Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_GR_00316 - Goedkeuren van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem. - Beslissing

gemeenteraad
ma 29/11/2021 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Zinab El Jaouhari; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; John Roobaert; Viviane Schaessens; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Guy Ceuppens; Johan Claus; Nora Mouallali; Alain Poot; Jurgen Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00316 - Goedkeuren van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, John Roobaert, Viviane Schaessens, Claudia De Laet, Dries Verhaeghe, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Vera Boudry
Stemmen voor 30
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Fatima Lamarti, Viviane Schaessens, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Tine Paredis, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Claudia De Laet, Johanna-baptista Pelgrims, Dries Verhaeghe
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00316 - Goedkeuren van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem. - Beslissing 2021_GR_00316 - Goedkeuren van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het stadsbestuur en het OCMW hebben reeds een kader voor organisatiebeheersing. Naar aanleiding van de integratie stad /OCMW werd een evaluatie gemaakt van de kaders voor organisatiebeheersing met de bedoeling deze op elkaar af te stemmen. 

Er is dus niet gestart van een blanco blad maar de kennis en ervaring van de beide besturen wordt gebruikt om tot een werkbaar, overzichtelijk en decretaal sluitend systeem te komen. 

De artikels 217 tot en met 220 van het decreet lokaal bestuur behandelen de bepalingen m.b.t. organisatiebeheersing.

"Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:

  • de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
  • wetgeving en procedures naleeft;
  • over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  • op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
  • de activa beschermt en fraude voorkomt.

Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

De algemeen directeur kan, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid".

Het nieuwe organisatiebeheersingssysteem werd conform voormelde bepalingen van het decreet lokaal bestuur vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.

Het model beschrijft hoe rollen en verantwoordelijkheden rond interne controlemaatregelen en risicobeheersing toegewezen en gecoördineerd worden. 

Het bestaat uit drie ‘verdedigingslijnen’ t.o.v. risico’s die het behalen van de doelstellingen van de organisatie zouden kunnen ondermijnen.

De eerste verdedigingslijn omvat de functies die verantwoordelijk zijn voor het beheersen van deze risico’s en die de nodige risicobeheersmaatregelen nemen. De tweede lijn omvat functies die de risico’s op globale wijze overzien en monitoren. De derde lijn omvat functies die onafhankelijk (redelijke) zekerheid verschaffen over de effectiviteit van controlemaatregelen en risicobeheersing. 

Naast deze drie interne pijlers zijn stad en OCMW Vilvoorde ook onderworpen aan extern toezicht door het agentschap Binnenlands Bestuur. Het agentschap Audit Vlaanderen heeft de bevoegdheid externe audits uit te voeren. Dit wordt als vierde, weliswaar externe, pijler binnen het model beschouwd.

Naast het vastleggen van de rollen en verantwoordelijkheden binnen de organisatiestructuur moeten een organisatie zich ook steeds blijven in vraag stellen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de klassieke PDCA-cyclus, het raamwerk van Audit Vlaanderen en het decreet lokaal bestuur.

Voorgesteld wordt dit nieuwe kader voor organisatiebeheersing goed te keuren.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur, de artikels 217 tot en met 220.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het nieuwe kader voor organisatiebeheersing zoals vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met het managementteam  en beschreven in het document ‘Het algemeen kader organisatiebeheersing’ wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Het document ‘Het algemeen kader organisatiebeheersing’ maakt integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 3

Het besluit van 27 maart 2017 houdende de goedkeuring van een nieuw kader voor interne organisatiebeheersing wordt opgeheven.