Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

2021_GR_00344 - Vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve documenten. - Beslissing

gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Johan Claus; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Zinab El Jaouhari; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Viviane Schaessens; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Guy Ceuppens; Alain Poot; Jurgen Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00344 - Vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve documenten. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Johan Claus, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, John Roobaert, Viviane Schaessens, Claudia De Laet, Dries Verhaeghe, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Vera Boudry
Stemmen voor 28
Johan Serkeyn, Fatima Lamarti, Viviane Schaessens, Jo De Ro, Katrien Vaes, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Johan Claus, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, Tine Paredis, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Claudia De Laet, Johanna-baptista Pelgrims, Hans Bonte
Stemmen tegen 3
Jan Anciaux, Sander Barrez, John Roobaert
Onthoudingen 1
Dries Verhaeghe
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00344 - Vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve documenten. - Beslissing 2021_GR_00344 - Vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve documenten. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het stadsbestuur dient aan de federale overheid een vergoeding te betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen en rekent dit door.

Het bestuur maakt zelf ook kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze en andere documenten. Het is wenselijk om de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten.

Er wordt een hogere bijdrage gevraagd voor spoedprocedures om burgers aan te zetten hun administratieve stukken tijdig aan te vragen.

Er wordt een minimale bijdrage gevraagd voor basisdocumenten zoals EID en rijbewijzen.

Dient een administratief stuk dringend afgeleverd te worden buiten de normale diensturen waarvoor een beambte dient opgevorderd te worden, zal een bijkomend forfaitair bedrag geheven worden op het ogenblik van de afgifte.

Indien een andere overheid geen kosten aanrekent op een document, zal door het gemeentebestuur ook geen retributie aangerekend worden.

In de zitting van 17 december 2019 stelde de gemeenteraad het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken vast. Het reglement werd vastgesteld voor een termijn eindigend op 31 december 2025. 

Door indexatie van sommige vreemdelingenkaarten ontstaan er tariefverschillen. Dit kan vermeden worden door het retributiereglement aan te passen.

Om geen verschil te creƫren tussen burgers die een aanvraag zelf digitaal kunnen doorvoeren en zij die hiervoor het loket bezoeken, wordt het wettigen van een handtekening op een reistoelating voor minderjarigen vrijgesteld van retributie.

Bij aanvraag van een rijbewijs tijdens verval tot sturen, zal de aangerekende kostprijs niet terugbetaald worden aan de burger.

De afgifte van een bestuurderspas was nog niet opgenomen in het retributiereglement en wordt nu toegevoegd.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur, artikel 40, § 3.
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013 (BS 21 maart en 29 maart 2013).
  • Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, met talrijke wijzigingen.
  • Titel III, hoofdstuk II van de Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997.
  • Artikel 9 van het Besluit van 12 juli 2013 van de Vlaamse Regering betreffende de kwaliteit- en veiligheidsnormen voor woningen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt vastgesteld.

Artikel 2

Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 3

Het besluit van 17 december 2019 houdende het vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.