Het stadsbestuur dient aan de federale overheid een vergoeding te betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen en rekent dit door.
Het bestuur maakt zelf ook kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze en andere documenten. Het is wenselijk om de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten.
Er wordt een hogere bijdrage gevraagd voor spoedprocedures om burgers aan te zetten hun administratieve stukken tijdig aan te vragen.
Er wordt een minimale bijdrage gevraagd voor basisdocumenten zoals EID en rijbewijzen.
Dient een administratief stuk dringend afgeleverd te worden buiten de normale diensturen waarvoor een beambte dient opgevorderd te worden, zal een bijkomend forfaitair bedrag geheven worden op het ogenblik van de afgifte.
Indien een andere overheid geen kosten aanrekent op een document, zal door het gemeentebestuur ook geen retributie aangerekend worden.
In de zitting van 17 december 2019 stelde de gemeenteraad het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken vast. Het reglement werd vastgesteld voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Door indexatie van sommige vreemdelingenkaarten ontstaan er tariefverschillen. Dit kan vermeden worden door het retributiereglement aan te passen.
Om geen verschil te creƫren tussen burgers die een aanvraag zelf digitaal kunnen doorvoeren en zij die hiervoor het loket bezoeken, wordt het wettigen van een handtekening op een reistoelating voor minderjarigen vrijgesteld van retributie.
Bij aanvraag van een rijbewijs tijdens verval tot sturen, zal de aangerekende kostprijs niet terugbetaald worden aan de burger.
De afgifte van een bestuurderspas was nog niet opgenomen in het retributiereglement en wordt nu toegevoegd.
Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het besluit van 17 december 2019 houdende het vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.