekking tot het aantal voldoende ervaren woningcontroleurs die ter beschikking zijn en anderzijds over het proactieve woningkwaliteitsbeleid.
1. Voldoende ervaren woningcontroleurs
Tot voor de wijziging van het organogram in 2020, bestond de toenmalige dienst Huisvesting uit twee medewerkers (1,8 VTE), waarvan één woningcontroleur, die echter daarnaast nog andere taken op zich diende te nemen. We konden toen in de praktijk slechts spreken van maximaal 0,5 VTE aan woningcontroleurs.
In het nieuwe organogram zijn er bij de dienst Wonen en Ondernemen twee nieuwe medewerkers voorzien, waarvan een fulltime deskundige woningkwaliteit (1 VTE). De nieuwe medewerker is op 19 april 2021 gestart en is volop bezig zich in te werken. Belangrijk om te weten is dat de expertise die reeds aanwezig is inzake woningkwaliteit de stad niet verlaat. Die betrokken medewerker (expert wonen en ondernemen) heeft andere taken en zal zich in eerste instantie niet meer bezig houden met dossiers inzake woningkwaliteit, maar er kan wel steeds, indien nodig, van zijn expertise gebruik worden gemaakt.
Wat continuïteit betreft, kan bij onvoorziene langdurige afwezigheid van de woningcontroleur, beroep gedaan worden op de expert wonen en ondernemen, die de dringende dossiers ter harte kan nemen; en kan via bijvoorbeeld 3Wplus een tijdelijk contract worden aangegaan om de afwezigheid op te vangen. Zowel de expert wonen en ondernemen (intern) als 3Wplus (extern) beschikken over de nodige expertise om de dossiers inzake woningkwaliteit te behandelen.
2. Proactief woonkwaliteitsbeleid
De stad dient een proactief woonkwaliteitsbeleid aan te tonen om in aanmerking te komen voor een vrijstelling adviesverplichting. Dit vertaalt zich in onder meer volgende acties:
De vrijstellingsaanvraag dient het aantal procedures tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de voorbije twee werkjaren mee te delen; en aan te geven bij welke procedures (de aard en het aandeel) de gemeente geen vrijstelling wenst en nog steeds advies wenst te bekomen van Wonen-Vlaanderen.
Wat dat laatste betreft, is het opzet om de overgrote meerderheid van de administratieve procedures (klachten van huurders), en ook bij dossiers die opgenomen worden door Wooninspectie, de normale gang van zaken te behouden. Namelijk een vooronderzoek door de gemeentelijke woningcontroleur, gevolgd door een officieel onderzoek door de Vlaamse inspecteur, wat leidt tot een advies aan de burgemeester inzake ongeschikt- en/of onbewoonbaarheid van de woonentiteit.
De vrijstellingsaanvraag heeft dan concreet betrekking op volgende dossiers:
De vrijstelling van adviesverplichting zou weinig of geen meerwerk voor de diensten betekenen ten opzichte van een bestaand dossier, aangezien het officieel technisch verslag dat in de vrijgestelde procedures opgesteld moet worden, niet verschilt van de verslagen die de stad in het kader van het vooronderzoek moet opstellen. Enkel het advies aan de burgemeester dat door Wonen Vlaanderen wordt afgeleverd, dient dan intern te worden opgesteld. Dat advies vloeit echter automatisch voort uit de quotering van de vastgestelde inbreuken in het technisch verslag.
De vrijstelling heeft tot slot enkel betrekking op de adviesverplichting, niet op bijvoorbeeld het inventarisbeheer of de opvolging van de belastingen. Dat blijft integraal bij Wonen Vlaanderen.
De vrijstelling dient te worden geregeld middels een afsprakenkader met de Vlaamse overheid.
Er wordt een gemotiveerd verzoek ingediend bij de Vlaams minister bevoegd voor Wonen voor het verkrijgen van een vrijstelling van de verplichting om het advies van Wonen Vlaanderen te vragen voor elk besluit tot ongeschikt-, onbewoonbaar-, of overbewoondverklaring, en dit voor de volgende dossiertypes:
Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs verplicht elke academie om een academiereglement op te stellen. Dit regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben. Het academiereglement dient een aantal verplichte elementen te bevatten zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
De huidige academiereglementen voor het deeltijds kunstonderwijs werden goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 22 juni 2020.
De directies van de stedelijke academie voor muziek, woord en dans en de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels hebben het academiereglement voor het schooljaar 2021 - 2022 opgesteld op basis van het model van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (afgekort naar OVSG). Indien wijzigingen noodzakelijk zouden blijken in de loop van het schooljaar wordt met addenda gewerkt.
De voornaamste wijzigingen in het academiereglement voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans bestaan uit:
Voor de stedelijke academie beeldende kunsten Jan Portaels bestaan de wijzigingen uit:
De academiereglementen voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans en de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels, goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 juni 2020 worden opgeheven bij de inwerkingtreding van de academiereglementen voor het schooljaar 2021 - 2022.
Het academiereglement van de stedelijke academie voor muziek, woord en dans voor het schooljaar 2021-2022 wordt goedgekeurd.
Het academiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels voor het schooljaar 2021-2022 wordt goedgekeurd.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
De academiereglementen treden in werking op 1 september 2021.
De academiereglementen maken integraal deel uit van dit besluit.
Vanaf 1 september 2020 trad de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt toe tot de nieuwe scholengemeenschap met als voorlopige werktitel "Interlokale vereniging Scholengemeenschap Brussel Vlaams-Brabant" voor een periode van zes schooljaren. De scholengemeenschap bestaat uit volgende partners (protocol van akkoord nr. 2020/001 van 14/02/2020):
De scholengemeenschap werd opgericht met het oog op samenwerking met meerdere schoolbesturen om een meerwaarde te bieden met betrekking tot de aan te wenden middelen op niveau van de scholengemeenschap, het delen van inhoudelijke expertise en het beschikbaar stellen van kennis en kunde vanuit het buitengewoon secundair onderwijs.
Het behoren tot een scholengemeenschap mag geen negatieve invloed hebben op de loopbaan van een personeelslid binnen het stedelijk onderwijs Vilvoorde. De pedagogische continuïteit dient verzekerd te blijven binnen de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt. Bijkomende benoemingsvoorwaarden kunnen ingevoerd worden, zoals reeds gebeurd is door gemeentebesturen Overijse, Machelen en stadsbestuur Brussel.
Het is aangewezen om ook voor de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt dezelfde bijkomende benoemingsvoorwaarde in te voeren, namelijk een dienstanciënniteit van ten minste 360 dagen hebben verworven, waarvan er 240 dagen effectief gepresteerd zijn in deze school.
De representatieve vakorganisaties hebben zich akkoord verklaard met deze extra benoemingsvoorwaarde en dit volgens protocol van akkoord nr. 2021/001 van 30 maart 2021.
Onverminderd de decretale benoemingsvoorwaarden, worden de volgende bijkomende benoemingsvoorwaarden in een wervingsambt vastgesteld in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt:
In de zitting van 17 augustus 2015 stelde het college van burgemeester en schepenen Publius advocaten cvba aan voor juridische begeleiding bij het gunningstraject dat moest leiden tot de toewijzing van een promotieopdracht van werken voor het ontwerp, de financiering en de bouw van nieuwe infrastructuur voor de stedelijke basisschool De Groene Planeet. In zitting van 31 augustus 2015 stelde het college van burgemeester en schepenen ArchitectuurGroep Oosthoven bvba aan voor de technische begeleiding bij hetzelfde project.
In zitting van 23 november 2015 besliste het college van burgemeester en schepenen om voor het realiseren van nieuwe infrastructuur ten behoeve van de stedelijke basisschool De Groene Planeet een promotieopdracht van werken op te starten voor het ontwerp (Design), de bouw (Build) en de prefinanciering (Finance) van nieuwe infrastructuur voor de stedelijke basisschool De Groene Planeet.
De gemeenteraad besliste in zitting van 25 april 2016 tot het uitschrijven van de opdracht met toepassing van de onderhandelingsprocedure met bekendmaking met vijf fasen, met name een selectiefase, een offertefase, een onderhandelingsfase, een eindoffertefase en een overeenkomstfase. De selectieleidraad werd in dezelfde gemeenteraadszitting goedgekeurd.
De eerste fase (selectiefase), waarbij de opdracht werd aangekondigd in het Bulletin der Aanbestedingen van 12 mei 2015 en de kandidaten een aanvraag tot deelneming konden indienen tot uiterlijk 14 juni 2016 werd doorlopen. Er werden zeven aanvragen tot deelneming ingediend. In zitting van 10 oktober 2016 besliste het college van burgemeester en schepenen tot selectie van de volgende vijf kandidaten om tot het vervolg van de gunningsprocedure toegelaten te worden:
De gemeenteraad verleende op 17 oktober 2016 goedkeuring aan het DBF-bestek met bijlagen voor de promotieopdracht van werken voor het ontwerpen, bouwen en prefinancieren van nieuwe infrastructuur ten behoeve van de stedelijke basisschool De Groene Planeet, opgesteld door Publius advocaten cvba, Cogels-Osylei 61, 2600 Antwerpen.
In de tweede fase (offertefase) werden de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om op basis van dit bestek een offerte in te dienen, en dit uiterlijk op 25 april 2017 om 15 uur (uitgesteld naar 16 mei 2017 om 15.00 uur). Volgende kandidaten dienden een offerte in:
In zitting van 26 augustus 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen tot aanduiding van Groep Van Roey nv - Van Roey Vastgoed als voorkeursbieder voor de promotieopdracht van werken voor het ontwerpen, bouwen en prefinancieren van nieuwe infrastructuur ten behoeve van de stedelijke basisschool De Groene Planeet, zijnde de inschrijver aan wie op basis van de gunningscriteria de hoogste score werd toegekend.
In de derde fase (onderhandelingsfase) werden verdere besprekingen gevoerd met Groep Van Roey nv - Van Roey Vastgoed met het oog op het optimaliseren van de offerte en het opmaken van een overeenkomst.
Op 29 maart 2021 diende Groep Van Roey nv - Van Roey Vastgoed een eindofferte in (eindoffertefase).
In zitting van 10 mei 2021 gunde het college van burgemeester en schepenen de opdracht voor de promotieopdracht van werken voor het ontwerpen, bouwen en prefinancieren van nieuwe infrastructuur ten behoeve van de stedelijke basisschool De Groene Planeet aan Groep Van Roey nv - Van Roey Vastgoed, Oostmalsesteenweg 261 te 2310 Rijkevorsel, tegen de vastgestelde prijs van 6 187 223,72 euro exclusief btw, of 6 549 464,59 euro inclusief 6% btw.
De overeenkomstfase is de vijfde en laatste fase van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, zoals bepaald in de selectieleidraad en het bestek. De overeenkomst legt de
modaliteiten vast voor de uitvoering van de opdracht; door de ondertekening ervan komt de overeenkomst tot stand.
De gemeenteraad dient de overeenkomst goed te keuren aangezien een recht van opstal is opgenomen.
De overeenkomst tussen de stad Vilvoorde en het samenwerkingsverband Groep Van Roey – Van Roey Vastgoed betreffende de 'Promotieopdracht met het oog op de levering van nieuwe infrastructuur ten behoeve van de stedelijke basisschool De Groene Planeet' wordt goedgekeurd.
De overeenkomst als bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen worden belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar het samenwerkingsverband Groep Van Roey – Van Roey Vastgoed.
Met e-mail van 21 juni 2021 vraagt de heer Thomas De Mey, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Het fietsen zit in een opmars. Doorheen de stad worden er allerlei initiatieven genomen om het fietsen te promoten. Zo zijn er al een heleboel fietsstraten bijgekomen. Als voorvechter (samen met voormalig schepen De Prins) voor dit concept in Vilvoorde kan ik dit alleen maar toejuichen. Het mag hier echter niet bij stoppen. Tijdens mijn zoektocht naar verbeteringen kwam ik de openbare fietspomp tegen in Diest. Dit is een pomp op de grote markt van Diest die te gebruiken is door iedereen op een fiets. Het is een kleine ingreep voor het faciliteren van de fiets. Ook in onze stad zou dit een plaats kunnen hebben. Is de stad bereid om te investeren op fietspompen op openbare plaatsen in onze stad?
Tijdens de vorige legislatuur kaartte ik het gebrek aan beveiligde fietsparkingen aan. Enkele Vilvoordse wijken bestaan voornamelijk uit rijwoningen. Een fiets stallen in huis is daar niet altijd even eenvoudig. In vorige legislatuur stelde ik voor om Veloboxxen te instaleren. Hier werd toen positief op gereageerd. In de wijken zie ik hier echter nog niet veel resultaat. Is de stad deze optie nog aan het bekijken? Of zijn er alternatieven die onze stad wilt ontplooien in onze wijken?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Thomas De Mey, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 juni 2021 vraagt de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Heel wat Vlamingen maken zich grote zorgen bij het zien en lezen over de PFAS en PFOS vervuiling in Antwerpen en omstreken. Momenteel wordt geschat dat de vervuiling zich bevindt op een straal van 15 km van de fabriek van 3M. Echter maakt onze fractie zich zorgen over mogelijke verontreiniging van de bodem in onze regio. PFAS’en, de groep chemicaliën waar PFOS onder valt, worden gebruikt in meerdere industriële processen. Tot 2015 werden ze gebruikt in blusschuim voor brandblussers. Gezien onze stad beschikt over een kazerne met oefenterrein, en gezien deze binnen enkele jaren niet meer zal gebruikt worden en dus afbraakwerken zullen plaatsvinden, zou onze fractie graag polsen naar de aanpak van PFAS op deze site.
Daarnaast is onze fractie ook bezorgd omwille van het industrieel verleden van onze stad. De kans is bestaand dat de oude industrie ook gebruik maakte van PFAS.
Onze vragen:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Via de pers vernemen we dat de kans groot is dat er ook PFOS in de Vilvoordse gronden aanwezig is. Onze burgemeester doet daarnaast een terechte oproep om ook oog te hebben voor andere verontreiniging (zware metalen enz.) die in onze gronden aanwezig is.
Mijn vragen:
Gaat de stad het initiatief nemen om verder bodemonderzoek te doen zodat we weten waar we aan toe zijn in Vilvoorde? Welke maatregelen dienen de Vilvoordenaars best in acht te nemen opdat ze hun gezondheid niet schaden?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Naar aanleiding van de buitenspeeldag werd er in Vilvoorde voor een mooi alternatief gekozen. Op vooraf aangekondigde momenten kwamen de stadsdiensten een aantal straten afsluiten en plaatsten ze daar ook koffers met speelgerei dat de kinderen aanzette tot buitenspelen. Dit was een succesvol initiatief dat op heel wat bijval kon rekenen zowel van kinderen als van hun ouders.
Momenteel bestaat de mogelijkheid om, in de vakantiemaanden, een speelstraat aan te vragen waarbij de verantwoordelijke toch wel wat werklast heeft.
Is het mogelijk om tijdens de vakantie, naast het inrichten van speelstraten ook terug een aantal buitenspeeldagen te organiseren waarbij de straat wordt afgesloten en waarbij de straten worden opgefleurd met krijttekeningen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Christel Herbosh, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Momenteel merken heel wat mensen die op zoek moeten naar een (nieuwe) huisarts op dat het niet zo eenvoudig is om deze te vinden. Ook de huisartsen zelf geven aan dat er een groeiend tekort is en dat een aantal patiënten daardoor rechtstreeks naar de spoedafdeling stappen. Vandaar deze vraag:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Johanna-Baptista Pelgrims, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Het Vilvoordse bestuursakkoord maakt melding van volgende doelstelling :
“De stad zal ook een actief beleid voeren rond dierenwelzijn en zal daartoe een actieplan opmaken.”
De vraag is dan ook eenvoudig :
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De coronacrisis en de daarmee gepaardgaande vaccinatie-oproep heeft duidelijk gemaakt dat de kennis van het Nederlands onontbeerlijk is om optimaal te kunnen deelnemen aan een samenleving.
In een stad met meer dan 130 nationaliteiten en waar tientallen talen worden gesproken is een actief taalbeleid dan ook essentieel.
Omwille van gezondheidsredenen heeft men er vanuit stad Vilvoorde voor geopteerd hoogst uitzonderlijk te communiceren in meerdere talen wat betreft het coronabeleid.
Dit lijkt echter ook het uitgelezen moment om gelijktijdig de Vilvoordenaar te wijzen op het belang van het Nederlands.
Het stadsbestuur heeft zich reeds bij de start van deze bestuursperiode voorgenomen hieromtrent een zeer actief beleid te voeren.
Welke acties werden er reeds concreet ondernomen en welke acties staan nog gepland ?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Blijkbaar heeft het stadsbestuur op 17 mei 2021 opnieuw besloten om een gunstig advies uit te brengen voor de bouw en de exploitatie van een nieuwe fossiele gascentrale door Engie-Electrabel aan de Asiat-site.
Dit na een wijzigingsverzoek naar aanleiding van het stikstofarrest.
Is het stadsbestuur niet bezorgd om:
• de uitstoot van 2.400.000 ton koolstofdioxide per jaar,
• de natuurschade aan beschermde soorten zoals een orchideënsoort,
• de hoge concentraties aan stikstofdioxide en zwaveldioxide met een negatieve impact op de gezondheid van omwonenden en het milieu ?
Kan het advies ter beschikking gesteld worden aan de gemeenteraadsleden?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
In de krant bracht Patricia uit Vilvoorde haar getuigenis over de vuilniszakken en hoe ze haar uitgaven enorm heeft zien stijgen. Beter sorteren dan ze nu al doet, is niet mogelijk, maar ze heeft enorm veel afval van pampers en de kattenbak. Er zijn ongetwijfeld heel wat mensen in dezelfde situatie als Patricia. In het artikel zegt schepen Vaes dat we deze mensen misschien moeten tegemoetkomen vanuit het sociaal beleid. Welke stappen zal de stad hiervoor nemen en hoe zal de stad dit verder opvolgen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 22 juni 2021 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Momenteel peilt de Intervilvoordse naar de tevredenheid van haar bewoners, meten is weten. Een zeer positief initiatief lijkt me. Enkele bewoners vroegen zich af wat er met de resultaten gaat gebeuren en of er rekening mee gaat gehouden worden? Tot slot, vragen 6 tot 9 vielen niet overal in goede aarde. Waarom is het nuttig om te weten welke taal de mensen spreken en welke nationaliteit ze hebben?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.